Köpa begagnad tändspole till cross 125a

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Har letat och letat efter en begagnad tändspole som passar till min cross, Honda cr 125, TROR det är en 98a.

Tips på vart man kan leta? Har seriöst inte hittat nån någonstans varken på tex blocket eller på andra ställen.

Är det samma tändspolar till typ alla crossar eller är det olika för olika modeller, årsmodeller mm mm?

Vart kan man hitta en sån? Plan D får väl bli att försöka få tag i en ny men det verkar inte va det lättaste heller till en gammal cross, och så verkar de va jäkligt dyra... iallafall i förhållande till värdet på crossen, och även summan i min plånbok...

Hjälllllp tack :Bugar

Last edited:
Leta reda på typiska mätvärden på spolen (vilken resistans som ska gälla, mät inte på din gamla och trasiga) sedan börja leta därefter. Borde ju finnas lite överallt tycker jag och det borde inte vara några större skillnader på olika spolar på liknande hojar. Skulle leta efter en spole till en 2 t hoj, liknande eller nyare årsmodell.

Kanske kan passa http://www.enduromx.com/dt/dtvd.asp?s=spole&s2=tändspole&nr=142004

fultemas är för 12V system, en cross levererar ingen stabil 12V spänning, så ta en från en gammal 2-takts-cross istället

Ingen som råkar ha en tändspole liggandes nånstans? som kan passa min cross 125a? Hittade en på en annons; tillslut men säljaren gick under jorden helt plötsligt :confused:

Orka att hela sommaren bara rullar på utan att crossen får ut o rulla :huvet

Plan C då... Kan man laga befintliga tändspolen på nåt sätt månne?

Alla tips är varmt välkomna.

Tändspolar är rätt universal så länge de är 12v.....

Btw, är det 12v även till crossar, det kan inte vara 6v?

Last edited:
Tändsystemen på crossar arbetar snarare med 300V matning direkt från generatorn. 6/12V används bara till lysen, startmotor och sånt skräp som inte finns på crossar.

CDI-tändsystem är rätt lika i funktionen, så det är ganska troligt att en spole från ett annat CDI-system av liknande uppbyggnad kan fungera. Dock finns det ju alltid en viss risk att CDI-boxen säger upp sig när man experimenterar med grejer som inte ska sitta där... Själv har jag använt tändspolar till Yamaha DT50MX och andra 80-talsmoppar på andra hojar när nya orginalgrejer inte varit tillgängliga, kostar typ 200 spänn. Men vad som går använda har lite att göra med hur CDI och tändspole är ihopkopplat.

Tändsystemen på crossar arbetar snarare med 300V matning direkt från generatorn. 6/12V används bara till lysen, startmotor och sånt skräp som inte finns på crossar.

CDI-tändsystem är rätt lika i funktionen, så det är ganska troligt att en spole från ett annat CDI-system av liknande uppbyggnad kan fungera. Dock finns det ju alltid en viss risk att CDI-boxen säger upp sig när man experimenterar med grejer som inte ska sitta där... Själv har jag använt tändspolar till Yamaha DT50MX och andra 80-talsmoppar på andra hojar när nya orginalgrejer inte varit tillgängliga, kostar typ 200 spänn. Men vad som går använda har lite att göra med hur CDI och tändspole är ihopkopplat.

Menar du att en mopedtändspole passar till en cross? Är det ngåto som finns på biltema månne? Hittar iaf inget iofs... Hittar tre olika tändspolar, men alla verkar bara passa till bilar?!?

615kr för ny här: http://www.samsmotor.se/ny_ht_mx.htm
Och kollar på man på artnr så ser man vilka andra som kör på samma.

Juste se där ja. Halva priset mot vad jag sett tidigare. Men det känns ju klart intressant! :) tack för tipset

Last edited:
Menar du att en mopedtändspole passar till en cross?
Jag menar att en CDI-tändning är en CDI-tändning, oavsett om den sitter på en moped, motorcykel, cross eller något annat. Det finns olika varianter givetvis, men så länge tändspolen är byggd enligt samma princip (hur anslutningarna kopplas mellan CDI/spole/jord) brukar den fungera, oavsett varifrån den kommer. Men som sagt tar man alltid en risk när man kopplar in annat än orginaldelar.

Biltema har inga tändspolar för hoj.

Jag menar att en CDI-tändning är en CDI-tändning, oavsett om den sitter på en moped, motorcykel, cross eller något annat. Det finns olika varianter givetvis, men så länge tändspolen är byggd enligt samma princip (hur anslutningarna kopplas mellan CDI/spole/jord) brukar den fungera, oavsett varifrån den kommer. Men som sagt tar man alltid en risk när man kopplar in annat än orginaldelar.

Biltema har inga tändspolar för hoj.

Ahh ok tack då vet jag.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back