Köpa bärbar dator

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Tänkte nu att det skulle bli till att köpa ny burk, var helt inne på stationär tills jag blev övertygad av en vän att köpa bärbar. Nu till frågan, vilken bärbar dator är bäst i prisklassen 10-17k? Söker en hyffsat snabb burk som främst ska användas till spel/videouppspelning. WXGA skärm är något jag eftersöker också. Därför föll mitt öga på denna burk:
Acer Aspire 1804WSMi
http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/286128/details

Det den burken faller på är dock batteritiden, ljudåtergivningen(enbart stereo) samt vikten.
Vad jag har hört så är centrino prollarna inte något vidare för speländamål, men de ger ju en markant högre batteritid. Så jag är lite kluven? :va

Så kära sporthojare, vad kan ni rekommendera?

Spiken skrev:
Tänkte nu att det skulle bli till att köpa ny burk, var helt inne på stationär tills jag blev övertygad av en vän att köpa bärbar.

...

Varför bärbar? Jag är ingen klippa på varken datorer eller att spela, men prestanda/krona på en bärbar är ju en katastrof jämfört med en stationär? Skall du inte ha datorn till att plugga/arbeta med så kan det inte finnas en enda anledning till att köpa bärbar.

tänkte bara påpeka att om du ska spela nånting så är det vansinne att köpa bärbar

t-rex skrev:
Varför bärbar?

Compact living kanske? Jag vill själv ha bärbar, kan inte tänka mig något mycket fulare än ett datorbord med lite gamla disketter och skit kring i vardagsrummet. Jag menar salongen.

Spiken skrev:
Tänkte nu att det skulle bli till att köpa ny burk, var helt inne på stationär tills jag blev övertygad av en vän att köpa bärbar. Nu till frågan, vilken bärbar dator är bäst i prisklassen 10-17k? Söker en hyffsat snabb burk som främst ska användas till spel/videouppspelning. WXGA skärm är något jag eftersöker också. Därför föll mitt öga på denna burk:
Acer Aspire 1804WSMi
http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/286128/details

Det den burken faller på är dock batteritiden, ljudåtergivningen(enbart stereo) samt vikten.
Vad jag har hört så är centrino prollarna inte något vidare för speländamål, men de ger ju en markant högre batteritid. Så jag är lite kluven? :va

TJena jag skulle rekomendera en pentium M (centrino) frugan köpte en sådan (pentium m 1,7ghz 1024mb ram atiradeon9700 128mb) i veckan (gick på ca13500kr).
Jag körde benchmark på den och jämförde med hennes stationära (p4 2,4 512mb gf440mx (iofs kasst gfx)) i grafik var den dubbelt så snabb och processorn likaså.

Men kolla in länken här.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=364653

Edit: Att en centrino skulle va kass på spel har iaf inte jag upplevt. En polare har nyligen köpt en centrino prolle till hans stationära och han får 22000poäng i 3dmark2001 (frugans laptop fick 9500p och stationära 4500p).
Mycket beror på grafikkortet så snåla inte på det.

//Mvh

Last edited:
Markus skrev:
Compact living kanske? Jag vill själv ha bärbar, kan inte tänka mig något mycket fulare än ett datorbord med lite gamla disketter och skit kring i vardagsrummet. Jag menar salongen.

Inredning är en av herrns intressen? Där ser man!

Svaret på dina böner är följande;

http://www.apple.com/macmini/

Edit: Salongen är onekligen en fin touch. Jag har en polare som bodde nånstans på östermalm. Där har de inte vardagsrum, de har salonger. De har inte lägenheter, de har våningar. De äter inte godis, de äter konfekt och de köper legymer när andra köper grönsaker. Fascinerande människor!

Murra skrev:
TJena jag skulle rekomendera en pentium M (centrino) frugan köpte en sådan (pentium m 1,7ghz 1024mb ram atiradeon9700 128mb) i veckan (gick på ca13500kr).
Jag körde benchmark på den och jämförde med hennes stationära (p4 2,4 512mb gf440mx (iofs kasst gfx)) i grafik var den dubbelt så snabb och processorn likaså.

Men kolla in länken här.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=364653

Edit: Att en centrino skulle va kass på spel har iaf inte jag upplevt. En polare har nyligen köpt en centrino prolle till hans stationära och han får 22000poäng i 3dmark2001 (frugans laptop fick 9500p och stationära 4500p).
Mycket beror på grafikkortet så snåla inte på det.

//Mvh
Xakt, köp en som har en ström snål prolle, som tex Pentium M (centrino) Försök skippa DELL/COMPAQ/PACKARD BELL, satsa på en HP, Fuijitsu Siemens Lifebook E 8010, IBM

Spiken skrev:
Tänkte nu att det skulle bli till att köpa ny burk, var helt inne på stationär tills jag blev övertygad av en vän att köpa bärbar. Nu till frågan, vilken bärbar dator är bäst i prisklassen 10-17k? Söker en hyffsat snabb burk som främst ska användas till spel/videouppspelning.

Nej, nej och åter nej. En bärbar köper man för att kunna vara mobil, exempelvis i jobbet. Ha med sig kontoret på fickan, etc.

Ska du spela så är det vansinne att köpa en bärbar. Du får betala mer för mindre prestanda, jämfört med en stationär. Din vän är ond och vill antagligen bara piska dig i CS, därav vill han du ska köpa en bärbar.

t-rex skrev:
Inredning är en av herrns intressen? Där ser man!

Här döljer sig både det ena och det andra ska du veta.
t-rex skrev:
Svaret på dina böner är följande;

http://www.apple.com/macmini/

Är Mac något att ha? :confused:

t-rex skrev:
Edit: Salongen är onekligen en fin touch. Jag har en polare som bodde nånstans på östermalm. Där har de inte vardagsrum, de har salonger. De har inte lägenheter, de har våningar. De äter inte godis, de äter konfekt och de köper legymer när andra köper grönsaker. Fascinerande människor!

:hihi Ja, det är märkligt. Många av de där våningarna är på ca ~60m2 och salongen är även matsal, och master bedroom. :hihi

Jag jobbade med en tjej som ville vara så där, sedan kom det fram att "våningen" var på 35m2 (men på Karlaplan - viktigt) och att mamma och pappa bodde i radhus i Sollentuna.

Den riktiga "överklassen" brukar ha en låg profil. De jag känner till i alla fall.

Ska den nånsin köras på batteri är det centrino som gäller. Det är en alldeles utmärkt spel-CPU!

Grafikkortet på den du länkade till (x600) är ingen höjdare även om det klarar dagens spel. Satsa hellre på en dator med typ 9700 och 128MB.

t-rex skrev:
Varför bärbar? Jag är ingen klippa på varken datorer eller att spela, men prestanda/krona på en bärbar är ju en katastrof jämfört med en stationär? Skall du inte ha datorn till att plugga/arbeta med så kan det inte finnas en enda anledning till att köpa bärbar.
Jo, det du säger är egentligen helt korrekt. Men ska ändå lista lite anledningar till varför det känns aktuellt nedan.

1. Den stationära burken jag "byggt" ihop finns inte alla delar hemma till, och det kan dröja en väldans tid innan de kommer in. (Har redan väntat ca 1½ månad)

2. Vill kunna köra divx/xvid på tv:n en våning ner, lite jobbigt att släpa en stationär upp och ner.

3. Gött att kunna ha den bärbara med sig överallt, om man ska till en polare, ut o resa osv. Slippa släpa på skärm, t-bord etc. Att dessutom kunna sitta o småfisa i soffan med laptopen i knät samtidigt som man gluttar på tv:n är också något som känns väldigt nice :)

4. Kunna titta på film i bilen.

5. Oerhört praktiskt, tar ingen plats.

Spiken skrev:
Jo, det du säger är egentligen helt korrekt. Men ska ändå lista lite anledningar till varför det känns aktuellt nedan.

