Köpa begagnade bankörda däck för gatkörning?

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Ska sälja min cbr 600 men tänkte besiktiga den först. För att den ska gå igenom krävs ett nytt bakdäck! Jag vill gärna inte lägga massa pengar på att köpa ett nytt däck men vill ju givetvis ha ett däck som klarar besiktningen och som en ev. köpare kan köra vidare på!

Hur är det att köpa ban-körda däck för att köra gata med?

Någon här som säljer?

Såg att däcket som sitter på nu är i dimension: 170/60-17zr

Funkar väl ok att köra med beg. racedäck även på gatan även om det kan bli lite spännande om det är kallt o blött! Du får väl också vara beredd på en grinig besiktningsman, har själv nästan fått ombesiktning då gubben trodde att mina Supercorsa var blankslitna på sidorna, en annan gång frågade gubben om jag hade gjort "mopperingar" med hojen när han såg det avrullade gummit på sidorna!

Det funkar skit bra. Om du lägger ner mer än genomsnitts åkaren tar det inte många mil att få bort ruggningen som brukar bli på däcken vid bankörning, då synd det knappt att däcket började sitt liv på bana.

Definiera bankörda däck? Det finns folk som kör bana med Pilot Road, Z6 Roadtec osv :rolleyes: Menar du slicks så lär dom gnälla eftersom dom inte är dot-märkta. Skurna slicks är ju oftast gatlegala, men kan vara läskigt hala när det är kallt eller blött, som sagt. Dom är ju tillverkade för ett smalare användningsområde än vad vanliga gatdäck är, men å andra sidan mycket bättre inom det området än ett vanligt gatdäck.

är det en någolunda nykter person som köper hojen så prutar han/hon 2000 spän för att det sitter Racedäck på hojen. Man ser dom som en kostnad för att få riktiga gatdäck på hojen. + Att det ser hårt använd ut, vilket gör att väldigt många köpare dra öronen åt sig.

Mao, köp ett riktigt däck!

Mats

Vad menar du med "bankörda däck"? Racedäck? bankörda gatdäck?
Är det racedäck så är det ju ljusår bättre att köpa vanliga gatdäck.

Satt "racedäck" på min R1:a när jag köpte den.. det första jag gjorde var att åka till Fürsten och sätta på sportsmart istället.

Är det gatdäck så är väl det enda som spelar nån roll hur slitna de är?

Mina är som nya mitt på men rätt nedslipade på sidorna, skulle jag köpa en hoj där däcken ser ut så så skulle jag ta det som ett tecken på att hojen gått hårt.

Vad menar du med "bankörda däck"? Racedäck? bankörda gatdäck?
Är det racedäck så är det ju ljusår bättre att köpa vanliga gatdäck.

Satt "racedäck" på min R1:a när jag köpte den.. det första jag gjorde var att åka till Fürsten och sätta på sportsmart istället.

Är det gatdäck så är väl det enda som spelar nån roll hur slitna de är?

Mina är som nya mitt på men rätt nedslipade på sidorna, skulle jag köpa en hoj där däcken ser ut så så skulle jag ta det som ett tecken på att hojen gått hårt.

:va så du köper hellre en hoj som ett pucko rödljusrejsat och börnat utanför korvmojjen med, än en hoj som körts aktivt och ev på bana! personligen tycker jag nog tvärt om! kan man köra kan man ofta även sköta sin hoj!

:va så du köper hellre en hoj som ett pucko rödljusrejsat och börnat utanför korvmojjen med, än en hoj som körts aktivt och ev på bana! personligen tycker jag nog tvärt om! kan man köra kan man ofta även sköta sin hoj!

Nej, jag köper helst en hoj med däck i bra skick som inte är överdrivet slitna på varken det ena eller det andra sättet. Allt annat än "bra" däck ser jag som en kostnad.

På din smala 4,5" fälg ska du inte ha bredare än 160 profil. Det är troligen ingen som kör racing på denna profil med mönstrade däck längre. Det är säkert snart tio år sen man gjorde detta. Så leta hellre bland gatdäcken. PS! Jag har ett conti roadattack(160/60/17) som rullat 20 mil du kan få för 900 kr.

Nej, jag köper helst en hoj med däck i bra skick som inte är överdrivet slitna på varken det ena eller det andra sättet. Allt annat än "bra" däck ser jag som en kostnad.
Fast nya däck är ganska billigt jämfört med en hoj som har slangats länge så toppen gått torr, eller sönderkopplad kopplingskorg osv. Kort sagt, det mesta är dyrare på en hoj än däcken ur ras och slitagesynpunkt ;)

är det en någolunda nykter person som köper hojen så prutar han/hon 2000 spän för att det sitter Racedäck på hojen.

