När du köper är DU skyldig att ha en försäkring från den dagen hojen ställs på. och du kan nog inte ställa på den om du inte utnyttjar säljarens behörighetskod, för du får som köpare den hemskickad när du får regbeviset men nu kan man snabbt o smidigt ställa på samt att du slipper ha med dig bevis om påställning i fickan...skatten är det ingen fara med den kommer om några dagar och då har du ytterliggare någon vecka att köra hojen (el 2)innan skatten måste vara betald.
För något år sedan gick det inte att man själv både köpte en avställd hoj och ställde på och försäkrade från en privat person ivf. (om man vill köra därifrån lagligt).
Jag testade.
Säljaren får ställa på hojen och försäkra den några dagar så att hojen har försäkring sedan gör man bytet. Av någon anledning gick det inte att utföra på samma dag, då. Bilsport och MC var min coach i detta samt länstrafikgruppen... Gick inte att lösa..
Behöver ju inte vara så idag dock.
Varför skulle säljaren ordna en försäkring åt köparen..? Jag skulle inte hålla på och kladda med sådant iaf, finns ju gränser, ordna med en försäkring för en allt för körkåt köpare som inte kan vänta ett par dagar..

är trots allt köparens skyldighet, som säljare vill man bli av med alla åtaganden inte skaffa sig nya vad det beträffar fordonet
Tänkte bara, om jag ej äger hojen kan jag ju inte försäkra den! Toyman
Kan man visst! Likadant så kan du om du missar råka ha 2 eller fler försäkringar på dina egna fordon, hem mm mm, men du får bara ut på en om det händer något så det är dumt..
Var på väg att köpa en bil en gång, jag hade ordnat med allt, hade försäkrat innan jag köpte bilen, men jag upptäckte att bilen inte alls uppfyllde mina krav och att säljarens uppgifter inte stämde så jag avblåste affären, dock så kostade det mig en "minimisumma" att avsäga försäkringen.