Köpa 1000cc, Vad väljer man!?

Deveus

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
cbr 900rr
Har tidigare ägt en äldre modell cbr 900rr, men nu är det äntligen dags å köpa ny hoj! Har dock OTROLIGT svårt för å välja modell och tänkte att jag får absolut bästa hjälpen på forumet. Följande väljer jag mellan; CBR 1000rr-04, ZX10R-04, R1-04 eller GSXR1000-05.

Vill hålla mig till 1000 och inte gå ner till 600, vill även nämna att jag antagligen inte kommer köra bana. Jag är 1.89 lång så söker gärna den hojen som anses "passa" mig bäst. En länge Bike Tour planeras sommarn 08 så om någon av modellerna har lite bättre sittställning vore bra:) Tycker samtliga av de fyra kandidaterna är sjukt vackra på sitt sätt vilket försvårar mitt val. Har kikat på försäkringar och de var nästan alla lika dyra, så den biten bortser jag från i mitt val.

Tackar för all respons å hjälp jag får för mitt val!

/david

Jag har endast erfarenhet av kawan och den är kanon på bana och effekten är hysterisk, men det känns som om de har offrat lite hållbarhet och kvalité i utbyte mot effekt och snabbstyrt chassi.

Satt nyligen i samma situation själv och valde mellan gsxr och R1! Köpte k5 och är nöjd då den har sjukt vrid! Dock så är den liten och jag tror att sittställningen är i extremaste laget för dig (är ca 10cm än dig). Det blir även dyrare med dubbla pipor som R1 har men jag har hört att den är lite större!

Yamma har även lite bättre finish och kvalité t.ex. första ventiljusteringen ligger vid 4000mil(vilket är dubbelt mot de andra)!!!!

Last edited:
kan bara lägga en input från min synvinkel. har inte kört några längre sträckor men var å provkörde lite i sommras.
1.90 lång är jag så längden är ju rätt lik.

honda 1000rr-05
Hojjen känns robust och stabil, bra kvalite. Dock tråkig förarmiljö. Jag satt bra på denna hoj. Känns lite större och klumpigare än r1 och gsxr. Väldigt stabil i kurvor elelr överlag. Lite tråkig motor. Inget vidare klippp på toppen utan drar jämt å fint hela vägen. Kanon vägcyckel men känns inte lika busig i maskin som de andra hojjarna.

r1-07
med min längd helt klart bästa sittställningen, Dock värdelös att skjutsa på. Damen åkte bara med 400 meter sen ville hon inte åka mer, Då är hon ändå van vid gsxr 1000 -02 och 04a. Upplevs mycket lättare/mer lättsvängd än hondan men inte lika stabil. Bra klipp i maskin med en rejäl puckel runt 7-8000 där all effekt kom. Riktig bakhjulsmaskin där framhjulet var oroligt 1,2,3 ans växel.. Rolig väg hoj med busig karaktär. lättsväng.

gsxr 1000-06 Köppte en sådan:)
Aggresiv sittställning om man är lite längre, Men jag köper inte en R hoj för att glida omkring på. Vid avvancerad körning sitter man riktigt bra. Hojjen upplevs som en moped med för stor motor. Mycket lättsväng/lätthanterlig. Stort pluss med slirkoppling då man bara kan mata ner växlar utan bakhjuls lås. Nu satt de iof helsystem på min med 172 bakhjulshästar men (har inte kört nån orginal) helt klart goaste maskinen. Nästan samma mjuka kurva som honda men betydligt mer pött i maskinerit. ( då hade även hondan jag körde axra helsystem). Drar bra från 6000 till varvstopp. Funkar och skjutsa på fast här vinner hondan ronden. Mycket rolig och underhållande maskin då den är lättsväng, bra maskin.

summa summarum. alla hojjar är bra. ta den snyggaste och den du sitter bäst på.

kortfattad:
honda: kanon pågatan, snällt register stabil
r1: bra sittställning, rolig maskin, dålig på att skjutsa
gsxr: grym maskin, lättsväng
zx10: aldrig provkört

Yamma har även lite bättre finish och kvalité t.ex. första ventiljusteringen ligger vid 4000mil(vilket är dubbelt mot de andra)!!!!

att yamaha har de vid 4000 beror nog itne på kvalite? de har dom ju haft sen tidiga r1or och de är ju inte ovanligt att 00 or mm drar olja å har sig.

antagligen så har dom valt att inte ha service där för att ägarna skall vara nöjda över billigare ägande kosntader. är ju väldigt sällan man behöver röra ventilspelet vid 2400 mila servicen på de överiga märkena.

att yamaha har de vid 4000 beror nog itne på kvalite? de har dom ju haft sen tidiga r1or och de är ju inte ovanligt att 00 or mm drar olja å har sig.

antagligen så har dom valt att inte ha service där för att ägarna skall vara nöjda över billigare ägande kosntader. är ju väldigt sällan man behöver röra ventilspelet vid 2400 mila servicen på de överiga märkena.

Jag böjer mig gärna för bättre vetande! Gick bara efter serviceboken vilken inte alltid stämmer med verkligheten! Dock tycker jag mig se en bättre finish och formpassning på yamaha än suzuki!

Jag böjer mig gärna för bättre vetande! Gick bara efter serviceboken vilken inte alltid stämmer med verkligheten! Dock tycker jag mig se en bättre finish och formpassning på yamaha än suzuki!

jag säger mig inte veta, de var bara en tanke ja hade. Läser man på forumet så tycker jag man ser störst problem i r1orna vad gäller oljeförbrukning eller motorhaverier.. men jag kan ha fel.

kan dock hålla med dig om att förarutsikten är mer välgjord på yamaha än suzuki..

3199995 jag säger mig inte veta, de var bara en tanke ja hade. Läser man på forumet så tycker jag man ser störst problem i r1orna vad gäller oljeförbrukning eller motorhaverier.. men jag kan ha fel.

kan dock hålla med dig om att förarutsikten är mer välgjord på yamaha än suzuki..
Hur många rettor går det på en honda?

kan bara lägga en input från min synvinkel. har inte kört några längre sträckor men var å provkörde lite i sommras.
1.90 lång är jag så längden är ju rätt lik.

honda 1000rr-05
Hojjen känns robust och stabil, bra kvalite. Dock tråkig förarmiljö. Jag satt bra på denna hoj. Känns lite större och klumpigare än r1 och gsxr. Väldigt stabil i kurvor elelr överlag. Lite tråkig motor. Inget vidare klippp på toppen utan drar jämt å fint hela vägen. Kanon vägcyckel men känns inte lika busig i maskin som de andra hojjarna.

r1-07
med min längd helt klart bästa sittställningen, Dock värdelös att skjutsa på. Damen åkte bara med 400 meter sen ville hon inte åka mer, Då är hon ändå van vid gsxr 1000 -02 och 04a. Upplevs mycket lättare/mer lättsvängd än hondan men inte lika stabil. Bra klipp i maskin med en rejäl puckel runt 7-8000 där all effekt kom. Riktig bakhjulsmaskin där framhjulet var oroligt 1,2,3 ans växel.. Rolig väg hoj med busig karaktär. lättsväng.

gsxr 1000-06 Köppte en sådan:)
Aggresiv sittställning om man är lite längre, Men jag köper inte en R hoj för att glida omkring på. Vid avvancerad körning sitter man riktigt bra. Hojjen upplevs som en moped med för stor motor. Mycket lättsväng/lätthanterlig. Stort pluss med slirkoppling då man bara kan mata ner växlar utan bakhjuls lås. Nu satt de iof helsystem på min med 172 bakhjulshästar men (har inte kört nån orginal) helt klart goaste maskinen. Nästan samma mjuka kurva som honda men betydligt mer pött i maskinerit. ( då hade även hondan jag körde axra helsystem). Drar bra från 6000 till varvstopp. Funkar och skjutsa på fast här vinner hondan ronden. Mycket rolig och underhållande maskin då den är lättsväng, bra maskin.

summa summarum. alla hojjar är bra. ta den snyggaste och den du sitter bäst på.

kortfattad:
honda: kanon pågatan, snällt register stabil
r1: bra sittställning, rolig maskin, dålig på att skjutsa
gsxr: grym maskin, lättsväng
zx10: aldrig provkört

Håller helt med!!!:tummenupp

jag säger mig inte veta, de var bara en tanke ja hade. Läser man på forumet så tycker jag man ser störst problem i r1orna vad gäller oljeförbrukning eller motorhaverier.. men jag kan ha fel.

Yama har ju till och med 5000 mil på första ventiljustering. Yammornas motorer håller skitbra. Låorna har fått oförtjänt dålig kritik då nyrika juppysar köpte det värsta som fanns 98 pch vexlade sönder 2:an. 2:an hade problem men det åtgärdades på kkommande kodeller. Jag tycker Yamas kvalle känns klart jämnförbar med hondans och ett par snäpp över sukkan och ett par till över kawa. Sukkan har maskinen, så är det bara men de tidigare modellerna fick skeva gaffelben och Jag har inte hört om ett enda gaffelhaveri på yama. Jag körde 3000 mil på min 01 utan boxbyte.

Last edited:
zx10r e hysterisk men jag satsade mina kulor på en gsx-R-1000.

Jag åker både bana,snabb gata och långkörningar och sitter utan problem 80-90 mil utan att få ont i handleder/rygg ( är 179cm ).

Pulver finns det gott om..
Framför allt om man mappar om den med halv/hel system.:D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey