köpa audi...

Kan i princip ingenting om bilar överhuvudtaget (eftersom jag håller mig till tvåhjulingar) men då några polare ägt ganska många Audis de senaste tio åren, har jag i alla fall snappat upp en sak.

Samtliga Audis de ägt, har krävt ett byte av ventiltätningarna då de gått cirka 12000-14000 mil. De brukar börja dra lite mer olja när det är dags.

Du kan ju fråga om det är gjort, samtidigt som du kontrollerar när kamremmen byttes. Ett ras kan kosta 25000:- att fixa. (En av kompisarna råkade ut för det, då remmen gick av 1000 mil "för tidigt".)

Jag skulle nog forska lite i den stora motor och kopplingsombyggnaden,enl dom kitten jag såg på ABT hemsida så handlar det enbart om Chipning dvs ingen ombyggnad av låda eller koppling.

MEN dom kan ju ha andra tjänster som inte står på hemsidan.

kajlyl skrev:
tycker också priset är i värsta laget!

Jodå det är det absolut!

A4:orna ligger runt 60 000:- 1,8T. Att den är "stylad" och trimmad gör egentligen inte saken bättre utan snarare sämre, rejält! Vem vet hur personen i fråga har kört bilen och än mindre hur han/hon skött bilen. Han/hon ska vara rejält jätteglad om dom får 80 papp för den.

Vaddå för dyrt?
Att få 285 hk i en 1.8T kostar pengar!
Räcker absolut inte med nån chippning till det...

Dahlbäcks motsvarande kit kostar 176 000:-, så frågan är ju vad det är värt för dig? Att gå efter den gröna inbyteslistan när man värderar en sån bil går ju inte. :7peta
Jag har "bara" Dahlbäcks 240hk kit på min -98, och den säljer jag då inte för några 80 000:- :tungan

Ulf W skrev:
Vaddå för dyrt?

Dahlbäcks motsvarande kit kostar 176 000:-, så frågan är ju vad det är värt för dig? Att gå efter den gröna inbyteslistan när man värderar en sån bil går ju inte. :7peta
Jag har "bara" Dahlbäcks 240hk kit på min -98, och den säljer jag då inte för några 80 000:- :tungan

Ja det är för dyrt! Visst om säljaren slänger fram bänkpapper som bevisar att bilen har 285hk på drivhjulen och kvitton på arbetet/delarna så visst då kan jag köpa priset. Men annars känns det som en högt uppskattad siffra precis som mycket annat i bilvärlden. Dahlbäckarens kit må kosta så pass mycket men sedan är han ju inte heller känd för att vara den billigaste i branschen eller hur? Även om han är väldigt duktig så är det få bilar som åker ut från hans verkstad utan en KKK-turbo för hur mycket som helst.

M.G.F skrev:
Ja det är för dyrt! Visst om säljaren slänger fram bänkpapper som bevisar att bilen har 285hk på drivhjulen och kvitton på arbetet/delarna så visst då kan jag köpa priset. Men annars känns det som en högt uppskattad siffra precis som mycket annat i bilvärlden.Dahlbäckarens kit må kosta så pass mycket men sedan är han ju inte heller känd för att vara den billigaste i branschen eller hur? Även om han är väldigt duktig så är det få bilar som åker ut från hans verkstad utan en KKK-turbo för hur mycket som helst.

Har aldrig sagt att Dahlbäck är billig...
Hade gärna skrivit ut vad ACE tar också, men deras största kit till 150 hk motorn som finns på hemsidan är på 260 hk och då byts inga kammar osv.

Men allt beror ju som sagt på att allt verkligen är gjort på bilen.
Men den är ju svensksåld står det, alltså måste nån ha kört ner den till ABT och betalat en massa pengar för att få det gjort. Då skulle iaf jag ha sparat kvitton på det...

Se till att kolla framvagnen ordentligt. Vissa årsmodeller av Audi A4 har problem med materialfel i några framvagnsdelar så de slits för fort. Håller bara ca 4-5.000mil. Man hör lättast om det är slitet genom att köra över en trotoarkant eller något, då ska det inte "klonka" från framvagnen.

Skulle man behöva byta delarna så kostar det ett par kronor om man ska köpa Audi original. Då är det bättre att handla hos Mekonomen - billigare och samma kvalitét.

Meken som bytte när vi hade problem sa att det är exakt samma delar och från samma fabrik oavsett om de delarna kom från Mekonomen eller från Audis reservdelar. Enda skillnaden var att på Mekonomens grejjer var Audi-loggan bortslipad. Dock vet jag ju inte hur stor sanningshalt det var i det uttalandet, men just de piratgrejjerna höll lika länge som original.

Kolla även så att klimatanläggningen ger ordentligt med kyla. Annars kan det med lite otur bli svindyrt att åtgärda.

Esquire skrev:
Se till att kolla framvagnen ordentligt. Vissa årsmodeller av Audi A4 har problem med materialfel i några framvagnsdelar så de slits för fort.

