Köpa Audio Pro Image eller Black Diamond V.2?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kollade på ett Audio Pro Image system idag, blev grymt imponerad av ljudet dom små högtalarna kunde leverera. Designen är dessutom en riktig fullträff, höga, smäckra frontar i svart pianolack och små smidiga bakhögtalare och center. Subben va en B1.28 som även den är snygg och låter bra.

Men frågan är om man ska köpa Image systemet eller lägga drygt 5000:- till för att få ett Black Diamond V.2 system istället... Vad tycker ni?

Gillar designen och storleken bättre på image, men låter V.2 mycket bättre så köper jag ju hellre det.

Hjälp mig med detta otäcka I-landsproblem! :D

Gillar du att lyssna på musik så satsa på black diamond. Kollar du bara film så satsa på image.

Jag köpte ett system med 5 små och en bas, man vart ju impad första veckan men ju mer man lyssnade på musik destomer missnöjd blev jag.

Empa skrev:
Gillar du att lyssna på musik så satsa på black diamond. Kollar du bara film så satsa på image.

Jag köpte ett system med 5 små och en bas, man vart ju impad första veckan men ju mer man lyssnade på musik destomer missnöjd blev jag.
:tummenupp

Empa skrev:

Satsa på Black Diamond i vilket fall. Det är det värt även vid bara filmtittande. :tummenupp

Lägger min röst på Black Diamond... klart bättre byggkvailté och ljud!

Ok, lutar åt black diamond alltså, vill ju vara nöjd med ljudet i flera år framöver. Synd att Imageserien är så extremt läcker bara.... Skulle passa perfekt i mitt vardagsrum :rolleyes:

Se upp litegrann med billiga audio pro högtalare. Jag har dock bara ägt ett par för en del år sedan, tror att det var ett par Live2.42 om jag inte minns fel. Det var basreflexhögtalare och var sjukt svårplacerade men lät ändå helt ok med tanke på prislappen. Efter ungefär ett år så hadde diskanterna tappat avservärt mycket av sin förmåga så jag beställde en ny diskant och jämnförde högtalarna. Den med nya diskanten lät avsevärt mycket bättre medans den andra hadde tappat massor av klang och spelade en massa distad bas. Så jag skulle nog satsa på dom bättre. Generellt sett så får man mycket prisvärt ljud. Audio pro har alltid låtit bättre än vad dom kostar.

Äger själv första Black Diamond och även resten av högtalarna i den serien (pearl, vector o pianolacksubben) och är mycket nöjd! Har haft dem sen några år tillbaks och har inget att klaga på, skulle lätt kunna ha AudioPro igen iaf. Prisvärda definitivt.

De verkar ha fått ett upplyft i designen och låta minst lika bra som de gamla.

(Kolla fyndborsen o fråga efter prisoffert. Köpte det mesta där då till riktigt bra priser. Det blev bokstavligen ett antal tusen billigare jämfört med alla andra ställen där AudioPro såldes.)

Görs det inga blue diamond längre? Jag var nära på att köpa dem förut men det blev mordaunt short istället. Men blue vision lät ruskigt bra för de pengarna, skönt att slippa möblera in en baslåda också då jag fann det överflödigt.

Jodå, blue diamond finns fortfarande kvar :tummenupp Har troligen möjlighet att köpa högtalarna till mycket förmånligt pris och då känns det nästan dumt att köpa Image serien. Borde ju egentligen passa på att köpa Black Diamond när jag ändå håller på.

Å andra sidan bor jag i lgh nu så jag har ingen möjlighet att utnyttja högtalarna till fullo (extremt lyhörda lägenheter). Dessutom är som sagt Image serien mycket mer tilltalande när det gäller designen.....

Ska kolla upp vad jag får betala för dom två olika systemen så kanske det blir lättare att bestämma sig :)

Det var länge sedan jag lyssnade på black diamond och det var nog första upplagan. Men varför inte satsa på ett par blue isåfall då istället? Du kan ju bygga för framtiden om inte annat :)

Blue diamond ligger runt 9000:- för bara frontarna, riktigt så mkt hade jag inte tänkt lägga ut.

Kom precis på en sak... Vad tror ni om att ha Black Diamond V.2 som frontar och Image 44 som bakhögtalare? Då skulle jag ju får det bättre ljudet från V.2 och dessutom få njuta av den grymma designen som Image högtalarna har :) Dessutom blir bakhögtalarna mycket mer lättplacerade om man har Image 44 som kan ställas på golvet, bakhögtalarna till V.2 är ju extremt stora, tunga och svåra att placera i rummet.

Frågan är ju bara om Image 44 och V.2 spelar bra ihop?

Nu har jag kollat lite priser... För det systemet jag skulle vilja ha skulle jag få betala följande:

Black Diamond V.2 3360:-
Image 44 2632:-
Vector V.2 1400:-
B1.28 1848:-

TOTALT 9240:-

Ett "normalt" pris för det paketet ligger mellan 13 500:- och 14 500:-

Grejen är ju att jag har helt ok högtalare redan, Proson Reality 666 frontar med sub, sat och center i samma serie. köpta för drygt 7000:- för några år sedan.

Så frågan är ju om jag ska försöka sälja mitt nuvarande system o köpa Audio Pro istället? Tycker dom är grymt snygga och priset är det ju inget fel på :D Även om det är en j-a massa pengar ändå....

MackeNo1 skrev:
Kom precis på en sak... Vad tror ni om att ha Black Diamond V.2 som frontar och Image 44 som bakhögtalare?

Frågan är ju bara om Image 44 och V.2 spelar bra ihop?

Det kommer kanske låta bra, det tror jag säkert. Men det kommer inte låta _bra_.

De är inte klangmatchade, så du kommer aldrig kunna njuta fullt ut av vare sig V.2'orna eller 44'orna.

Antingen kör du hela Image-serien, eller hela Diamond-serien. Blir faktiskt en hel del skillnad..

(Jag kan lägga till att jag tyvärr inte har klangmatchat, och har också Audio Pro-högtalare. Jag ångrar det idag.)

Näe, har också tänkt på det.... diskanten är ganska mycket mer framträdande på image serien om man jämför med v.2..... Men jag vill ju ha båda ju :gnissla

Enligt audio pro ska alla deras högtalare vara anpassade för att kunna spela med varandra, men man kommer säkerligen att höra skillnad.

Vill ju ha v.2 till musik, men v.2 bakhögtalarna är alldeles för stora och klumpiga. Image 44 skulle passa perfekt, elementen i lagom lyssningshöjd, behöver inte ha stativ eftersom det är golvhögtalare och dessutom är dom snygga som fan.

Image 44 och B1.28 va restade och skulle inte dyka upp förän i Mars, så jag har ju lite tid att bestämma mig.

MackeNo1 skrev:
Näe, har också tänkt på det.... diskanten är ganska mycket mer framträdande på image serien om man jämför med v.2..... Men jag vill ju ha båda ju :gnissla

Enligt audio pro ska alla deras högtalare vara anpassade för att kunna spela med varandra, men man kommer säkerligen att höra skillnad.

Vill ju ha v.2 till musik, men v.2 bakhögtalarna är alldeles för stora och klumpiga. Image 44 skulle passa perfekt, elementen i lagom lyssningshöjd, behöver inte ha stativ eftersom det är golvhögtalare och dessutom är dom snygga som fan.

Image 44 och B1.28 va restade och skulle inte dyka upp förän i Mars, så jag har ju lite tid att bestämma mig.

Ett hett tips är att låna hem grejjerna och prova vilket som låter bäst hemma. Det är ändå en hel del slantar du ska ligga ute med. Eftersom jag är lite audiofil (läs prylbög :D) så har jag lagt lite mer på min anläggning och även haft prylar hemma och provat nån vecka för att se om jag gillar dem och en del har stannat och annat åkt ut. Testa även lite andra ställen än SIBA och OnOff, kolla närmsta HiFi-butik. De har ofta demogrejjer till bra priser och många har även saker i de lägre prisklasserna som är väl värda och ofta bättre än de 'stora' märkena. Jag gillar personligen vare sig Diamond-serien eller Image-serien, tycker de är alldeles för obalanserade, för mycket bas och skrikigt mellanregister. Men det är min åsikt :)

Dagens heta tips är dock att låna hem grejjerna, den ena kanske låter kanon hemma hos dig medan den andra låter ren skit...

Sant... men jag köper direkt ifrån Audio Pro, så det är take it or leave it som gäller...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti