Köpa begagnat!

JakeTheFake

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
Triumph Daytona 675
Tjena!

Nu är det dax för ny hoj, lr ny å ny men en schysst begagnad hoj ska det bli iaf.

Så det jag undrar över är vad man bör kolla på hojen för å veta om den är i ett bra skick. Har haft en cross tidigare så jag vet lite vad man ska kolla på å sådär.

Skulle behöva lite tips om hur man bör gå till väga när man är och kollar på en hoj. Alltså vettiga saker att fråga om och ta en närmare titt på.

Dessa kom jag fram till själv:

Broms belägg
Drivpaket
Däcken
Packningar i gaffel
Bromsskivor

:confused:
Fråger om renovering mm.

Tack på förhand!

Kolla om servicebok finns eller annars kvitton på olja, filter, slitdelar osv där ser man datum mm :)
Där kan du få en liten uppfattning om hojen är välskött.
Bromsklossar kostar ju bara några hundralappar och dom byter man själv, värre om motorn är dåligt underhållen.
Det kan kosta många tusen om den måste renoveras.

Antal tidigare ägare (www.vv.se)

Styr/svinglager

Går jämt även på låg tomgång ?

Svarar snabbt på gasen ?

Ryker vitt även då den är varm ?
(Oljeförbrukning)

Servad på firma eller hemma meck ?

Brukar lite snyggt få ägaren att köra fram, värma cyklen, detta för o se lite hur denne hanterar fordonet.
Bränner han/hon som en biltjuv över parkeringen för o imponera finns stor risk att den även tidigare är körd så.

Vilket lufttryck kör nuvarande ägaren i däcken ?
(Testfråga : Hur mkt känner ägaren till om cyklen, service erfarenhet?)

WebGringo skrev:
2673540

Servad på firma eller hemma meck ?

En ganska stor procent av hojåkarna servar sina hojar själva och jag tycker inte man ska lägga för mycket vikt på om hojen är servad hemma.
Har man en tumme och en servicemanual så kan man göra dom flesta servicar på hojen utan större problem.
Att hälla ut olja och skruva på nytt oljefilter och hälla i rätt mängd olja igen kräver ingen raketforskare.
Är man lite händig byter man lameller, bromsklossar, packboxar mm själv.
Bara att kolla in racingförarna här på forumet som gör det mesta på hojen själva och dom servar ofta hojen efter varje race eller träning.

Jag köper hellre en hoj som gått lite längre och hårdare som är välservad, än en som gått mindre och där man slarvat med servicen.

Okej tack så mkt för alla svar, har bara en fråga till? Importhoj för och nackdelar om man skulle vara intresserad av en hoj som är importerad?

Vad är det för hoj du är intresserad av? många modeller har ju sina svagheter.

Lättare att ge bra tipps om man vet vilken hoj det gäller.

Själv har jag haft att göra med hornet 600 och r1 98 och känner de hojarna väl och om du undrar något över de två så kan jag be bra tipps lite värre med andra modeller förutom det vanliga. Däck drivpaket servicebok.

Lycka till MVH Oskar

Seroöst, vem bryr sig om service bok om det inte är garanti kvar på hojen? Men ring de tidigare ägarna på fordonet så får du oftast fram historik, kolla dock att det inte är familjemedlemmar.

changco1 skrev:
2674534 Seroöst, vem bryr sig om service bok om det inte är garanti kvar på hojen? Men ring de tidigare ägarna på fordonet så får du oftast fram historik, kolla dock att det inte är familjemedlemmar.

Självklart kan serviceboken vara viktig.
Även om garantin har gått ut så ser man vilka servicar som är gjorda, även efter garantitiden är det många som fortsätter skriva i servicar som är gjorda senare.
Har man slarvat med garantiservicarna och serviceboken inte är ifylld och stämplad korrekt så gäller inte garantin om man har garantitid kvar.

changco1 skrev:
2674534 Seroöst, vem bryr sig om service bok om det inte är garanti kvar på hojen? Men ring de tidigare ägarna på fordonet så får du oftast fram historik, kolla dock att det inte är familjemedlemmar.

Servicebok är ett kvitto på att en (förhoppningsvis) kunnig person har skruvat med hojen och inte en som inte kan.

Jag tycker också servicebok är överskattat men om man köper av en med tummen mitt i handen så är det ju ganska skönt att se att någon har skött den!

JakeTheFake skrev:
2673447 Tjena!

Nu är det dax för ny hoj, lr ny å ny men en schysst begagnad hoj ska det bli iaf.

Så det jag undrar över är vad man bör kolla på hojen för å veta om den är i ett bra skick. Har haft en cross tidigare så jag vet lite vad man ska kolla på å sådär.

Skulle behöva lite tips om hur man bör gå till väga när man är och kollar på en hoj. Alltså vettiga saker att fråga om och ta en närmare titt på.

Dessa kom jag fram till själv:

Broms belägg
Drivpaket
Däcken
Packningar i gaffel
Bromsskivor

:confused:
Fråger om renovering mm.

Tack på förhand!

En sak som är väldigt viktig är att försäkra dig opm att personen som säljer hojen verkligen äger den!!!
En polare skulle köpa en bil, var bara det att personen som hade bilen hade ett lån på halva bilen (och lånet följer bilen) Så hade han köpt skiten, säg för hundra tuss, o grabben hade bara betalat 50 tuss, så äger banken halva, och kommer sedemera begära resterande 50 tuss av den som köpt bilen...
Ett varningens finger bara

Lawner skrev:
2675518 Servicebok är ett kvitto på att en (förhoppningsvis) kunnig person har skruvat med hojen och inte en som inte kan.

SJälv ser jag hellre en massa kvitton, samt att hojen är servad av någon som bryr sig om den, självklart med tummen rätt i handen. Inte någon som har en hoj som servar den enligt boken bara för att han får mer för den när det ska säljas.

changco1 skrev:
Jag behöver inte ha en "service"-bok, men en hoj i fint skick med verifikationer på kvitton och service är alltid mera värdefull för mig iaf, och den är så vidare den dag jag avyttrar den också, då jag alltid för servicejournal på datum och miltal då jag ev repat el servat hojen och spar kvitton, vilket brukar påverka lättsåldheten avsevärt.

changco1 skrev:
2675585 SJälv ser jag hellre en massa kvitton, samt att hojen är servad av någon som bryr sig om den, självklart med tummen rätt i handen. Inte någon som har en hoj som servar den enligt boken bara för att han får mer för den när det ska säljas.

Så om man lämnar in den för X antal tusen för att få den servad och stämplad så bryr man sig inte om den? :confused: Det är ju verkligen ett tecken att man bryr sig om hojen!

Ska jag köpa en hoj och den har en fullstämplad servicebok så ser jag det som ett stort plus, då vet jag att den har blivit riktigt servad!

Men har säljaren en massa kvitton (självklart i ordning så att man kan få överblick) så skulle det också funka, då gäller det dock att dom har sparat alla kvitton! Det är nått jag sällan har märkt när jag har ringt på en hoj..

Dock så är detta inte nått att hänga upp sig på, man måste ju se till helheten! Har hojen ett väldigt bra pris samt är i kanonskick så kan man ju ha överseende ..

God jul .. :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back