Köpa bil av p18?!

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Hej alla glada bloggläsare *FniZz*:tummenupp

Nu har man blivit stor och har börjat i åk 3 på gymnasiet. Lärarna tjatar hål i öronen på en om att nu jävlar måste vi ta lite ansvar, att studierna kommer bli värre och bla bla bla!

Turen har nu kommit till det stora projektarbetet... Jag tror jag har en plan för det hela. Alla i klassen ska mekka någon gammal säck som har stått i någon lada i sju ziljoner år. Inte riktigt min grej då jag gillar att ta på mig lite för stora saker; Jag ska bli bilinköpare/bilmekaniker/bilförsäljare!! :D och allt vad det nu innebär :rolleyes:.

Nu till den stora frågan dock;!

Kommer det finnas något, jag menar ens den lilla droppe av intresse tror ni, att köpa en bil för ca 5lax av en snygg kille som har fixat ihop den själv??

Själva tanken är att jag ska ha en budget på ca 5 långsjalar, köpa mig en taskig bil för runt 1000-1500 kr, fixa till det som behövs fixas till och sen försöka sälja den med vinst (Lite som wheeler dealers på discovery, dock utan en 2 meter mekaniker och utan kamerorna). Sedan om tid och pengar finns kvar att man köper sig yttligare ett åk å försöker kränga den.

Vad tror nu ni, den breda massan på sporthoj.com?
kommer jag att lyckas? ska jag lägga ner redan nu och satsa på ett arbete om droger i trafiken? alla svar, idéer och hejjarramsor tas emot med öppna armar. Säg mig vad ni tycker! Ge gärna exempel på bra bilar att fixa :)

MVH// Tr3ge:banana

Go for it :tummenupp
Jag själv har ett projekt i skolan som jag säkert plöjt ner minst 25000 på:död och det är inte ens färdigt än skall jag tillägga. Hör dig för med vänner eller päronens kompisar osv om dem inte känner till någon bil som har blitt ståendes pga av dem inte vill/orkar putta den till verkstan. Kanske något med kamresmbrott eller en bil som en vacker morgon inte ville starta. typ.

Lycka till!

Allt går att sälja till rätt pris, så är det.
Hur illa skick får det vara på bilen?
Jag har en Nissan Micra *lättsålda då de är billiga i drift* som står med rasad topp, ny topp ligger i baksätet och sprillans kamrem á 500:- medföljer. Var besiktigad när jag rasade toppen på den, fräscha vinterdäck.
Några burkar bättringsfärg *vit* på Biltema så kan du nog lätt sälja den i Vallby sen :gnissla
Jag antar att du går fordonsprogrammet?

Edit/ Jag har nog en Renault 5 ståendes också, som funkar tror jag :va Småbilar is the shit :D

Allt går att sälja till rätt pris, så är det.

Tack för svaren grabbar!

Ang. skick så spelar det ingen större roll, jag ska ju fixa bilen, inte köpa enny för att sedan sälja vidare ;) om det "bara" är toppen som är tajko så skulle den kunna vara intressant(blev det ventilspaghetti av allt eller?)! Du kan ju pm:a mig om årsmod, miltal och pris eller ngt i den stilen :)

Ny fråga dock, eller den refererar till topic frågan; Skulle ni dock våga köpa en bil som just en p18 har taffsat på? :näsblod

Om 18-åringen vet vad han gör, inte fuskjobbar och verkar trevlig, vettig och seriös i övrigt så skulle jag nog det:) Men så är jag ju bara 19 själv:D Nej men allvarligt, kan du bara dina grejer så att det inte blir något halvdant fuskjobb av det hela så ska det nog inte vara några problem. Dock ska du kanske vara beredd på att eventuella köpare ställer frågor (som du förväntas kunna svara ordentligt på) och vad som är gjort och hur det är utfört. Det är nog viktigt att du "bevisar" att du vet vad du gjort och inte framstår spom en bara lyckats med det här tack vare din haynes-manual och som använt smälta gummiband som packningar och pysslat med andra "man tager vad man haver"-fasoner:D
Har faktiskt haft en liten tanke på att göra ungefär det du nu tänkt göra som en form av inkomstbringare vid sidan av sådär (har gjort det med mopeder innan, gick hyfsat), så du får gärna berätta mer om hur det går och sådär:)

För övrigt trodde jag att tråden handlade om att köpa exmilitära överskottsbilar när jag såg topicen:D

Tack för svaren grabbar!

Ang. skick så spelar det ingen större roll, jag ska ju fixa bilen, inte köpa enny för att sedan sälja vidare ;) om det "bara" är toppen som är tajko så skulle den kunna vara intressant(blev det ventilspaghetti av allt eller?)! Du kan ju pm:a mig om årsmod, miltal och pris eller ngt i den stilen :)

Ny fråga dock, eller den refererar till topic frågan; Skulle ni dock våga köpa en bil som just en p18 har taffsat på? :näsblod

Jag skulle nog köpa rätt objekt av en ung kille, de vet hyffsat ofta vad de sysslar med de som är intresserade. Jag började själv skruva bil i 12-årsåldern och hade ägt ett 10-tal bilar när jag var 18 och det var flera som vågade köpa bil av mig :)
Du har ett pm inom kort...

