Köpa öl i Tyskland, tips?

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Hej.
Jag och Farsan skall ner till Göteborg en sväng nästa helg, tänkte då passa på att åka över till Tyskland och köpa med lite bira hem.:) :fyllisar

Tänkte därför höra om ngn har tips/råd, hur man reser billigast osv.
Typ om man skall köra över bron och sen ta en färja, eller ta färja från helsingborg? :va osv osv...

Jag har funderat på att åka till "Calle" förslagsvis i Burg, ev via Puttgarden.
Låter detta som en smart lösning?

Tack på Förhand!

Adam

Ni kan ju ta färjan från Göteborg, det går ungefär på ett ut tippar jag på.
Den enda vägen jag känner till är den via helsingborg/helsingör och sen rödby/puttgarden. Sen brukar jag alltid åka till heilighafen, ca en mil längre in i landet jämfört med burg men det är mycket bättre butik där. Där har du även en dandiscount bredvid som du kan jämföra priserna med, men det har du även i Burg.
Biljetten du köper heter shopping och kostar ca 800sek och tar du dig tillbaka till tyska hamnen (alltså stannar max 3h i tyskland) så får du tillbaka 250dkk på biljetten och det hinner man ALLTID med.
Tanka i Sverige innan ni åker över, det är dyrare i både danmark och tyskland.

Efter 24 på fredag kostar det 875:- turoretur puttgarten http://www.scandlines.se/SEFront/Front_SE

Calles brukar generellt ha bättre priser på sprit men annars är det hugget som stucket.
Räkna med totalt kaos och mycket folk på båda ställena!
Går bra att handla med Skr,Dkr,Eur.

www.calle.dk

Go tur!

EDIT: Dom snåla asen har sänkt till 200 Dkr!
Det är båda kvittona+voucherbiljetten man visar på färjan tillbaka till Rödby.
Tänk på att det är tiden från att du checkar in i Rödby till att du checkar in på tillbakavägen i Puttgarten som räknas så tajma incheckningen(biljettkontrollen) i Rödby så du inte får vänta länge på färjan.
Dom går varje halvtimma. 15 o 45

Last edited:
Jag kanske är lite blind, men jag hittar ingen biljett som heter shopping. Men jag har också hört talas om den. Har någon lust att direkt-länka?

EDIT: Jag hittade det. Men ska man boka innan, eller tar man det på plats i helsingborg?

Hur stor är risken att man torskar i tullen? Vi hade väl tänkt o fälla ner baksätet och lasta i princip så mkt de går in, vad kan de röra sig om?, 65 flak kanske?

Last edited:
Om du tar färjan vid helsingborg så säg bara att du vill ha en shoppingbiljett så löser det sig.

Vi stannade bara vid båten som ligger i puttgarden. Gick på 2timmar och 40min. Iofs så hade vi med oss 600liter öl hem och en hel del vin och sprit. Danska tullen mobbade oss för att vi åkte till tyskland och köpte svensk öl, men i svenska tullen stod det ingen...

en till fråga, läste i ett annat forum att dom lagt 25 eurocents pant på alla burkar, att man inte lägre kan skriva på ett sånt där papper som man slipper panten. stämmer detta? :S

Vi kunde skriva på papper på det ja. Vi åkte typ den 14april tror jag det va... Sen om det ändrats sen dess vet jag inte

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back