köpa abuslås billigt?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag måste köpa ett abuslås. ett sånt där rejält, med en stor kedja och ett kraftigt kedjelås. var kan man köpa ett sånt så billigt som möjligt. finns det nån websida där man kan köpa det billigt kanske?

sen vill jag gärna ha tips om alternativ om ni kan några. en rejäl kedja och ett rejält lås ska det va och det ska vara jääääävligt svårt för tjuvarna att få upp det.

jag har fått både en eu-moppe och en 250 cross snodd nu under vintern och jag vill behålla min sporthoj..

www.louis.de har sina lås/kedjor kallade "moto detail".
Uppskattar kvalitén till på nivå med abus, kanske straxt under, dock är de ej godkända av SFF så det gäller att du har ett extra godkänt lås förutom styrlås så att FB blir nöjda.

Själv låser jag min S3 med styrlås + Abus Victory bromsskivelås + Moto Detail cro-molykedja som jag fäster i ram och golvankare i garaget.

10059041_830_Anw_FR_05.JPG

40 euro.

Måste bara tillägga att inga lås stoppar en tjuv som vill ha cykeln och har med sig en vinkelslip.

Last edited:
ska kolla in den hemsidan. jag har bara trafikförsäkring på hojen så därför spelar det ingen roll om låsen är godkända. bara dom är bra.

bmwjohan skrev:
ska kolla in den hemsidan. jag har bara trafikförsäkring på hojen så därför spelar det ingen roll om låsen är godkända. bara dom är bra.
Clas O har klass3 kedjor för 3-400. Har köpt några stycken..
INGET stoppar den som vill ha en hoj. Vinkelslip finns ju (men låter mycket och det finns ju portabla gasflaskor i literstorlek, med dom tar säkert en hel minut att kapa en kedja eller lås...
Jag upprepar vad jag tidigare sagt i andra inlägg, inget stoppar den som bestämt sig.. och det enda du köper med lås är TID !
Försök iaf att gör det så svårt som möjligt för tjyvarna genom att tex dolt sabba hojen och göra den okörbar, det brukar jag göra både på bilar och hojar..

Jag tänkte köpa en kedja/kätting så jag kan låsa fast hojen i ett räcke.
Tex: ABUS GRANIT VICTORYKEDJA / ABUS POWER CHAIN.

Vilken kedja duger för att man inte ska kunna klippa den med en vanlig bultsax?

Jag vet att det alltid går att komma igenom med vinkelslip osv, men det låter...så jag är ute efter en kedja+lås som kräver verktyg som låter.

Edit: ska även vara SFF godkända.

/N

jag har en stor ketting som är härdad och låset också, även ett par bygellås, visst, dem går och knipsa om man bara vill, men man får ta i lite och det tar längre tid för dem som bryter, plus att man måste nästan använda verktyg.., så ett tips är att kolla efter ett som är härdat också..

Glöm inte heller VAD du låser fast hojen i. Ett räcke, staket eller dylikt kan vara lätt att såga igenom.

Dvs istället för att ge sig på låset sågar de bort pinnen i räcket å slänger sen in/upp den i en lastbil eller nåt å jobbar på låset i lugnt och ro.

Själv har jag min fastlåst i en stor lyckstolpe med kätting. Så där står skönheten (gulsvart BMW R1100S) fint belyst hela natten och på en låst innergård med minst 50 lägenhetsfönster som vetter mot den (å den ekar gott så man kan höra om nån snackar högt där in i lägenheterna).

Vill de ha den tar de den... men lite extra bekymmer kan man ge dem så att inte vilken klåpare som helst tar den.

/Anders

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...