Köpa begagnad hjälm?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Visst har man hört att man helst ska köpa sprillans hjäm, tror det lutar åt det hållet, MEN. En 2år gammal (använd endast 3mån) AGV (ingen modellbeteckning) och den ska vara i nyskick, för 1000kr. Dumt?
Bättre att lägga ut ~3000kr (är väl vad en glasfiber ungefär kostar annars?)?

Det har varit en del diskusioner ang. hjälmar, men utan att söka påstår ja att de handlat om nyköp, inte beggat.

Du sa det själv, hjälmar är färskvara speciellt do i plast. Fiberhjälmarna åldras inte lika fort så det skulle vara ett bra alternativ vad gäller beggad hjälm. Ingen expert på material lära men jag tror att åldrandet av materialet är lite överdriven speciellt vid vanligt bruk

Jag skulle inte våga köpa hjälm från privatpersoner även om de säger att det är nytt. Man vet aldrig hur hjälmen har blivit behandlad. De ska ju skydda ditt huvud...

visst kan du köpa hjälmen om du VET att den är ok.. då är det ingen fara...
är du osäker å kan kolla på hjälmen så kolla efter märken i hjälmen.. *man brukar säga att en hjälm är *ok* om man tappar den i backen om den inte spricker, dem brukar ofta bara paja & stötupptagande effekten försvinner om man har en skalle i hjälmen när hjälmen får kontakt med backen, det är när det stötupptagande materialet komprimeras då dem är kassa förutom om dem spricker..

Icke!

Hjämlen formar sig efter huvudetsform.. Så inte till att föreslå... Ja skulle i alla fall aldrig köpa en begagnad hjläm... 3000 är en billig livsförsäkring...

Men det är ju bara min åsikt =)

scud skrev:
Visst har man hört att man helst ska köpa sprillans hjäm, tror det lutar åt det hållet, MEN. En 2år gammal (använd endast 3mån) AGV (ingen modellbeteckning) och den ska vara i nyskick, för 1000kr. Dumt?
Bättre att lägga ut ~3000kr (är väl vad en glasfiber ungefär kostar annars?)?

Det har varit en del diskusioner ang. hjälmar, men utan att söka påstår ja att de handlat om nyköp, inte beggat.

kolla englands webbsidor där du kan handla, där får du ofta tag i hjälmar som kostar 2500-3000, för kanske 1500-2000... dessutom slipper du extra moms, o frakten brukar inte vara farlig, jag sparade 1800kr på en hjälm....

jag skulle lagt en femhundring extra för att få en fräsch anti-mjäll hjälm....

Hmm.. då blir det väl nytt.. Även om man är fattig student så kan man kosta på lite på hjälmen. Har en i plast nu som blev för stor, fastän jag köpt en size mindre. Så om nån vill köpa en Nolan N61 Fashion storlek Small så hojta till. Nypris 1600 på Lelles MC där ja köpte den i början av sommaren och den är inte särskillt mycket använd då ja tog lappen 31 aug. (förlåt swedie ifall ja inte får annonsera i inlägget såsom ja gjorde).

morecore skrev:
kolla englands webbsidor där du kan handla, där får du ofta tag i hjälmar som kostar 2500-3000, för kanske 1500-2000... dessutom slipper du extra moms, o frakten brukar inte vara farlig, jag sparade 1800kr på en hjälm....

jag skulle lagt en femhundring extra för att få en fräsch anti-mjäll hjälm....
Givetvis slänger man ut lite mer för en ny fräsh hjälm, har du adress till nån av de engelska sidorna?

Köp ny! Finns inget beg som är i "nyskick", det motsäger sig självt. Vad gör ett par tusenlappar hit eller dit om skillnaden är hel och ren eller rullstol resten av livet vid en olycka?

Införskaffade nyligen en Shoei hjälm, utgående, 2400:- inkl. nos&dragskydd. Svart Raid. Grymt nöjd. :)

fazerfun skrev:
Köp ny! Finns inget beg som är i "nyskick", det motsäger sig självt. Vad gör ett par tusenlappar hit eller dit om skillnaden är hel och ren eller rullstol resten av livet vid en olycka?
Så jag resonerade när ja köpte ryggskyddet. Blev dainese's -vaddetnuheter- för 2000 eller 2500.. det skiljer nån/nåra tusingar.. men när man väl krashar så är det värt vartenda öre.

Så det blir ny hjälm till våren, prova alla överkomliga och ta den skönaste.
Kan väl få lite hjälp av försäljarna också, jag har ganska litet huvud men lär ju inte va ensam.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8