Köpa båge utan garanti, går det?

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Funderar på att köpa något stort, nytt, fint o dyrt. Undrar om det förekommer/har hänt att handlare säljer utan garanti på kundens begäran. Detta för att dra av rejält på priset. Det borde ju kunna bli en slant. Javist, vågat värre kanske men jag tänkte vara försiktig, serva själv, hoppa över verkstäder(minus ev grejer jag inte klarar själv) och kanske så småning om modifiera med lite lätt trim eller så.

Alla kommentarer mycket välkomna.

Tack
/h

håkanolsson skrev:
Funderar på att köpa något stort, nytt, fint o dyrt. Undrar om det förekommer/har hänt att handlare säljer utan garanti på kundens begäran. Detta för att dra av rejält på priset. Det borde ju kunna bli en slant. Javist, vågat värre kanske men jag tänkte vara försiktig, serva själv, hoppa över verkstäder(minus ev grejer jag inte klarar själv) och kanske så småning om modifiera med lite lätt trim eller så.

Alla kommentarer mycket välkomna.

Tack
/h

Låter vågat..

Men det är väl samma sak som att ha hel/hel resp trafik/hel

Ena året går det perfekt inget strul alls och då kanske man tycker det är onödigt med hel förskäkring men nästa år så kanske man klotar..

Har för mig att konsumentköplagen är tvingande. Det går alltså inte för en näringsidkare att friskriva sig från ansvar och därigenom sälja prylar billigare. Skulle faktiskt snedvrida konkurrensen om en oseriös handlare vägrar ta ansvar för sin vara och därigenom erbjuder prylar till ett lägre pris.

Möjligtvis så skulle man kunna sälja ett demoex biligare medhänvisning till att fordonet är begagnat. Eller helt enkelt gå vägen via en privatperson, så att du köper hojen i tredje hand :va

SirCastic skrev:
Har för mig att konsumentköplagen är tvingande. Det går alltså inte för en näringsidkare att friskriva sig från ansvar och därigenom sälja prylar billigare. Skulle faktiskt snedvrida konkurrensen om en oseriös handlare vägrar ta ansvar för sin vara och därigenom erbjuder prylar till ett lägre pris.

Möjligtvis så skulle man kunna sälja ett demoex biligare medhänvisning till att fordonet är begagnat. Eller helt enkelt gå vägen via en privatperson, så att du köper hojen i tredje hand :va

Förmodligen är det så. Jag småskummade i konsumentköplagen o den verkar gälla när "näringsidkare" säljer till "konsument" men inte "näringsidkare" till "näringsidkare". Å andra sidan kanske MC-handlare inte har dessa rutiner med o säljer enbart på *normalt* vis så att säga. Jag ska höra med några handlare.

Några stora pengar kan du nog inte räkna med att spara. 2000:- kanske, max. Och då måste du nog gå på en parallellimportör typ Action Sports eller MC-Kompaniet. OM du köper en hoj utan kända problem, dvs inte det allra senaste så funkar det säkert.

Mattias skrev:
Några stora pengar kan du nog inte räkna med att spara. 2000:- kanske, max. Och då måste du nog gå på en parallellimportör typ Action Sports eller MC-Kompaniet. OM du köper en hoj utan kända problem, dvs inte det allra senaste så funkar det säkert.

OK. 2 lök är det ju inte värt. Tack för tipsen Jag kollar dem ialla fall.

/h

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...