Köpa 450 från 03 Yamaha

Bohhaa

Medlem
Gick med
13 May 2011
Hoj
2016, Kawasaki z1000 sugomi
Är på G och byta upp mig till 450 4takt.
Har hittat en som jag gillar dock är det en 03:a fräsh som tusan men ändå 8 år gammal. Hur är det med ålder på 4taktarna igentligen, själv kör jag 2 takt och där är det ju mindre saker som ska hållas efter. Gentemot en 4t motor. Det gäller en yamaha yz450f 03 är det nått att ha ?

Den första årsmodellen med 450 motorn, jag har en lika dan och har nu börjat få broblem med packningar i motorn. Då är den motionskörd 90% av tiden och den har en vara att tappa en liten gummi "propp" i vid motorn när man pressar den hårt...

Jag skulle säga, spara lite och skaffa en 05 :) Är nog värt de lite senare.

Beror på priset, en 06a kostar ju inte speciellt mkt idag tex.

En WR/YZF är de mest skottsäkra av 450 crossarna men en 8 år gammal cykel där man inte vet exakt vad som är bytt när måste vara riktigt billig. Skall man inte köra den tills det rasar utan underhålla så finns där snabbt 10-15kkr att lägga bara på delar.

2007 blev det en rejäl uppdatering av ramen. Stor skillnad att köra. Vilket betyder att äldre modeller SKA vara billigare.

Mats

2007 blev det en rejäl uppdatering av ramen. Stor skillnad att köra. Vilket betyder att äldre modeller SKA vara billigare.

Mats

07 för WRF och 06 YZF.

Sen vet jag inte om ramen är så mycket bättre bara för att den är i alu. Den svänger bättre men stålramen går stabilare rakt fram. Ingen av dom går sönder så det handlar nog mer om vad man gillar. Aluramen är ju förståss alltid ballare i depån.

När man är pigg och utvilad är det roligare med en hoj som svänger bra, men när man blir trött efter 10-15 minuter på crossbanan så är det ganska skönt med en hoj som går spikrakt på rakorna.

Säger som alltid när det snackas beggade crosshojar och då särskillt gäller det 4t.

Är den i bra skick och ok, pengar så köp. Men börja med att riva motorn och kontrollera skicket på allt för om nåt havererar blir det dyrt. Lita inte på säljarens ord om att han renoverat.

Last edited:
Hade själv en yz450f-03 ett bra tag , både på bana och till is.
Måste säga att det är den bästa hoj jag haft, det enda jag gjorde på hojen var att byta olja/oljefilter och tvätta luftfilter och den gick som en klocka i över 100timmar. Sen att man med LITE drevat höll en 525 bakom sig på långrakan på isen, är ju inget minus.

Det är bara att köpa.. låter den ok och går bra så finns det inget att fundera på..

Men det är klart, vill du lägga 30 tusen till för att få en nästan likadan fast nyare så är det valfritt..

Det ska alltid smaka mer än det kostar..

Tycker du ska satsa på en så ny hoj som möjligt. Det har hänt ganska mycket sen 2003, betydligt mindre "traktorkänsla" i nyare 4-t jämfört med dom gamla.

Dessutom tycker jag att en ca två till fyra år gammal crosshoj är f*n så mycket mer prisvärd än gamla lik från början på 2000 talet som folk ändå begär (och så vitt jag kan förstå även får) 15-25k för.. Nu behöver ju inte den du funderade på falla in i den kategorin men rent generellt..

Kolla t.ex på enduromx.com, finns flera 07or för 20 och 08or för 25k. Tänk på att det inte bara är motorn som slits på crossar, dom kraschas, körs över, landas på, you name it. Lycka till! :tummenupp

Edit: Boris hann före och sammanfattade det hela ganska bra...

jo jag vill ju gärna ha så ny som möjligt, dock ligger min 250 2t ute till försäljning utan napp och jag fick erbjudande att byta min rm250 03 mot yamaha yzf450 03. dock så känns det som min 2t är i bättre skick än 4t.

INGEN SOM VILL KÖPA EN RM250 2t -03 ??

behåll din rm250 då tror tom det är en bättre cykel att köra än yamahan med stålram

Såg annonsen på din RM, om alternativet är en yamma 450 03:a säger jag bara, behåll sukkan! Garanterat en roligare hoj. Och ja, jag har ägt flera RM 250 och kört de flesta 450 modeller.

Om du vill ha lite mer "fyrtakts feeling" kanske svänghjulsvikter kan vara något? Har inte provat själv men läste ett test i mxa för ett tag sen och dom var mycket nöjda med resultatet. Inga stora pengar heller tydligen.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!