Köpa 954 Fireblade?

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Hej,

Tänkte höra lite här om det är någon som har lite tips.

Jag har hittat en gul o svart 954 årm 03 som jag eventuellt tänkte köpa.
Det är en importhoj som påstås ha 1100mil på mätaren. Hade väll nog hellre köpt en svensksåld men har inte mer pengar och det verkar vara rätt pris(52000)

Något man ska kolla eller passa sig för innan köp?

//Alex

om hojen vill jag bara prata gott. Skön, snygg, snabb, säker drift. Men miltalet skulle jag inte lita på :va .

Kolla styrstoppen om hojen är klotad.

En polare till mig har en 954 -02 som han förvisso köpte ny som nu gått ca 1800mil men den har funkat kanon, går som f..n gör den oxå:tummenupp Nästan vassare än vad 2 andras polares r1:or var, års -01 & -03. Själv hade jag aktat mig för importhojar såvida de inte är importerade som i stort sett nya, men det behöver ju inte vara problem för det.

Riktigt skön och bra hoj. Stabilt och kvickt chassi och motoreffekt så det räcker. Jag har inte haft några större problem med min förutom slitdelar då så klart.
Har inget ont att säga om 954án. Grymma bromsar och ett jämt effektregister har du igen på bana. Finns ett visst insprutsryck vid av/påslag men det justerar du bprt med en powercommander som jag gjorde.
Vette fasen om man säljer till våren som planen va för utrymme för en cbr1000rr ändå, buskänslan som finns hos 954án tycker jag inte infinner sig hos nyare cbr´n. För mig, med betoning på mig så ar det den ultimata gat-sporthojen som man oxå kan köra bana med utan att bli frånåkt.

Dock ställer jag mig tveksam till importer......känns bara fel och jobbigt att köpa en tysk hoj.

Last edited:
Det kan jag tänka mig att det räcker med en tysk.....hahaha.
Fan, köpte du en klotat hoj med tanke på din önskelista???????????:va

Det hoppas jag inte, nej, men det ar bara lite smaskador. vill fa den helt perfekt. typ att det var lite smarepor i ena kapan, och minblinkers pa den. vill ha den som den var nar den var ny. den e kanonfin annars.

/Thomas[/QUOTE]

:va :confused: sätter du dit orginalprylarna.....okey alla e vi individer:rolleyes:
så det är orginalblås och blinkers som gäller alltså??

Tysk

OK,

Har hört om ett par st 954:or där motoblocket spruckit (fabrikationsfel)

Ingen hitt precis om det skulle spricka med tanke på att det är en importhoj utan svensk garanti.

Vad säger ni om priset? 52000:- ?

Sverige gjør inte sporthojar vad jag vet, så alla ar nog importhojar....kolla hojen noga så vet du...det finns busar som inte servar sina grejer i alla lander eller hur?.

För det första är alla hojar importhojar numera, och för det andra vet jag inte om det är svårare att kolla om milen stämmer på en "importhoj"?
Sist jag besiktade hojen så skrev besiktningsmannen 1000 mil mindre på protokollet än mätaren visade.
Och 1100 mil på en 03:a....!? Vad är det för konstigt med det?

Klart de milen kan stämma och det behöver inte vara ngt fel på den men överlag är det nog lättare att fejka mätaren/besiktningsprotokoll i ex Tyskland. Var nere en gång på ett ställe och skulle köpa hem bil men på parkeringen utanför bil/motorträffen såg man bla när dem skruvade tillbaka mätaren på en A4, inte speciellt diskret precis:tuttar De pengar man lägger mer på en sv-såld (ca 10000:- om man räknar några år gammal) har man säkert tillbaka då man ska sälja den och då har den inte kostat mer i slutändan än importen + att ev. garantier kanske oxå gäller..

Trevlig hoj måste jag säga. Körde VFR förut och ville ha mera sport utan att göra avkall på komforten. Visst lite komfort tappar man givetvis... men det funkar förvåndasvärt bra att även köra längre sträckor med 954:an (jag är 1,87cm).

Som halvkass förare så räcker effekten. Kör med 185 bakdäck och upplever hojen som lätt svängd.

Priset du har fått där är bra skulle jag vilja säga... så länge hojen är fräsch och ärlig!

Vad jag förstår så är det lite smågrejer som ska vara fixade på garantin. Styrlager och kopplingsarm bland annat.

//KaliZ

Ja, det var väll din som stod ute på honda center hela sommarn ?

Såg den när jag va inne o snacka med dom på verkstan.

//Alex

Det hände på min och enligt Honda så har det hänt på 5st totalt. Sant eller inte ang antalet men åtgärdat blev det på garantin iaf...

Nej, jag ska dit imorgon och kolla på den. Hur vet du att det är en 02:a
var det bara det året dom hade den färgen?

Är det fakade papper på den om där står att det är en 03:a?

Hojen på bilden är en -02 och färgen är gul/blå. Har du varit och kollat den?

Kollar man Hondas bildarkiv och söker på Blade årsmod 2003 så får man iaf upp bilder med just den färgen (Gul/blå)

Hojen på bilden är en -02 och färgen är gul/blå. Har du varit och kollat den?

Last edited:
954:an tror jag inte har några "svagheter" eller generalfel alls:va
Sköter man om dem med sedvanlig service så skaffar du dig en Durecellkanin:tummenupp
Köp efter skick o pris, Miltalet som någon nämde kan ju stämma el inte? Men det har oavsett om du köper en svenskåld el importerad hoj(nåja Alla Hondor kommer ju ifårn Japan:va :va )Det är mer ett oärligt ägarrelaterat problem, än var hojen kommer ifrån

Kolla regnummer för att få årsmodell.

Har bra bra erfarenheter från min 954 a. Jag har kör en sommar ca 700 mil både bana och semester. Måste dock säga att den passar bättre på bana än landsväg, rätt obekväm jmf med min gamla fireblade.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard