Köpa bil av handlare?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Har aldrig köpt en bil hos en Bilhandlare förrut och funderar på om det e något särskilt utöver det "vanliga" (skick osv) att ha koll på?
Finns det någon form av garantier och har handlaren några skyldigheter att berätta om ev skavanker som en vanlig lekman har svårt att se?
Som sagt,har köpt bilar privat men aldrig riktigt i denna prisklass,80k
Någon som kan ge lite info?
:Bugar

Inspektera, titta och känn efter noggrant innan köp!

Visst dom har skyldighet till VDN-protokoll (varudeklaration) men i de fallen inbytet har gått fort med en ensam bilnasare som inspekterat bilen som kan halv två om bilars tekniska skick bör dom ändå granskas.

Saken är den, innan affär har du prutläge, hittar du ditten o datten som du själv vet att du kan fixa/få fixat för en rimlig peng och det inte står med på VDN´en så blir det gärna en liten obekväm situation för säljaren. Nu har du upplyst om felen du har hittat, skulle köpet inte bli av och felen fortfarande inte presenteras kan det bli strul. Därav är detta så gott som positivt för dig då hur du än vrider o vänder på det så är det ett fåtal % objekt som är felfria för 80-100 tusen pengar.

"Men om jag köper skiten och sen hittar felen då?"

Jo visst har du minst KKL (konsumentköplagen) att luta dig tillbaka på och i ganska stor utsträckning MRF (Motorbranschens Riksförbund) samt eget ihopknåpade avtal, men handlaren har alltid rätt att ta tillbaka bilen istället för att åtgärda den. Alltså felen bör hittas innan inköp och för den delen att slippa allt strul med uppgörelse i efterhand.

Bilhandlare är tjyvar och han kommer garanterat göra allt för dej innan affär, efter affär är du bortglömd och är ett ev problem varje gång du hör av dej.
Min senaste beg kärra köpte jag hos en MRF handlare. MRF är ett sällskap amatörer som låter dej driva hela frågan och meddela dom om svar/aktion.
Samma rutin som vid privatköp samma garantier som vid privat köp. Glöm inte det. MRF och att det står en trevlig handlare betyder inget vid bekymmer.

Utgår ju iskallt ifrån att alla bilförsäljare är ormar och man får utgå ifrån att dom ljuger. Nigon som har något att säga om Alcar (www.alcar.se)

Det ligger ju en sanning varför man buntar ihop hästhandlare och kohandlare med bilhandlare. Man ska vara precis lika kritisk som man köper av en privatperson, även om man har fler rättigheter som kund om man köpt via en bilhandlare. Det kan vara bra att kolla upp firman väldigt noga, gärna hur de gjort när deras kunder fått bekymmer. Numera finns det ofta något på nätet om hur specifika handlarna behandlat reparationsärenden under garantitiden. Det är aldrig fel att låta någon oberoende part gå igenom bilen om man själv inte är så kunnig. Någon som kan se dåligt gjorda reparationer efter krockskador och begynnande reparationer som kan bli kostsamma på kort sikt. Det är inte fel att låta en märkesverkstad eller m-test titta på bilen inför köp. Kan vara väl investerade pengar, precis som att låta någon från en plåtverkstad som är van att se och åtgärda krockskador titta på på bilens olika vrår om det rör sig om en dyr bil vars värde påverkas av den typen av skadehistorik.

Alla säljare vill förstås tjäna så mycket pengar som möjligt för minst tid nedlagt. Vissa bryr sig inte ifall de bokstavligen lurar kunder medans andra inte vill få dåligt rykte.

Kan nämna ett fall när jag jobbade som rekondare o ett gammalt par kommer in med en nästan ny peugeot o frågar hur mycket det skulle kosta att färga om ett par skinnsäten.
De förklarade att de köpte bilen dagen innan...kollade igenom den o allt verkade frid o fröjd. De fick höra om garantier hit o dit o kände sig bekväma o köpte bilen.
Efter att ha kört den hem lastar de ur vinterdäcken som låg i baksätet o ser att fälgarna gjort avtryck o missfärgat skinnet. De nämner det för säljaren på denna relativt stora o kända märkeshandlare. Eftersom jag inte jobbar som rekondare längre kan jag nämna att det var bil-wester i täby..säljare av peugeot bilar.

De skulle inte stå för några kostnader för att fixa problemet..lite som att rycka på axlarna o säga att köpet redan är gjort om man frågar mig.
De fick dock addressen till oss vilket gjorde att dök upp o undra ifall man kunde göra något åt problemet. De var hur trevliga som helst o pratade en hel del och försod inte varför en sån sak inte kunde gå på garantin.
Vi konstaterade att det skulle kosta ca. 2000-2500:- och kontaktade företaget då vi tyckte synd om paret o ville försöka få företaget att kanske stå för kostnaderna (vi var deras huvudrekondare o kände dom jävligt bra).
De bara skrattade i luren och sa att "-Som om det skulle gå på några garantier..de gick ju igenom bilen själva"

Så paret åkte iväg med riktigt fult baksäte som garanterat sänker andrahandsvärdet. Speciellt då många inte vet om att man kan färga om skinn som är slitet o missfärgat

Köpte en Volvo av Peugeot i Kista för några år sedan. Fick efter någon vecka vansinnigt mycket kondens i lykthusen fram. Säljarens reaktion när jag ringde honom var
-Självklart byter vi dem åt dig, kom förbi när du har tid så fixar vi det du ska vara nöjd när jag sålt en bil till dig!
Vill någon veta vem säljaren var så skicka PM.

Då blev jag glad. Inte ofta man blir det på bilhandlare.

En bekant lämna in sin volvo på service hos samma volvohandlare han köpt bilen på för en service. Får tillbaka bilen med ett knäckt lampglas fram.
Påpekar detta direkt innan han ens klivit in i bilen varav dom hävdar bestämt att så var bilen innan. Efter ett antal min så ger han upp och ska åka där ifrån, då ser han att bilen rullat 15mil sedan han lämna in den. Går in igen och nu får han hela verkstaden på sig, som hävdar att han ljuger mm. Sen tar han upp sin lapp där han skrev ner mätarställningen från inlämningen och han blir idiotförklarad utav hela verkstaden.

Lärdom. Bilnasare och verkstad är tjyvar, bedragare och allmänt löst pack som inte går och lita på.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år