Köpa 250 2takt till sommaren

Joper666

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2007
Hoj
Cb750
Tjenare. Har länge varit inne på att köpa en rolig cross att leka med sommar som vinter. Har inte riktigt vart läge för det pga bilprojekt osv. Denna sommaren hade jag dock tänkt slå till!

Har tänkt mig en yamaha yz250 2 takt, runt 98-02. Ligger i rätt prisklass.

Hur ofta bör man byta kolv respektive cylinder på dessa? Antar att man kör oljeblandat bensin också?

Sen undrar jag en grej ang storleken på hojjarna. Är ca 189-192 (länge sen jag mätte mig). Hur blir sittställningen på en sån? Dom ser rätt stora ut i mina ögon.

Tackar för hjälp!

/Johan

Beror på hur hårt du kör. Men max 50 timmar på kolven/ringar om du kör lite lagom.
Cylinder har jag aldrig bytt någon. Oljeblandat yep, 2-2.5%.

För stora är dom inte, snarare för små.
Jag har bytt styre (renthal rc high) på min och jag är runt 2m. En del byter sadel och fotpinnar också men jag väntar med det.

Tack för snabbt svar!

Jo, menade inte att dom var för stora. Då bör jag ju klara mig med original prylar på 1.90 tycker jag :)

Pallar en bil ha hojjen bak på en ställning på dragkrolen? Har en 740 sedan med stenhårda fjädrar i bak för tung packning.

Nästan alla crossmaskiner från 125cc och uppåt är lika höga, kan skilja någon liten cm beroende på märket. men du sitter nog hyffsat på en sån:)
Cylinder behöver du inte byta om du byter kolv när det är dags.
Nu kommer vi till det roliga, olja! 2,5% - 3% skall det vara, alltså 1,5 Deciliter på 5 liter bensin ungefär. så blandar jag iaf och det funkar bra.
Se till att byta/tvätta luftfiltret efter typ var/varannan körning också, för då skonar du motorn ganska rejält:) Jag kan ju bara rekommendera att du inte kör på nån skitolja i bensinen för det kan kosta en del om du kärvar t.e.x.
Kör på Agip/castrol:tummenupp

Mvh

Jorå, det funkar allt.
Det finns lite olika varianter att köpa om du inte vill bygga en själv.
Mc_st%C3%A4ll_dragkrok_expert.jpg

Jorå, det funkar allt.
Det finns lite olika varianter att köpa om du inte vill bygga en själv.
Mc_st%C3%A4ll_dragkrok_expert.jp

Nått sånt där ser ju perfekt ut! Ska leta efter nått begagnat. Byggde ett eget när jag hade en fiddy men jag vågar inte riskera att tappa en storcross på motorvägen :)

Last edited:
Juste, en grej till. Hur ofta bör man byta olja? Sen tänkte jag på veven och vevlagrena, hur många kolvbyten hinner man med innan det är dags att renovera sånt?

Menar du motorolja så slipper du det eftersom du blandar olja direkt i bensinen. Men på min fyrtaktare kör jag var femte timma.

Veven har jag ingen koll på. Det är inget jag har rört.

Nu har letandet börjat på riktigt! :)

Har börjat fundera på lite andra märken än Yamaha också. Funderar lite på en Honda cr250. Har alltid dragit mig lite för dom pga av alu ramen, känns som den skulle va lite i vägen när man meckar och att den tillslut mattas ut rätt rejält. Antagligen bara jag som "oroar" mig i onödan. Men hur är honda cr250 hojjarna?

Nu har letandet börjat på riktigt! :)

Har börjat fundera på lite andra märken än Yamaha också. Funderar lite på en Honda cr250. Har alltid dragit mig lite för dom pga av alu ramen, känns som den skulle va lite i vägen när man meckar och att den tillslut mattas ut rätt rejält. Antagligen bara jag som "oroar" mig i onödan. Men hur är honda cr250 hojjarna?

Haft YZ250 -00 och CR250 -02 och yzan är traktor i jämförelse. Hondan är mycket mer lättsvängd och smidigare.

Tycker tvärt om ang ramarna, yamahas ram är ivägen när man ska lyfta topp och liknande, på hondan lyfter man allt rakt upp bara, och så länge det är alu så går det enkelt att få fint igen, bara att plocka fram autosolen. Värre att behöva strippa hela hojjen och lacka om ramen. passa dig bara för den första generationens honda alu. ska tydligen vara kass. 98-99 tror jag det var.

Jo jag läste lite och såg att många tycker hondan är lite smidigare. Ang ramen så menade jag mattas ut i styrka :) Aluminium har ju rätt lätt att bli svagare med åren.

Jag har en YZ250 -99 och har haft en CR250 -98 och YZan känns mindre och smidigare än CRen. Första generationen av Hondas aluramar var 97-99 och det sades att det var en del problem med 97 års modell men dom ramar som inte strulat än kommer nog inte göra det heller tror jag...
Om jag skulle köpa en CR skulle jag dock satsa på en 00 eller nyare för att dom känns smidigare.
Jag är dock väldigt nöjd med min YZ, kvalitetsmässigt är den kanonbra men det brukar Honda också vara (och övriga japsar?).

är åxå lite sugen....har snöat in mig på Honda CR 250.....vad borde man tänka på vid ev köp och vilken pris klass bör en t.ex 02 ligga på

MVH

Micke

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma