Köpa avställd hoj för att sedan köra hem?

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Hej, tänkte köpa en hoj i veckan och undrar hur man bör göra för att undvika TFF's inblandning.

Hojen är avställd och jag tänkte försäkrar från & med dagen den köps, men det knixiga är väll att den måste vara påställd för att få framföras i trafik. Och om den ställs på så kommer ju inte den dåvarande ägaren ha någon försäkring.

Har TFF överseende får sådant för att maskinen är ju försäkrad på mig? (även om det tar ett par dagar att byta ägare med snigelposten)

vad jag har förstått så är den ju påställd från å med att du skriver på ägarbytet. dock ej betalt skatten..

Det är en bra fråga, har aldrig funderat på det närmare utan bara köpt, försäkrat, ställt på och kört...det har alltid funkat å det har aldrig varit strul.
Men hur det funkar har jag inte den blekaste om :)

Nog lär man kunna köra hem den efter köp

När jag köpte Monstret i fjol så skrev jag på papprena på firman och begav mig hemåt, försäkringen var tecknad innan så den skulle börja gälla på köpdagen.
Borde inte vara några problem

Du kan välja att ställa på i samband med köpet, så sålänge du försäkrar hojen på dig och sen väljer att ställa på vid köp borde det ju va lungt.

Du kan ställa på hojen på nätet om du har registreringsbeviset. Det går inte att ställa på den där utan att den är trafikförsäkrad. Så ring och försäkra hojen och ställ på den på nätet. Tar ca 15 min från att du försäkrat till att det går att ställa på. Det spelar ingen roll om den är försäkrad på ägaren eller någon annan. Det är fordonet som är försäkrat.

Du kan ställa på hojen på nätet om du har registreringsbeviset. Det går inte att ställa på den där utan att den är trafikförsäkrad. Så ring och försäkra hojen och ställ på den på nätet. Tar ca 15 min från att du försäkrat till att det går att ställa på. Det spelar ingen roll om den är försäkrad på ägaren eller någon annan. Det är fordonet som är försäkrat.
jag kör hem endån , skiter i vilket,,outlaw

Gött mos.

Det gick inte att göra så när jag köpte en avställd bil för ett tag sen.
Jag hade tecknat försäkring men det gick inte att ställa på med felmeddelandet att det saknades försäkring.
Ge säljaren ett par spänn till så att han tecknar försäkring och ställer på hojen.

Sedan släpet uppfanns så kommer nog inte tff ha överseende med att du kör hem den utan trafikförsäkring. Men thats just me

Jag hämtade precis en husvagn som vått avstalld, skrev bara att den skulle ställas på på pappret sen brände jag hem med skiten

Försäkring

Tänkte bara, om jag ej äger hojen kan jag ju inte försäkra den! Toyman

Sedan släpet uppfanns så kommer nog inte tff ha överseende med att du kör hem den utan trafikförsäkring. Men thats just me

Nej tänker inte köra utan försäkring utan tecknar ju en i mitt namn såklart. Frågan var ju mer om den tidigare ägaren åker på surt för den inte är försäkrade under honom eller om de bara kollade att det finns en försäkring överhuvudtaget på hojen, när vi ställer på den online sen.

Fungerar för mig iaf testade genom fbolagets hemsida.

För något år sedan gick det inte att man själv både köpte en avställd hoj och ställde på och försäkrade från en privat person ivf. (om man vill köra därifrån lagligt).
Jag testade.
Säljaren får ställa på hojen och försäkra den några dagar så att hojen har försäkring sedan gör man bytet. Av någon anledning gick det inte att utföra på samma dag, då. Bilsport och MC var min coach i detta samt länstrafikgruppen... Gick inte att lösa..

Behöver ju inte vara så idag dock.

Försäkring

Det måste finnas ett bevis hos trafikregistret på den tidigare ägaren för att du ska kunna ställa på den, men du ska teckna en trafikförsäkring på dig och ställa på den. Förra ägaren kommer inte behöva betala någon försäkring då ägarbytesdagen blir uppsägningsdatumet på försäkringen. Jag tror dock att den förra ägaren kan få hem skatten men det är jag inte säker på. Jag vet inte om det går att ringa deras kundtjänst.