För övrigt trodde jag att tråden handlade om att köpa exmilitära överskottsbilar när jag såg topicen:D

Jag trodde att p18 var den världsomspännande termen för "pojke 18 år" men ack så fel jag hade :tungan

Ang. ev. fuskjobb så här ska de fan heller fuskjobbas! Ska ju få betyg på hela projektet, så det blir så seriöst det bara går.
Grejor kommer jag ta från Mekonomen då jag jobbar deltid där och min chef har varit så snäll att han har lovat lite rabatt på grejorna :) Sedan så, om problem uppkommer, så kommer jag ha en hel skola med fd. bilmekaniker att vända mig till (ska försöka deala till mig så jag kan hålla till i skolan. Gratis lyft och verktyg!! :Bugar)

Men shit pommes. känns fan som jag ska göra det här. Blev apataggad!

Nu behöver jag fler tips på ev. bilar man kan börja jobba på! :D

God natt för ikväll // Tr3ge

Jag trodde att p18 var den världsomspännande termen för "pojke 18 år" men ack så fel jag hade :tungan

Ang. ev. fuskjobb så här ska de fan heller fuskjobbas! Ska ju få betyg på hela projektet, så det blir så seriöst det bara går.
Grejor kommer jag ta från Mekonomen då jag jobbar deltid där och min chef har varit så snäll att han har lovat lite rabatt på grejorna :) Sedan så, om problem uppkommer, så kommer jag ha en hel skola med fd. bilmekaniker att vända mig till (ska försöka deala till mig så jag kan hålla till i skolan. Gratis lyft och verktyg!! :Bugar)

Men shit pommes. känns fan som jag ska göra det här. Blev apataggad!

Nu behöver jag fler tips på ev. bilar man kan börja jobba på! :D

God natt för ikväll // Tr3ge

Specifika modeller? vill du göra det lätt för dig tar du gamla Volvo 240, 740 m.m. Rätt stor efterfrågan på dom och givetvis lättmekade plus att du hittar dom på i praktiken alla skrotar. 850:s kan du också ta, tror till och med att det börjar bli större efterfrågan på 855:or än 745:or nuförtiden.

Vill du tjäna mer så rikta in dig på nyare bilar som inte startar, krånglande toppar m.m. Finns en uppsjö, ibland kan man ha tur att det kanske bara är en bränslepump som packat ihop eller ett batteri.

Gamla sportbilar typ som Honda CRX, Opel Manta, Toyota Celica kan du säkert också tjäna rätt bra på. Både CRX och Mantan har fortfarande ett rätt högt andrahandsvärde plus att det finns titt som tätt risiga CRX som påbörjats men aldrig blivit klara.

Klart gångbart om man kan och vill. Givetvis kommer en större del än kanske väntat lämnas åt slumpen. Man kan aldrig riktigt veta vad saker kommer kosta att laga.

I yngre år skaffade jag en risig Kawasaki KLX 125. Eller om det var KDX eller kanske KMX, jag minns inte ens längre.
Renoverade aset, plöjde ner pengar och återställde den till nyskick samt förbättrade punkter Kawasaki hade gjort dåligt från början. Backade 5 bagis vid försäljning.
Köpte däremot en trasig CR 125 av en polare för 1500 kr. Köpte ny toppackning och tändstift för cirkus 500 kr och sålde den fullt fungerande crossen två dagar efter köp för 7000 kr.
Polaren blev lite lång i ansiktet. :D

Klart man köper bil av p18:s :banana dom vet oftast vad dom sysslar med. Köp dig en sleten volvo! billigt att pilla ihop och lätt med delar!!

Jag köper kanske :banana

Hmm,, man märker att det är ett litet drag efter volvo, hörde runt lite i skolan idag å så. Sen så är dom ju väldigt lättmekade... får se hur det blir. Har för tillfället hittat en opel kadett som inte var alltför klurig att kunna få i fint skick...

Volvo kanske blir den andra då :D

BTW! Har en startbudget på 4-5k så bilen får kosta runt tusenlappen, kan tänka mig gå upp till 2.5, men sen är det stopp :död

Det finns en risk att reservdelarna för att få bilen i lättsålt skick, kostar mer än vad man sedan får ut. Jag har själv ägt ett antal billiga projekt som visat sig kosta en bra slant för att ens få igenom besiktningen (kärvande parkeringsbromsar, rostiga bromsskivor, broms-ok som kärvat ihop, havererad AC-kompressor, fjädring som gått åt fanders, avgassystem som rostar av, brunna vindrutetorkarmotorer och spolarpumpar osv osv). Så det gäller att välja precis rätt modeller och rätt exemplar för att få det att funka. En gisning är att den största chansen till vinst i ett sådant här fall, är att ligga lite högre i budget - 20 till 30 tusen och uppåt, med fortfarande exteriört väldigt fräscha bilar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT