Köpa Arai hjälm från USA

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Var kan man köpa Arai Rx-7 i Usa??Och är det någon skillnad mellan europa modellen.Tacksam för svar

På e-bay har jag funnit svårslagna priser och det är antagligen där du kan göra bästa affären. Men där handlar man givetvis med viss försiktighet :)

Arai har skrivit en liten rad om att handla overseas på sin europeiska sida. Läs här, längst ned! Om det ligger något i det vet jag inte.

På e-bay har jag funnit svårslagna priser och det är antagligen där du kan göra bästa affären. Men där handlar man givetvis med viss försiktighet :)

Arai har skrivit en liten rad om att handla overseas på sin europeiska sida. Läs här, längst ned! Om det ligger något i det vet jag inte.

Jag chansade o köpte en på EBay, blev en vit Arai RX-7 (420$) med spegel visir (60$) total 530 $ med frakt. Tullen lär man ju inte ha tur med, men det känns som man kommer bra mycket billigare undan ändå.

Tror inte kvaliten är sämre i USA, kanske inte samma stämplar ?
Det är ju trots allt USA, Arai hade blivit stämda om dom var kass !:D

Jag chansade o köpte en på EBay, blev en vit Arai RX-7 (420$) med spegel visir (60$) total 530 $ med frakt. Tullen lär man ju inte ha tur med, men det känns som man kommer bra mycket billigare undan ändå.

Tror inte kvaliten är sämre i USA, kanske inte samma stämplar ?
Det är ju trots allt USA, Arai hade blivit stämda om dom var kass !:D

Ja usa tror ja inte e nån fara me vare sig kvalite eller passformen, däremot e jag ganska säker på att de e helt annan passform i asien...

Ja usa tror ja inte e nån fara me vare sig kvalite eller passformen, däremot e jag ganska säker på att de e helt annan passform i asien...

Sant !

Asiater har mindre skalle och hjälmarna där är efter andra mått. Däremot skulle jag tro att det är samma i Sverige / USA och om inte exakt så väldit lika. Själv har jag en X-sprit (X-eleven) från staterna och den sitter som gjuten på mig. Precis som dom svenska X-spirit.

Jag ringde Duells i sommras för att kolla just detta, och killen där sa att dom hade hårdare krav på hjälmar i USA. Testerna i Europa skulle klara hårda slag på ett visst antal punkter på hjälmskalet. I USA skulle skalet klara av slag på fler punkter än här. Om det sen skilde något kunde han inte svara på.

risig sida! ser ut som en tolvåring har bestämt designen....

Hur länge håller en hjälm? alltså om man inte skrotar...hur länge lovar tillverkarna att den uppfyller vissa "mininivåer" någon som vet?

Sant !

Asiater har mindre skalle och hjälmarna där är efter andra mått. Däremot skulle jag tro att det är samma i Sverige / USA och om inte exakt så väldit lika. Själv har jag en X-sprit (X-eleven) från staterna och den sitter som gjuten på mig. Precis som dom svenska X-spirit.

Jag ringde Duells i sommras för att kolla just detta, och killen där sa att dom hade hårdare krav på hjälmar i USA. Testerna i Europa skulle klara hårda slag på ett visst antal punkter på hjälmskalet. I USA skulle skalet klara av slag på fler punkter än här. Om det sen skilde något kunde han inte svara på.

Arai har olika passformer för Asien, Europa och Amerika. De kör ju ett drive nu, köp en Arai med dekor och få ett mörkt visir på köpet a 745kr.

Använd sökfunktionen annars. Finns säkert 25-trådar om att handla hjälm från USA..

Enligt egen erfarenhet och handlare i Sverige, så är det ingen skillnad på Arai från USA och EU förutom klistermärket i nacken.
Jag har Ebayat en hjälm nyss till mindre än halva Sveapriset. Jag skickade iofs den inom USA, och lät folk ta den som bagage hit, men killen jag handlade av sa att han brukade fibbla lite för att minska tull/skatt, då han skickade hjälmar till EU-länder. Han var förövrigt jäkligt bra att ha och göra med, jag råkade komma på att köpa hjälm 3 dagar innan "smugglarna skulle åka hem. Dagen efter att jag beställt var hjälmen där, precis som han hade lovat:tummenupp

Last edited:
Jag har en Quantum köpt i USA (ville ha en färg som inte fanns i Europa. Se min profilbild) och den är DOT-märkt. Saknar alltså e-märkningen som krävs här. Jag fick köpa tunnare kindkuddar för att den skulle passa men är väl annars rätt nöjd.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...