1. Den stationära burken jag "byggt" ihop finns inte alla delar hemma till, och det kan dröja en väldans tid innan de kommer in. (Har redan väntat ca 1½ månad)

2. Vill kunna köra divx/xvid på tv:n en våning ner, lite jobbigt att släpa en stationär upp och ner.

3. Gött att kunna ha den bärbara med sig överallt, om man ska till en polare, ut o resa osv. Slippa släpa på skärm, t-bord etc. Att dessutom kunna sitta o småfisa i soffan med laptopen i knät samtidigt som man gluttar på tv:n är också något som känns väldigt nice :)

Mitt tips är att köpa en stationär (kanske en SFF typ Shuttle) för spel, en mini-ITX som mediastation och en billig bärbar för det andra. Blir billigare än att köpa en spelnote. Bärbara datorer du kan spela på (t.ex. Alienwares) väger (=opraktiska) och kostar. Dessutom är de kass att uppgradera (även om det numera finns bärbara med utbytbara grafikkort).

Punkt 1 känns helt skruvad. Är du så noga med den stationära när du kan tänka dig en bärbar istället??

/Y

Yozzi skrev:
Punkt 1 känns helt skruvad. Är du så noga med den stationära när du kan tänka dig en bärbar istället??

/Y
Ja? Förstår inte riktigt vad du vill få ut med frågan, men jag har mer överseende vid köp av en bärbar då det kostar en betydlig summa mer att få en sådan dator precis som man vill. Att köpa det näst bästa när det gäller stationär vill jag inte, efterssom det ändå blir billigare i slutändan med en grym stationär än en bra bärbar. Men som sagt, får se hur det ser ut med delarna, för som det ligger till nu lutar det mer åt den stationära...även om jag är grymt bra sugen på en bärbar.

Spiken skrev:

Ditt val förstås men såhär ser jag på det:

1. Byt komponenter / handla från annan leverantör
2. Trådlös överföring av bild och ljud kanske, kostar ca 1500:- , vill man ha surround överfört får man väl kanske dra kabel för ljudet, det är ju sannolikt digitalt isf och det borde inte vara lika känsligt med kabellängd.
3. USB hårddisk för filöverföring som även kan användas som backup. Skulle inte vilja lämna laptopen på hotellrummet om jag är ute och reser.
4. Vem kör? :-)
5. Ja, men kass ergonomi.

Varför skulle Centrino vara sämre på spel? Att det ställs krav på energiförbrukning och kretsar har ju ingenting alls med det att göra. Möjligtvis är det du har hört att Centrinos CPU (Pentium-M) inte var lika kraftfull som Pentium 4 Mobile när Centrino lanserades. Nu har de dock börjat komma ikapp prestandamässigt. Batteritiden är underbar, min klarar åtminstone 4 timmars aktivt användande innan den vill ha mer ström.

Jag skulle ändå satsa på en AMD 64 så får du betydligt mer för pengarna om det är en pc du ska ha. När det gäller bärbart är det egentligen bara Apple iBook och PowerBook som är riktigt heta.

Jag kan förstå varför du vill ha en bärbar, men ärligt talat så är det inget annat än en dålig affär. Att bara ha en laptop kommer du snabbt tröttna på. Det blir bara allmänt jobbigt att ständigt sitta med en bärbar och har du dessutom tänkt spela på den kommer du bli totalt galen. Gör istället som du först hade tänkt och bygg ihop en stationär. Köp de komponenter som var grymmast för ett halvår sedan och lägg de pengar du sparar på en begagnad lappy istället. Utvecklingen på den bärbara sidan går så pass långsamt att du får en nästan lika bra som den du tänkt köpa för halva priset om den har något år på nacken.

Senaste Centrinoprocessorerna är mycket bra på spel (enligt följande test så är Centrino snabbare än de flesta av P4 och A64, kolla särskilt FarCry-testet http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=dothandesktop&page=11&cookie_test=1). Allt hänger på vilket grafikkort du har i burken.

Vad gäller bärbara vs. stationära rent generellt så är det i mitt tycke meningslöst att ha en bärbar som inte är verkligt bärbar. Hellre offra lite hastighet eller tillbehör mot att du får en dator som är lätt att bära med sig. En 4 kgs släpbar är *väldigt* tung efter nån timme i en axelväska.

Skaffar du en Powerbook får du allt du vill ha utom den värsta prestandan. Lätt snyggaste och mest kompletta laptoparna på marknaden.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...