Köpa 50-tals hoj?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag slipper nästa år att gaddads samman med tjugoåringar och därför har det också uppstått ett enormt sug efter en riktigt gammal hoj. Jag tänker 50-tal. Någon rödmyra eller silverpil känner jag inget drag till men skulle kunna tänka mig en sydtysk liten skönhet. Caféhojar blir ju riktigt balla på 70-talet men jag tycker det är för nytt.

Överlever man livet med en riktigt gamling? Jag vill kunna köra till veteranträffar och åka på mysiga fikaturer längs havet. Funkar dom till det? Törs man åka längre än några kilometer? Hur jävla idiotslöa är dom? Ska man satsa på sent 60-tal och större boxer?

Nå vad ska jag ha och varför?
 
Herregud. Är det ingen som kan se längre än plast och elektronik?
 
Ska du köpa 50tals hoj att ha som komplement eller som enda-hoj?

Som komplement skulle du ju kunna ha vad som helst, till och med Vespan.

Som enda hoj? Nääe, tror du skulle tröttna på oljiga brytare och småtrassel.
Kika i såna fall på retrohojar istället, Kawa har en snygg, Triumph gör ju också såna, Harley gör inte såna, dom har gjort sin skit i alla tider och nu har dom gjort samma sak så länge så att folk tror att det är retro... (näerå, bara skojar)

Då får du utseendet och tillförlitlighet och hyfsade prestanda.

Gammelhojar är inte bara slöa, dom har dåliga bromsar och tveksam väghållning också.
 
En kompis håller på att lååångsamt renovera en BMW R25-3 53:a eller var det en 54:a. Riktigt tuff liten stånka. Ska visst vara tämligen driftsäker också. Någon raket lär det väl inte vara dock men suget att skaffa mig ett liknande projekt är rätt stort!

De ligger lite högre i pris än rödmyror och dess likar men aningen billigare än fina silverpilar. 4-taktare dessutom ;-)

Vill du ha mer "drag" så kanske en boxer av tidigare snitt är ett bra val, engelsmännens såll är ju tuffa och fartiga för åldern men kräver sin mekaniker har jag hört...
 
Jag ska bara ha den till fikaturer och mys. Vill gärna kunna ta med en spätta till en glasklar 15 mil bort. Retro vill jag inte ha. Halva grejen är ju att den är gammal på riktigt. Jag vill känna att jag gör en god motorkulturell handling.
 
Jag röstar på något lite äldre, typ en sån här: http://www.youtube.com/watch?v=iwBzntmDjKw

Snygg och låter häftigt, dessutom ganska billiga. 50-tals hojar i samma prisklass ser mest ut som förvuxna mopeder tycker jag. Är själv sugen på en veteranhoj. Lycka till med köpet.
 
Pappa har nyligen skaffat sig en R69S och det är en klart trevlig leksak. 42 hk räcker mer än väl till det chassiet och den är faktiskt riktigt kul när det svänger.

BMW-R69S-1961%20text.jpg


Den stora akilleshälen för oss uppväxta med Brembo Monobloc är att bromsarna är ett skämt. Utan att ha provkört äldre trumbromsar förr så kommer du tro att något är trasigt, du drar tills wiren flexar och det bromsar knappt mer än motorbromsen. Kräver tillvänjning och planerande körstil....
 
Fin tanke, men satsa inte på några längre turer är mitt tips...

Du får gärna motivera dig och förklara på vilken erfarenhet du baserar detta. En väl hållen 50-tals cykel behöver inte ha taskig hållbarhet eller konstant servicebehov. Men visst man sätter sig inte och marchar 180km/h på motorvägen hem när man tröttnar.
 
polares farsa envisas med massa gammalt bmw tjafs, lite balla att titta på men sjukt slöa, opålitliga, obekvämma, dyra och du ser ut som ett riksmongo på dem. Passar bäst på en hylla i vardagsrummet
 
polares farsa envisas med massa gammalt bmw tjafs, lite balla att titta på men sjukt slöa, opålitliga, obekvämma, dyra och du ser ut som ett riksmongo på dem. Passar bäst på en hylla i vardagsrummet

Och detta är sagt av mannen som just nu vill köpa sig en GSXR från tidigt 90-tal för att bygga SF på. Där kan vi snacka om höjden av god smak....

suzuki-gsxr-750-slabside.jpg
 

Det är ju dom jag vill ha, komplettera med några samtida Italienare som förmodligen är helt hopplösa attt hitta delar till.

Fördelen med Engelskt rappel är ju att det finns delar IAF, vilket behövs när magneten har fått för sig att spontanvända polaritet eller helt tappa sin magnetisering..
 
Satsa på något vanligt. Som en engelsk hoj, H-D eller en Vespa (säger jag Vespa så menar jag Vespa och inte slumpmässigt vald scooter) eller något. Då finns det alltid entusiaster som vet vart man kan få tag i varenda liten skruv i original eller pirat om man vill.
 
Att engelsmännen var populära på den tiden berodde helt enkelt på att de var bäst i förhållande till priset.
Ungefär samma pålitlighet som BMW och Harley, men en annan kundgrupp.
Det man får tänka på om man köper en (något yngre) Norton commando eller Triumph Bonneville är att det var den tidens sporthojjar.
Man har tagit konstruktionen närmare gränsen, och då strular det.

Jag har kört en del gammalt skrot och pålitligheten är ganska hög (på fyrtaktarna) om man ser till att de är i ordning från början.
Men det gäller även att inse att de byggdes när vägarna var grusbelagda och 100 km/h var fort.
Väghållningen är sällan några problem med den effekten.
Bromsarna är alltid löjligt dåliga (italienska hojjar brukar vara bättre), men med -100 i hastighet så funkar det.

Lite jobbigt är det att planera rutterna eftersom man för allt smör i småland vill undvika motorväg och helst 90vägar med mycket trafik.
Även om man kan marscha 90-100 km/h, så är det obehagligt att bli oavbrutet omkörd av stora fordon.
Väl ute på tidstypiska vägar, så känns hojjarna pigga och användarvänliga.

Nufötin åker jag Ural 650 (rysk sidvagnshoj med gammal konstruktion och tveksam datering, står -67 i papperna), Royal Enfield 350 "Mascismo" från -05 (16hk touringhoj) och Nimbus -51.
Nimbusen är en charmig cykel med rak, längsmoterad, fyrcylindrig motor på 750cc med öppen ventilmekanism. Framfjädring av teleskoptyp (det anses allmänt att BMW uppfann teleskopgaffeln, men det påstås också att Nimbus var ett par veckor tidigare) och ofjädrat, kardandrivet bakhjul. Bakändan fungerar bättre än framändan..

Skall jag rekomendera något, så anser jag att man som första veteranhojj skall undvika små tvåtaktare (de är inte roliga), underliga konstruktioner och överprisade modehojjar.
Man skall ha råd att göra fel.
Gärna något nyare, men gammeldags konstruerat.
Ural, snut-BMW, Enfield eller liknande.
Nimbus är vanliga i Danmark, men tillverkades främst till polis, militär och post. Danskarna varken ville eller vill exportera. Men hittar man en till rätt pris, så är de trevliga:
http://www.youtube.com/watch?v=wBx9bMNxGzQ
Ural av äldre årgån är enkla konstruktioner med låg detaljkvalitet, men kul ändå:
http://www.youtube.com/watch?v=6ZASORJAD5Q
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top