köpa bärbar dator

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Min flickvän behöver ny dator och eftersom en vanlig stationär dator/skärm är ful och tar stor plats så ska hon ha en bärbar. Fast den kommer till 99.9% att användas hemma så vikt och batterikapacitet är inte det viktigast. Den ska användas till att surfa, skriva mail och enklare redigering av bilder. cd-brännare är ett krav.
Tips vad som man ska köpa? (Eller INTE köpa?)
Pris ca 10 000:-

Kan det här vara nåt? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304387&cks=FRO

Tipset är att hitta en burk med lååååång garanti. Bärbara burkar pajar oftare än stationära. Det beror väl mest på att man bär runt på dem ifs.
Tänk också på att sitta o knappa på en bärbar är inte alls lika spännande som ett riktigt tangentbord o mus o en rejäl skärm.
Dvs ska den användas mkt är det kanske inte idé att ha en bärbar ändå.

O andra sidan kan man vända på det, ska den inte användas mkt, ska man då verkligen ge 10 papp för en dator? :)

Den duger! Det finns ännu billigare som duger för de kraven. www.dustin.se tex har ACER TM 2301LC CEL 1.3 256/40 DVD/CDRW WLAN 15#XPP I lager 7.993,75 kr. www.jmedata.se har Acer 1362LC 15" TFT Sempron 2800+ 256MB 40GB CDRW-DVD Combo LAN XPHome för 8300:-. Det är bara att leta runt.

Jag skulle försöka hålla mig till märken som Fujitsu/siemens, HP, IBM, Toshiba,

Varför bärbar

Jag tycker att du skall köpa en vanlig stationär. Bärbara är sämre än vanliga i samma prisklass på ALLT utom just att vara bärbara.
Vanliga datorer behöver inte vara fula och stora. Köp nån liten (och tyst) shuttle-pc och flatskärm, välj nåt snyggt tangentbord och kanske trådlös mus. Det kommer att se minst lika snyggt ut som nån Fujitsu laptop (tycker dom är fula) och inte nädvändigtvis kosta mera. Men i gengäld får du en dator som inte uteslutande är inriktad på att spara batterier.
Så tycker jag ialla fall. Men om du tvunget skall ha en bärbar så se till att den har lång garanti för när (ja när) den går sönder kostar laptop delarna honung.

Lycka till med köpet.

äh bärbara är helt ok och man kan ju koppla extern mus och tangentbord ifall man vill det.
10 tusen är dog rätt snålt med pengar du får nog bara de billigaste maskinerna nya för de pengarna.

Den där du länkade funkar ju till det du skrev, på med externt tangentbord o mus med så är den vettig som ersättare för en stationär.

Poacher skrev:
Den där du länkade funkar ju till det du skrev, på med externt tangentbord o mus med så är den vettig som ersättare för en stationär.

Och tar lika stor plats... En bärbar på nästan 4kg är ingen liten pjäs...

CorbenDallas skrev:
Och tar lika stor plats... En bärbar på nästan 4kg är ingen liten pjäs...
Äsch min stationära är 10ggr större än en sån i vilket fall.
Jag har en bärbar själv och den tar just inte mycket plats, men det klart har man en sån där minilåda till stationär så är väl inte skillnaden enorm.
Men ska man inte ha en speldator så ser jag ingen anledning att inte den här skule funka.

Poacher skrev:
Äsch min stationära är 10ggr större än en sån i vilket fall.
Jag har en bärbar själv och den tar just inte mycket plats, men det klart har man en sån där minilåda till stationär så är väl inte skillnaden enorm.
Men ska man inte ha en speldator så ser jag ingen anledning att inte den här skule funka.

Min bärbara är 3cm tjock, 31cm bred och 26cm djup
Min stationära är 10cm tjock, 33cm bred och 36cm djup.
Skillnaden är ju faktiskt inte enorm. Ska du dessutom koppla externt tangentbord o mus till så har du ju samma storlek.

Acern är en riktig bamse med måtten, 36.1 cm x 29.3 cm x 4.7 cm.
den är snarare släpbar än bärbar. :)

Min stationära är en mellantower och sen en skärm på det, jo det tar mer plats.

Min bärbara är i acerns storlek, den är faktiskt riktigt bra som ersättare för en stationär och det var ju det som var frågan, de ville ju inte släpa runt på den.

MIN BÄRBARA:

FUJITSY/SIEMENS - Amilo -

AMD Athlon 64 3000+
ATI Mobility Raedon 9700 128Mb
1024 RAM
60 Gb hdd
15,4" Widescreen skärm
mm.
:yoparty
kan inte säga att jag är mer än nöjd :)
fick dock betala lite mer än 10k :(

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back