Då säljer man till någon annan :tummenupp

Jag har åkt en säsong på hårt bankörda gatdäck och upplever det som lite halt och osäkert, så till säsongen som kommer nu så blir det ett nytt Metzeler Sportec M3 bak. Fram sitter ett Pirelli Diablo Rosso från i höstas.

Ska man sälja, sätt på vad som helst som är godkänt. Ska man åka själv, köp nytt.

Tack för alla svar och synpunkter! Det jag tänkte på var bankörda gatdäck! Fast de flesta kanske kör slut på sådana däck själv, ser sällan annonser där folk säljer tyvärr.

Jag vill givetvis inte köpa några osäkra däck, vill ändå att köparen skall vara nöjd efter affären också.

Kollat runt lite på internet och ändå hittat en del bra erbjudande på nya däck. Sen är det lite drygt att man förmodligen inte får igen dom pengarna när man väl säljer.

Om någon har begagnade gatdäck att sälja får ni gärna höra av er!

På din smala 4,5" fälg ska du inte ha bredare än 160 profil. Det är troligen ingen som kör racing på denna profil med mönstrade däck längre. Det är säkert snart tio år sen man gjorde detta. Så leta hellre bland gatdäcken. PS! Jag har ett conti roadattack(160/60/17) som rullat 20 mil du kan få för 900 kr.

Ja jag var lite fundersam över det, står 160/60 i specifikationerna men det sitter ett 170/60 på. Är det ok att köra på vilket som eller är det bara 160/70 som passar på fälgen? Tackar för erbjudandet men det känns lite dyrt, sökte lite snabbt och hittade ett continental roadattack 170/60-17 för 597kr nytt från en internetbutik.

Last edited:
Inga probbs, jag brukar alltid köpa begagnade gatdäck och köra bana med.

Någon som kan svara på om det är ok att köra både 160/60 eller 170/60 däck på samma fälg? Hur mycket kan det variera egetligen? Läser man specen så ska det vara 160/60-17 däck.

Det kan variera ganska mycket för ett visst däcksmått mellan olika tillverkare så jag skulle vilja påstå att det kan variera betydligt mer än så mellan ett slumpvis utvalt 160 och 170-däck. Dvs, att en tillverkare anger att däcket är 160 brett betyder inte att ett 160-däck från en annan tillverkare har samma faktiska dimension.

Jag har köpt en uppsättning bankörda supercorsa en gång och jag gör ALDRIG om det! Vet att många gör det och det funkar men jag lägger hellre någon krona extra på nya däck. Jag var ute och körde en gång då det hade regnat och precis torkat upp. Gick in i en rondell och svängde runt. När jag sen skulle gasa mig ur rondellen släppte det bak, sen åkte jag i backen. Hade jag vetat innan att man kanske skulle rugga upp dem med sandpapper eller köra tills den slitna delen blivit nernött så hade det kanske funkat...

Jag köpte först åren nya däck sen senaste åren bara köpt bankörda däck.
Med tanke på hur mycket man tjänar på att köpa bankörda så väger det lätt upp att dom är lite slita.
Man kör bort det gamla brända gummit första turen. Och jo jag vet hela historien om värme och att kärnorna kan va knäckta och jag har fått nått däck som inte var bra men i stort sett alltid så får man kanongrepp för riktigt lite stålar så jag rekommenderar det.

Vet dock inte om det skulle rekommenderas till gubbkörning då visa däck jag köpt varit snorhala tills jag fått upp tempen då har det varit kontaktlimm, där av alltid lite däckrök innan en turen. Kan tilläggas jag endast pumpar 1,2-2 i däcken bara för att få dom lite plattare för stuntträning och det hjälper ju rätt bra att hålla värmen.

Men kör man inte så man får värme i däcken kan det faktiskt va lite halt med bandäck men det är ju även vissa gatdäck med.

däck efter hoj körstil och underlag så blir det super.

Men för besiktning så är det bara slänga på så länge du köper några som är godkända för gata

Jag har köpt en uppsättning bankörda supercorsa en gång och jag gör ALDRIG om det! Vet att många gör det och det funkar men jag lägger hellre någon krona extra på nya däck. Jag var ute och körde en gång då det hade regnat och precis torkat upp. Gick in i en rondell och svängde runt. När jag sen skulle gasa mig ur rondellen släppte det bak, sen åkte jag i backen. Hade jag vetat innan att man kanske skulle rugga upp dem med sandpapper eller köra tills den slitna delen blivit nernött så hade det kanske funkat...
Det har nog inte så mycket att göra med att dom är bankörda utan att dom är tillverkade för att ge bästa möjliga grepp på torr asfalt, då har man gjort avkall på våtegenskaperna.

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär