Köp utav tung hoj, sport, naken eller motard

Är det just dess tre som gäller eller är det dom modellerna du är intresserade av?

Annars skulle jag sagt Hornet fast -07 eller nyare.
Du får bra hoj med i princip lite nedskalad CBR600RR motor i.

Är du ute efter snabb hoj tror jag inte det kommer vara stor skillnad mellan Den gamla gixxern och horneten då teknik går snabbt framåt.

Har kört både gixxer 600 -98 och hornet -07 och tyckte horneten var mycket smidigare då den gick att använda till allt i princip.

PS: Gixxern kan du ändå köpa igen senare :)

Skaffa den du vill ha och lär dig modellens svagheter efterhand. Dessa tre har enligt mig en del svagheter som gör att jag iaf inte skulle vilja äga dom till vardags.

Sen har jag åsikten att ingen hoj är komplett, man måste ha en uppsättning :)

Så det går att börja med en sporthoj?
Känns som många avråder en starkt ifrån det, men han som jobbar där hos ÅF säger ju att det går alldeles utmärkt, men det enda han vill göra är ju att sälja också.

Det är klart det går!
Jag började med en Ducati 748SP som var tänkt att konkurrera med Dock kommer jag från 10 år med körkort på bil innan jag började med hojar och 748:an fällde mig med utseendet.

Men välj du gixxern om du vill ha den!
Tänk dock på att allt blir dyrare med sporthoj. Försäkring, däck, delar, tillbehör. Riskerna ökar och kunskapen måste förstärkas genom ex. riskutbildning och ev. bankörningar för att se hur sakerna funkar i paniklägen.

Däremot så tror jag precis som övriga här att du kommer att ha j*vligt kul oavsett vilken du väljer och "sexigheten" med en sporthoj är en bra dragkraft! Har du Hona så kommer hon dock att helst sitta upp på horneten för en tur.. Den är bekvämast och ser lagom "farlig" ut.

Just saying!
Min Sambo vägrar duccen, men hoppar gärna upp på BMWn

Har du kollat SV650? Den verkar vara poppis.

Hyosung 650 o suzuki sv 650 är klart bra hojar som aldrig slagit igenom fõr fullt. De är varken snabba, biffiga eller sportigast men är riktigt kul hojar.

Gsxr 750 96-99 har samma ram mm som 600an och har lite mer motorkraft. Klart värt att provköra bägge om man är oäker på vad man tänkt sig.

98 kom insprutning och bättre bromsskivor mm. Ett par hästar extrta och drar en slatt mindre soppa men eftersom insprutningen var rätt ny för suzuki så upplever en del den lite ryckig vid pâ o avslag av gas. Personligen tycker jag det är acceptabelt.

Glöm Husan, det är ingen nybörjarhoj på något sätt. Väldigt begränsat användningsområde och mkt skruvande om du vill att grejorna ska hålla (vi pratar serviceintevaller i timmar, inte mil)

Jag skulle gå på Horneten: lättkörd, bra ägarkostnader, bra andrahandsvärde, allround utan att bli tråkig. Perfekt att börja med. Alternativ är Yamaha Fz6, Kawa ER6, Monster 620/675/695 mfl.

Gixxern kan också funka men supersport 600 på gatan kan bli rätt tröttsamt. Varva varva varva....körställning och motor passar bättre på bana och dit kommer du säkert -när du blivit varm i kläderna.

Det är du som ska leva med hojen så testa testa testa och känn efter med arsle öga och plånbok vad som funkar.

Mina två cent:)

Jag gjorde min riskutbildning på stora holm och där hade dom Honda CBF 600 vilket INTE är en hornet. Två helt olika hojar skulle jag säga som har ägt en hornet (cbf = moped i jämförelse).

Därmed är det inte sagt att du inte körde en hornet på din riskutbildning men skulle tro att det är samma hoj på riskutbildningarna i sverige ?

Med tanke på att körskolorna ansvarar för fordonen tvivlar jag på att det är samma runt om i landet. Vi körde Hornet, inte CBF 600, med säkerhet, handläggarnas egna ord.

Svarar inte på allt, men det ni skriver är väldigt givande!

Är det just dess tre som gäller eller är det dom modellerna du är intresserade av?

Annars skulle jag sagt Hornet fast -07 eller nyare.
Du får bra hoj med i princip lite nedskalad CBR600RR motor i.

Är du ute efter snabb hoj tror jag inte det kommer vara stor skillnad mellan Den gamla gixxern och horneten då teknik går snabbt framåt.

Har kört både gixxer 600 -98 och hornet -07 och tyckte horneten var mycket smidigare då den gick att använda till allt i princip.

PS: Gixxern kan du ändå köpa igen senare :)

Just nu så är det väl så, skulle dock gärna kunna tänka mig en Gixxer utav nyare modell, dock inte K1an bara för den är så förbannat ful.
Men det är pengarna som styr.

Hornet -07 och uppåt räcker tyvärr inte min budget till :(

Glöm Husan, det är ingen nybörjarhoj på något sätt. Väldigt begränsat användningsområde och mkt skruvande om du vill att grejorna ska hålla (vi pratar serviceintevaller i timmar, inte mil)

Jag skulle gå på Horneten: lättkörd, bra ägarkostnader, bra andrahandsvärde, allround utan att bli tråkig. Perfekt att börja med. Alternativ är Yamaha Fz6, Kawa ER6, Monster 620/675/695 mfl.

Gixxern kan också funka men supersport 600 på gatan kan bli rätt tröttsamt. Varva varva varva....körställning och motor passar bättre på bana och dit kommer du säkert -när du blivit varm i kläderna.

Det är du som ska leva med hojen så testa testa testa och känn efter med arsle öga och plånbok vad som funkar.

Jo det var så jag tänkte.

Tänker på att du skriver bra andrahands värde. Gixxern från 98 ligger på samma värde idag som en Hornet från 03. Självklart kostade dom olika summor när dom var nya. Men hoppas du förstår vad jag menar.

Jo men som många andra sagt så är det bara byta om det inte funkar.

Japp ska göra detta, ska kolla runt massa och testa mycket.

Köpa MC?

Köp en Hornet 900 så kör du både ifrån gamla Gixxer 600, billigare försäkring, modernare hoj med insprut. (Hornet 600 har inte det) Och som andra bättre grejjer mot Hornet 600 så har man 4 kolvsok fram, fetare gaffel m.m. m.m.

Så har du en hoj där du har mer att växa i! Och inte behöver varva sönder för att det ska hända lite ;)

Last edited:
Motard!!! :yoparty

Som tidigare sagt, ha skitskoj utan att vara allt för långt över hastighetsgränsen.

Och sen är inte en husa så extremt kinkig på service heller, de beror på hur du känner lite för det. Ett litet oljebyte då och då, lite ventiljusteringar, lite större servicar då och då. Det går fort när man gjort det ett par gånger.

Med tanke på att körskolorna ansvarar för fordonen tvivlar jag på att det är samma runt om i landet. Vi körde Hornet, inte CBF 600, med säkerhet, handläggarnas egna ord.

Där ser man. Min körskola i göteborg hade ingenting med min riskutbildning att göra men det är väl olika överallt då. På körskolan körde jag en cb1000ra och på riskutbildningen tillhandahöll dom cbf 600 (78hk).

Vad tror ni om Gixxer 750 -99 då? Insprut iaf vad jag har läst mig till :)

Börja med sportis är nemas problemas, jag körde yamaha DT sen Derbi Senda i moppeåren. Köpte mig sedan den jag har nu (kawasaki ninja) och den är lättkörd överallt utom på trafikverkets konbanor ;)

Jag säger tvärtemot dig :arsele Husan eller gixxern eller bägge två hade jag satsat på. När jag har för mycket pengar över så ska jag äga både en motard/enduro och sporthoj :yoparty

Horneten! Satsar min vänstra skinka på att du blir nöjd med den! Största motiveringen är ju helt klart att det är en Honda :tuttar
Sen tror ja du har mer glädje av en hoj som du sitter mer upprätt på, den är en bra kompromiss: en bushoj som funkar till de mesta:tummenupp Men enklast e såklart att du testar och tar den som känns bäst. Det som är bra för för en person kan lika gärna va skit för en annan. Allt är ju en smaksak och vi har alla olika längd och storlek. Viktigast är trots allt att DU passar med hojen.

Last edited:
Hornet är definitivt den bästa första hojen, billigare i försäkring och underhåller, samt mer driftsäker.
Dessutom så är det en bättre nybörjarhoj, och lättare att köra lite lugnt med.

MEN köp 750'n :tummenupp

Roligare, häftigare och snabbare.
Köper du en hornet så kommer du alltid gå och undra hur det känns att köra en riktigt sporthoj.

På riskutbildningen varvade du kanske inte ur den direkt, eller?! En 600 kräver varv för att vakna till liv.

Haha, när om inte på just en riskutbildning ska man kötta sönder en hoj så gott det går? :tungan Tro mig, den varvades både in och ut, långt ifrån maxfart men den fick bekänna färg vad gällde vrid och acc. Något jag ratade ordentligt med hojen var styret, katastrofalt oskönt.

Där ser man. Min körskola i göteborg hade ingenting med min riskutbildning att göra men det är väl olika överallt då. På körskolan körde jag en cb1000ra och på riskutbildningen tillhandahöll dom cbf 600 (78hk).

Ah, som sagt, där ser man! :) Vi fick köra skolans hojar till utbildningen, väl där fanns det fler i deras egna garage men alla var som sagt skolans.

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...