Fram till -99 (eller -00) hade Audi andra underleverantörer av just framvagnsdetaljer än de har idag. Dessa tidigare underleveratörer hade låg kvalité och Audi bytte till andra underleveratörer. De handlade alltså oftast om låg kvalitét snarare än materialfel (egentligen samma sak) men det kan alltså vara lämpligt att kolla vad denna bil har för framvagnsdetaljer. Själv rattar jag en A4:a -01:a och har gjort 9000 mil med den utan några byten av någonting. Pålitlig arbetshäst som dessutom har en grym komfort.

Ulf W skrev:
Vaddå för dyrt?

Nu ska jag plocka fram skyglapparna och bara se och läsa det jag vill läsa!

Jag tycker också att det låter hyfsat rimligt med dom pengarna, ska givetviss pruta ner den en del men ändå.
Köper jag en "vanlig" 1.8t så vill jag ändå trimma och ska jag få den effekten så kommer det kosta mig mycket mer. Så om bilen är i det skicket som säljaren säger så blir det affär! :yoparty

M.G.F skrev:
Ja det är för dyrt! Visst om säljaren slänger fram bänkpapper som bevisar att bilen har 285hk på drivhjulen och kvitton på arbetet/delarna så visst då kan jag köpa priset. Men annars känns det som en högt uppskattad siffra precis som mycket annat i bilvärlden. Dahlbäckarens kit må kosta så pass mycket men sedan är han ju inte heller känd för att vara den billigaste i branschen eller hur? Även om han är väldigt duktig så är det få bilar som åker ut från hans verkstad utan en KKK-turbo för hur mycket som helst.

Parsonligen skulle jag aldrig röra en bil som DBR rört.. Allt de rör blir mer eller mindre skit.. Om bilen med "bara 240 hk" bromsas så kan jag garantera att det innte finns några 240 härsar i den..

Förövrigt tycker jag 80k låter lite mycket för den bilen...

Biturbo skrev:
Parsonligen skulle jag aldrig röra en bil som DBR rört.. Allt de rör blir mer eller mindre skit.. Om bilen med "bara 240 hk" bromsas så kan jag garantera att det innte finns några 240 härsar i den..
Jasså, ännu en "hata Dahlbäck"? Finns många såna, och dom flesta "har hört" att det bara är skit.
Om jag skulle trimma så hade jag troligen åkt till ACE, men bilen var trimmad när jag köpte den. Skulle jag trimma en Audi så hade jag börjat på nåt annat än en 1.8T, skulle aldrig lägga såna pengar på en motor utan effekt från början.
Om det är 240 hk eller inte skiter jag ärligt talat i, men den går f-n så mycket bättre än en som är enbart chippad och som påstås vara 220 hk i iaf.

kajlyl skrev:
tycker också priset är i värsta laget!

Herrejösses. Ni kan inte mena allvar. Priset är inte alltför mycket i överkant. En orginal liknande TQ ligger väl ~80K. Är den chippad får du väl lägga till 8-9K. Den här bilen är inte chippad. Den är helt ombyggd. Jag skulle lätt ge 94K för den, förutsatt att den är i utlovat skick.

Det handlar ju om att veta vad man vill ha. Vill man ha en bra bruksbil, så köper man en 1.8T -97 för runt 70-75K. Vill man känna att det händer nåt när man leker med högerfoten, så köper man en sån här bil.

LazBoy skrev:
Herrejösses. Ni kan inte mena allvar. Priset är inte alltför mycket i överkant. En orginal liknande TQ ligger väl ~80K. Är den chippad får du väl lägga till 8-9K. Den här bilen är inte chippad. Den är helt ombyggd. Jag skulle lätt ge 94K för den, förutsatt att den är i utlovat skick.

Det handlar ju om att veta vad man vill ha. Vill man ha en bra bruksbil, så köper man en 1.8T -97 för runt 70-75K. Vill man känna att det händer nåt när man leker med högerfoten, så köper man en sån här bil.

Ähhh, det är en audi och de ska man itne betala mycket för. Samma med peugeot, renault och annat liknande öststats-kvalitets-tjaffs. Köp en riktig bil direkt med pulver så slipper du massa problem..... :hihi

Ulf W skrev:
Jasså, ännu en "hata Dahlbäck"? Finns många såna, och dom flesta "har hört" att det bara är skit.
Om jag skulle trimma så hade jag troligen åkt till ACE, men bilen var trimmad när jag köpte den. Skulle jag trimma en Audi så hade jag börjat på nåt annat än en 1.8T, skulle aldrig lägga såna pengar på en motor utan effekt från början.
Om det är 240 hk eller inte skiter jag ärligt talat i, men den går f-n så mycket bättre än en som är enbart chippad och som påstås vara 220 hk i iaf.

Hata å hata.. Tycker mest synd om honom och framförallt hans kunder.. Jag anser att karln är helt inkompetent och dessutom mytoman..

Och ja.. Jag har belägg.. han har kostat mig många tusenlappar innan jag insåg vad det var jag hade att göra med. :död

Biturbo skrev:
Hata å hata.. Tycker mest synd om honom och framförallt hans kunder.. Jag anser att karln är helt inkompetent och dessutom mytoman..

Och ja.. Jag har belägg.. han har kostat mig många tusenlappar innan jag insåg vad det var jag hade att göra med. :död

Det säger sig självt att man inte kan lita på en man som går i träskor! Och som dessutom hävdar att han lyfte med bilen på autobahn i 250km/h+ :hihi

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8