Det är oftast inga problem att köpa en beggad dator. Dom flesta delarna i en dator håller väldigt länge. Det enda som egentligen slits är väl i så fall hårddisken. Med andra ord. Köper du en 3 år gammal burk så räkna med att hårddisken förr eller senare packar ihop. Eller byt ut hårddisken.
Dock är det så att man får en dator som räcker till för det du verkar ha behov av för nästan inga pengar alls i dagens läge. Men är bara priset rätt så. Visst skulle jag kunna tänka mig att köpa en beggad dator.
Jag har själv kvar mina datorer ganska länge. Min gamla P4 1,7 GHz från 2000 gav jag till morsan och den funkar obekymrat efter ett hårdiskbyte. Min gamla P3 350 MHz från 1997 som inte längre används står också hos morsan och den startar snällt men oerhört långsamt om man bara kopplar in den och trycker på knappen.
Dom enda hårdvarurelaterade problem som jag egentligen haft är väl hårddiskkrashar. Allt annat har funkat felfritt. Förutom en Packard Bell som strulade somett arsle redan från början. Jag fick hota med konsumentombudet och Sverker på Plus innan dom till slut gick med på att något var hårdvarumässigt fel när datorn vägrade köra återställningsskivan som vad gjord för den. När jag fick tillbaks den hade dom bytt ut moderkortet, processorn, minnena, hårddisken, modemet och grafikkortet. Det var tydligen bara nätaggregatet och ljudkortet som var OK på den. Undra på att den krånglade.