Köpa begagnad bil.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Ska byta ut min bil och tänkte köpa en bättre begagnad. Jag har bara gjort usla köp av begagnade bilar så tänkte höra mig för lite den här gången så jag inte gör bort mig igen :gnissla

Köpa hos en bilhandlare är ju alltid bra med tanke på garantier osv. Men om jag köper en bil privat som är uttagen för ett år sedan får jag inte alla dom garantierna endå?

M-test är ju också en sån där bra sak, men fråga där som ovan? borde ju vara nybilsgaranti mm sojm täcker alla eventuella fel eller?

Garantier följer bilen och inte köparen, så garantierna gäller.
Sen så har man nu mer 6 mån garanti även på beg köp privat enl. konsumentverket.

Här har du en pdf-fil med köpekontrakt från konsumentverket

Här är vad du ska tänka på. Konsumentverket om privat begköp

Last edited:
Ska du dköpa Race buss o hänga på till bandagarna :D ? :yoparty

Haha nää

Byta ut "familjebilen" mot något nyare tänkte jag. :)

Garantier följer bilen och inte köparen, så garantierna gäller.
Sen så har man nu mer 6 mån garanti även på beg köp privat enl. konsumentverket.

Här har du en pdf-fil med köpekontrakt från konsumentverket

Här är vad du ska tänka på. Konsumentverket om privat begköp

Men motsvarar garantierna att köpa den från en bilfirma?

Last edited:

Ehh, nej? Nu har jag inte ens läst länken du skickade med pga tidsbrist men det låter absurt det du säger. Dolda fel etc kan jag köpa, men inga garantier vid begagnat köp som privatperson.

Edit/ Köp du privat för att spara pengar, en nyare bil behöver extremt sällan några 6-månaders garantier. Nybilsgarantin följer med bilen så har du den kvar är det lugnt.
Bestäm vad du ska ha, sortera ut dem på blocket efter de som är intressanta och sen sätter du dig och ringer och skambjuder som bara den. Så gör jag, ringer jag på 10 så får jag napp på en.
Var beredd på att ta flyget till Haparanda för lämpligt objekt, av en speciell anledning är bilarna alltid billigare där uppe då köpkretsen minskar drastiskt över 70:e breddgraden *Sundsvall typ* :D

Last edited:
Ehh, nej? Nu har jag inte ens läst länken du skickade med pga tidsbrist men det låter absurt det du säger. Dolda fel etc kan jag köpa, men inga garantier vid begagnat köp som privatperson.
***massa text***

Ok, inte garanti då men..

Reklamation och rättigheter
Fel ska reklameras "utan oskäligt uppehåll".
Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet. Du kan också kräva hävning av köpet i det fall felet är väsentligt.
Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalat. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen.

Gömda fel
Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet. Eller om säljaren dolt till exempel en rostskada, har du rätt att häva köpet även om felet inte är väsentligt.

När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den.

Källa:

Men motsvarar garantierna att köpa den från en bilfirma?

En så ny bil som du funderar på så är det ju nybilsgarantier från tillverkaren och inte säljaren

Last edited:
Ok, inte garanti då men..

Med andra ord ingen skillnad mot tidigare regler och dina rättigheter är obefintliga då du har bevisbördan och om säljaren säljer en vara och tar för givet att den är i fullgott skick så har du körd.
Det du rabblade upp skyddar dig egentligen bara från de värsta bilnasarna som tejpar ihop bilar och säljer som om de vore i toppskick, men inte ens då är det stor chans att du får häva köpet då det är jävligt svårt att bevisa. Därför jag kallar dem för obefintliga.

En så ny bil som du funderar på så är det ju nybilsgarantier från tillverkaren och inte säljaren

Både ja och nej då en bilförsäljare enligt lag måste lämna 6 månaders "garanti" som inte går att köpa/skriva sig fri från på något vis. Om varan inte uppfyller utlovat skick så har du möjlighet att få pengarna tillbaka om säljaren inte kan tillgodose dina behov inom rimlig tid/kostnad etc. Luddig värld men du har garantier utöver nybilsgarantin när du köper av säljare.

Både ja och nej då en bilförsäljare enligt lag måste lämna 6 månaders "garanti" som inte går att köpa/skriva sig fri från på något vis. Om varan inte uppfyller utlovat skick så har du möjlighet att få pengarna tillbaka om säljaren inte kan tillgodose dina behov inom rimlig tid/kostnad etc. Luddig värld men du har garantier utöver nybilsgarantin när du köper av säljare.

Bilarna jag tittat på kan man få för runt 200k privat och 250k hos firma då pratar vi bilar runt -08 och med runt 1500-2500 mil. Har väl satt budgeten till 200k så blir väl en äldre bil med mer mil om man ska köpa den hos firma. Vilket är bästa alternativet?

Bör man m-testa en bil som inte gått mer än 2-3k mil och är runt 1 år gammal?

Bilarna jag tittat på kan man få för runt 200k privat och 250k hos firma då pratar vi bilar runt -08 och med runt 1500-2500 mil. Har väl satt budgeten till 200k så blir väl en äldre bil med mer mil om man ska köpa den hos firma. Vilket är bästa alternativet?

200k är mycket pengar och kan m-testet hitta något fel så får du ett prutskäl. Jag skulle testa när det gäller så mycket pengar.

Om inte annat så känns det lugnare att veta att bilen är ok.

Köp privat, alla gånger. M-test är ju inte helt fel men något säger mig att om du köper en såpass ny bil av tex Gösta Bengtsson +50 år så finns det ingen anledning att misstro honom eller misstänka fel på bilen. Se till att han är enda ägaren, köp ingen ny bil med flera ägare på helt enkelt.
Jag skulle INTE M-testa bilen om den är omhändertagen av en vettig ägare, och sånt märker du rätt fort. Begär ut uppgifter om bilen och kolla vad det är för person du köper av.
Är det Leifi Romeros som säljer en bil med 2 ägare så förstår du själv att du inte ska köpa den.
OCH givetvis köper du svensksålt men det antar jag att du har planerat redan?
MEN glöm för fan inte att kolla när bilen är uttagen/såld till kund *står i köpeskontrakt från bilfirma* då nybilsgaranti (2år/10 000 mil/fria mil etc) gäller från den dagen du tar ut bilen och inget annat.
Står du och väljer mellan två bilar så tar du naturligtvis den som har längst garanti kvar.

Köp privat, alla gånger. M-test är ju inte helt fel men något säger mig att om du köper en såpass ny bil av tex Gösta Bengtsson +50 år så finns det ingen anledning att misstro honom eller misstänka fel på bilen. Se till att han är enda ägaren, köp ingen ny bil med flera ägare på helt enkelt.
Jag skulle INTE M-testa bilen om den är omhändertagen av en vettig ägare, och sånt märker du rätt fort. Begär ut uppgifter om bilen och kolla vad det är för person du köper av.
Är det Leifi Romeros som säljer en bil med 2 ägare så förstår du själv att du inte ska köpa den.
OCH givetvis köper du svensksålt men det antar jag att du har planerat redan?
MEN glöm för fan inte att kolla när bilen är uttagen/såld till kund *står i köpeskontrakt från bilfirma* då nybilsgaranti (2år/10 000 mil/fria mil etc) gäller från den dagen du tar ut bilen och inget annat.
Står du och väljer mellan två bilar så tar du naturligtvis den som har längst garanti kvar.

Ja självklart en svensksåld. Har haft import och det är ingen höjdare.. Har en på gång och den är uttagen för precis ett år sen. Just nu är det jätte torka på begbilar tyvärr så utbudet är väldigt begränsat.

Är ute efter en bil med automat och fyrhjulsdrift Vilket tyvärr inte är den enklaste kombinationen att hitta. :huvet ( subarus 4 växlade automat känns tyvärr inge lockande.

M-test blir det nog. Inte så stora pengar i sammanhanget och kan ju klart vara värt det.

M-test blir det nog. Inte så stora pengar i sammanhanget och kan ju klart vara värt det.

Känner du på det viset så självklart, det kostar väl bara nån tusing eller dylikt? Kolla med ditt försäkringsbolag, förr så kunde jag få rabatt på M-test via dem om jag inte minns fel, har dock inte använt mig av det.

Edit/ Får man fråga varför du ska ha fyrhjulsdrift? En del vill bara ha det och en del behöver ha det. Bara nyfiken då det verkar vara lite sthlm-fenomen att ha 4wd i tid och otid :)

Last edited:
Känner du på det viset så självklart, det kostar väl bara nån tusing eller dylikt? Kolla med ditt försäkringsbolag, förr så kunde jag få rabatt på M-test via dem om jag inte minns fel, har dock inte använt mig av det.

Edit/ Får man fråga varför du ska ha fyrhjulsdrift? En del vill bara ha det och en del behöver ha det. Bara nyfiken då det verkar vara lite sthlm-fenomen att ha 4wd i tid och otid :)

Hehe jo jag vet, jag bor i sthlm ja behöver bara bakhjulsdrift och sommardäck :D

Nä jag har 4wd idag, har man kört en vinter med det så vill man inte gå tillbaka :) Kommer säkert dit jag vill med Fwd men det är så himla skönt med 4wd :yoparty

Audi har mkt få bilar med just quattro och automat att erbjuda för de pengarna, och när man väl hittar en så är det med den största spisen. Synd faktiskt.

BMW,s xdrive-modeller är väl fortfarande dyra om du inte ska ha en 3-serie.

Sen finns det typ inga mer alternativ kvar...

Audi har mkt få bilar med just quattro och automat att erbjuda för de pengarna, och när man väl hittar en så är det med den största spisen. Synd faktiskt.

BMW,s xdrive-modeller är väl fortfarande dyra om du inte ska ha en 3-serie.

Sen finns det typ inga mer alternativ kvar...

Ja det är riktigt synd. Just nu är det golf som är mest intressant. Tyvärr får man ju en kanske onödigt stor motor men det kan jag leva med :D

Har en S6a idag som börjar bli till åren och efter den så kan bara soppa förbrukningen gå neråt :gnissla

Bmw har ju 325 med x drive men då hamnar du över 300k för ett fint ex. Man förlorar ju bara mer pengar ju mer man lägger så 200k tänkte jag hålla som smärtgräns den här gången :)

Letar också bil för tillfället. Dock för 150-160 istället. kollar mest efter v70, men man måste vara snabb. En bil som kommer ut på förmiddagen till rätt pris har redan 3 köpare på eftermiddagen/kvällen när jag har möjlighet att kolla av blocket o dyl. Inte riktigt köparens marknad nu.

Letar också bil för tillfället. Dock för 150-160 istället. kollar mest efter v70, men man måste vara snabb. En bil som kommer ut på förmiddagen till rätt pris har redan 3 köpare på eftermiddagen/kvällen när jag har möjlighet att kolla av blocket o dyl. Inte riktigt köparens marknad nu.

Nä just nu är det verkligen inte köparens marknad. Såg ut två bilar här om dagen jag tänkte jag skulle titta på till helgen, men de va inte ens kvar efter lunch den dagen :gnissla

Det här är inget nytt under solen, letar man bilar till bra priser så får man räkna med att åka omgående. Om en bil är kvar längre än en dag på blocket så är det fel pris för mig eller en skitbil *Läs; Saab* :D

Det här är inget nytt under solen, letar man bilar till bra priser så får man räkna med att åka omgående. Om en bil är kvar längre än en dag på blocket så är det fel pris för mig eller en skitbil *Läs; Saab* :D

Idag är det väl tyvärr så att även de som inte är till jätte bra pris försvinner direkt :gnissla

*edit* saabar finns nog kvar längre :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...