I min manöver så kom faktiskt skatten rätt dvs till mig och inte till den kille jag köpte hojen från. Trots att det var han som ställde på och försäkrade den. Allt mitt skedde på en fredag så det vart ju lite pressat då vi insåg att vi inte redde ut det.
Jag var i Stockholm då och skulle köra till Gbg..

När jag köpte min hoj från privatperson så försäkrade jag den dagen innan jag fick hojen.. Ringde bara till f-bolaget och sa regnummer och vilken försäkring jag ville ha...
Alltså så stod hojen på förra ägaren när jag tog försäkring på den....

När du köper är DU skyldig att ha en försäkring från den dagen hojen ställs på. och du kan nog inte ställa på den om du inte utnyttjar säljarens behörighetskod, för du får som köpare den hemskickad när du får regbeviset men nu kan man snabbt o smidigt ställa på samt att du slipper ha med dig bevis om påställning i fickan...skatten är det ingen fara med den kommer om några dagar och då har du ytterliggare någon vecka att köra hojen (el 2)innan skatten måste vara betald.

För något år sedan gick det inte att man själv både köpte en avställd hoj och ställde på och försäkrade från en privat person ivf. (om man vill köra därifrån lagligt).
Jag testade.
Säljaren får ställa på hojen och försäkra den några dagar så att hojen har försäkring sedan gör man bytet. Av någon anledning gick det inte att utföra på samma dag, då. Bilsport och MC var min coach i detta samt länstrafikgruppen... Gick inte att lösa..

Behöver ju inte vara så idag dock.

Varför skulle säljaren ordna en försäkring åt köparen..? Jag skulle inte hålla på och kladda med sådant iaf, finns ju gränser, ordna med en försäkring för en allt för körkåt köpare som inte kan vänta ett par dagar..:va är trots allt köparens skyldighet, som säljare vill man bli av med alla åtaganden inte skaffa sig nya vad det beträffar fordonet:)

Kan man visst! Likadant så kan du om du missar råka ha 2 eller fler försäkringar på dina egna fordon, hem mm mm, men du får bara ut på en om det händer något så det är dumt..

Var på väg att köpa en bil en gång, jag hade ordnat med allt, hade försäkrat innan jag köpte bilen, men jag upptäckte att bilen inte alls uppfyllde mina krav och att säljarens uppgifter inte stämde så jag avblåste affären, dock så kostade det mig en "minimisumma" att avsäga försäkringen.:gnissla

Last edited:
Det gick inte att göra så när jag köpte en avställd bil för ett tag sen.
Jag hade tecknat försäkring men det gick inte att ställa på med felmeddelandet att det saknades försäkring.
Ge säljaren ett par spänn till så att han tecknar försäkring och ställer på hojen.

Om de nu inte skulle gå att ställa på via nätet så kan man ringa vägverket o ställa på den via telefon om man har regbeviset.

Jag hämtade precis en husvagn som vått avstalld, skrev bara att den skulle ställas på på pappret sen brände jag hem med skiten

En husvagn kräver inte trafikförsäkring, den går alltid på dragbilen. Du försäkrar en husvagn (eller ett släp..) med delkasko (glas, brand m.m) och vagnskadeförsäkring. Vilket givetvis är frivilligt...

Du kan försäkra vad du vill i ditt eget namn, gäller dock enbart om det är du som är ägare. Köper du en MC idag får du teckna en försäkring from idag. Skulle sen ägarbytet komma in till transportstyrelsen i mitten på nästa vecka så sätter dom ändå dagens datum (eller de datum ni skrev) som ägarbyte. Säljarens förs upphör också från samma datum.

Köper du en avställd MC som skall tas i trafik samtidigt så får du fylla i detta på ägarbytet (och försäkra från samma dag). Skulle ni göra detta via nätet/telefon så är det i så fall säljaren som får förs i sitt namn, ställa på i sitt namn..

För övrigt slipper du TFFs inblandning om du har kvar den avställd, dom börjar gnälla om den är i trafik men saknar trafikförsäkring.. Undvik farbror blå dock.. ;)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!