Köp utav tung hoj, sport, naken eller motard

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
KTM Duke 690 2012
Hej!
Ska snart köpa min första tunga och ha som ett litet projekt i skolan att fräscha till :)
Dom jag står inför nu är
Suzuki GSX-R600 SRAD (?) 1998
Honda Hornet 600 2003
Husaberg Motard 650 okänd år, tror 2004.

Vilken tycker ni och varför?
Lutar mest åt Gixxern.

Bilder:

ViewImage.aspx

Alla bilder på Horneten

XAH838-1004.jpg

Alla bilder på Husan

HCB887-1004.jpg

Alla bilder på Gixxern

Last edited:
Det är ju du som ska trivas med ditt hojval, så ta det som du trivs bäst med. :)

Som första tunga hoj tror jag du kommer ha störst glädje och utvecklas mest tillsammans med horneten. Sporthojarna är hyggligt begränsade i sitt användningsområde och är man inte en god förare från början tror jag att en sporthoj som förstahoj kan hämma ens utveckling som förare. En hornet från 2003 är dessutom betydligt modernare än en gixxer från '98.
Skall du ha den som mekprojekt i skolan tror jag dessutom att du kommer uppskatta att slippa härja med kåpor fram och tillbaka.

Skulle som första hoj definitivt rekommendera Hornet framför Gixxern och Husan

Jag började själv med en sporthoj och det är först nu när jag har en "gat" pendlarhoj som jag inser hur mycket snabbare jag blivit bekväm med hoj om jag inte satsat på sporthoj som förstahoj.

Sukkan säger jag trots allt.

Haft både hornet o sukka av liknande årsmodeller och gixxern saknar jag mest. Mekmessigt är det gott att slippa kåpor för all del.

Möstard har aldrig varit min bag.

Motard så klart. :yoparty

Köp en Honda cr250 ram och så köper du en Kawasaki gpz 500 motor och trycker in i ramen sen så reggar du den så har du en jävligt cool hoj sen.. :tummenupp

Och motard däck/fälg också såklart.

Läs mitt första inlägg igen för att få se bilder.

Det är ju du som ska trivas med ditt hojval, så ta det som du trivs bäst med. :)

Då blir det Gixxern.

Som första tunga hoj tror jag du kommer ha störst glädje och utvecklas mest tillsammans med horneten. Sporthojarna är hyggligt begränsade i sitt användningsområde och är man inte en god förare från början tror jag att en sporthoj som förstahoj kan hämma ens utveckling som förare. En hornet från 2003 är dessutom betydligt modernare än en gixxer från '98.
Skall du ha den som mekprojekt i skolan tror jag dessutom att du kommer uppskatta att slippa härja med kåpor fram och tillbaka.

Det ska egentligen inte vara ett mekprojekt, dock så blir det väl lite så iaf. Avgasrör och sådant ska ju bytas. Men framför allt så är det utseendet som ska fixas, och då kanske det finns fler delar till en Hornet.

Jag tror definitivt att Horneten är lätt att lära sig köra på, men dock så känns den lite könslös som en Volvo. Och att körglädjen inte kan jämföras mellan Gixxern och Horneten.

Skulle som första hoj definitivt rekommendera Hornet framför Gixxern och Husan

Jag började själv med en sporthoj och det är först nu när jag har en "gat" pendlarhoj som jag inser hur mycket snabbare jag blivit bekväm med hoj om jag inte satsat på sporthoj som förstahoj.

Jo jag vet att Horneten lämpar sig för nybörjare, men läs lite längre upp.

Så det går att börja med en sporthoj? Känns som många avråder en starkt ifrån det, men han som jobbar där hos ÅF säger ju att det går alldeles utmärkt, men det enda han vill göra är ju att sälja också.

Sukkan säger jag trots allt.

Haft både hornet o sukka av liknande årsmodeller och gixxern saknar jag mest. Mekmessigt är det gott att slippa kåpor för all del.

Möstard har aldrig varit min bag.

Känns som att jag kommer få ha mycket mer roligt med en Gixxer och få bättre minnen.

Jo klart det är skönare med en kåplös när det gäller såna saker.

Motard så klart. :yoparty

Köp en Honda cr250 ram och så köper du en Kawasaki gpz 500 motor och trycker in i ramen sen så reggar du den så har du en jävligt cool hoj sen.. :tummenupp

Och motard däck/fälg också såklart.

Jo jag har ju kört Motard tills nu, började på moppe som motard och nu är jag på 125a som motard. Men skulle kanske vara roligt med något nytt, och Husan kräver så mycket omvårdnad.

Läs mitt första inlägg igen för att få se bilder.

Då blir det Gixxern.

Det ska egentligen inte vara ett mekprojekt, dock så blir det väl lite så iaf. Avgasrör och sådant ska ju bytas. Men framför allt så är det utseendet som ska fixas, och då kanske det finns fler delar till en Hornet.

Jag tror definitivt att Horneten är lätt att lära sig köra på, men dock så känns den lite könslös som en Volvo. Och att körglädjen inte kan jämföras mellan Gixxern och Horneten.

Jo jag vet att Horneten lämpar sig för nybörjare, men läs lite längre upp.

Så det går att börja med en sporthoj? Känns som många avråder en starkt ifrån det, men han som jobbar där hos ÅF säger ju att det går alldeles utmärkt, men det enda han vill göra är ju att sälja också.

Känns som att jag kommer få ha mycket mer roligt med en Gixxer och få bättre minnen.

Jo klart det är skönare med en kåplös när det gäller såna saker.

Jo jag har ju kört Motard tills nu, började på moppe som motard och nu är jag på 125a som motard. Men skulle kanske vara roligt med något nytt, och Husan kräver så mycket omvårdnad.

Du kan omöjligt jämföra moppe eller 125a med husan, lovar dig att du kommer ha roligare än du någonsin kan ana på en fullvuxen motard.
Du kommer lära dig köra på helt nya sätt och inse att man kan ha kul som fan även om man inte kör i 200+.
billigare försäkring, billigare delar om du skulle lägga dig, skaffa dig en uppsättning grusdäck/fälgar och du har en hoj du kan ta dig fram över allt med......
motard is the shit

Så det går att börja med en sporthoj? Känns som många avråder en starkt ifrån det

Självklart går det att börja med sporthoj...mkt konstigt resonemang av de som "starkt avråder från det".

ungefär som att alla som idag har B-körkort skulle ha börjat köra EPA-traktor för att det är för aggressivt att börja med bil direkt...:confused:

Gillar du sporthoj, så ska du ha en sporthoj end of story...

Körde en hornet på riskutbildningen för ett par månader sedan. Precis som du säger; den är könlös.

Om du ska köpa något att försköna, ta för fan gixxern, just den modellen är ju supersportarnas Pomperipossa :zpy

Och ja, det går att börja med sporthoj! Min första blev en ZX6-R -07 och den är så jävla lättkörd att det är löjligt. Kör med huvet så blir det bra :tummenupp

Körde en hornet på riskutbildningen för ett par månader sedan. Precis som du säger; den är könlös.

Jag gjorde min riskutbildning på stora holm och där hade dom Honda CBF 600 vilket INTE är en hornet. Två helt olika hojar skulle jag säga som har ägt en hornet (cbf = moped i jämförelse).

Därmed är det inte sagt att du inte körde en hornet på din riskutbildning men skulle tro att det är samma hoj på riskutbildningarna i sverige ?

Min första "riktiga" hoj var en cbr600fs -02 och hur lättkörd som helst.. Inga problem med en sporthoj, sen får man ju horn i pannan ganska fort.. Hehe

Men jag säger iaf, KÖP MED HJÄRTAT, då kommer det kännas rätt i början... Om du senare ändrar dig är det ju bara att byta? Jag kraschade i våras och köpte en vettig hoj för en vettig peng hyfsat snabbt för att ha något under säsongen, men det är inget jag är storm förtjust i så jag byter nog snart igen till något jag känner att jag VILL pyssla om...

Köp med HJÄRTAT!

Alla hojar har ju några år på nacken, så det finns ju en hel del tillbehör att få tag på.
Husabergen är ju såklart billigast att "bygga om" om det nu är din plan. Ett plastkitt går på en tusenlapp, något som du knappt får en kåpa för till gixxern.
Horneten har dock inga kåpor alls....

Jag hade utan tvekan valt Horneten. Det känns som att den skulle vara roligast att bygga på. Det finns många sätt man kan ta ut svängarna på den utan att det ser förjävligt ut. Det behöver inte kosta en förmögenhet och det är ju ändå en relativt modern hoj.
Husabergen känns lite "Byt plast" sen är den klar om du inte ska trimma.
Gsxren ser bara gammal ut imo...

Tänker du på effekt och prestanda som ett val att välja mellan GSXRn och Horneten så kan du sluta tänka på det nu. Vilken du nu väljer kommer det kännas som att det går herre-jösse-jävlar-fort så fort du vrider på gasrullen. Kolla istället på försäkringskostnaden för hojarna, då kommer du få en till herre-jösses-jävlar upplevelse igen, dock inte lika positiv denna gång.

Last edited:
Du kan omöjligt jämföra moppe eller 125a med husan, lovar dig att du kommer ha roligare än du någonsin kan ana på en fullvuxen motard.
Du kommer lära dig köra på helt nya sätt och inse att man kan ha kul som fan även om man inte kör i 200+.
billigare försäkring, billigare delar om du skulle lägga dig, skaffa dig en uppsättning grusdäck/fälgar och du har en hoj du kan ta dig fram över allt med......
motard is the shit

Nej det klart jag inte kommer. Jo jag vet att motarder är redigt roliga efter alla recensioner jag läst om motarder.
Men vet inte ifall jag verkligen vill ha en motard, alltid älskat stuket och så, men nu när det verkligen gäller börjar jag bli tveksam.

Självklart går det att börja med sporthoj...mkt konstigt resonemang av de som "starkt avråder från det".

ungefär som att alla som idag har B-körkort skulle ha börjat köra EPA-traktor för att det är för aggressivt att börja med bil direkt...:confused:

Gillar du sporthoj, så ska du ha en sporthoj end of story...

Ja det känns ju skönt att veta att jag kan börja där iaf. Jo och det är därför jag aldrig riktigt vågat titta på sporthoj.

Haha sant där :)

Yes det är väl så enkelt.

Om du ska köpa något att försköna, ta för fan gixxern, just den modellen är ju supersportarnas Pomperipossa :zpy

Och ja, det går att börja med sporthoj! Min första blev en ZX6-R -07 och den är så jävla lättkörd att det är löjligt. Kör med huvet så blir det bra :tummenupp

Jo då var det som jag tänkte.

Yes, det blir en Gixxer ifall jag köper en SH, speciellt en 600.

Okej det gör mitt val mycket lättare :)

Min första "riktiga" hoj var en cbr600fs -02 och hur lättkörd som helst.. Inga problem med en sporthoj, sen får man ju horn i pannan ganska fort.. Hehe

Men jag säger iaf, KÖP MED HJÄRTAT, då kommer det kännas rätt i början... Om du senare ändrar dig är det ju bara att byta? Jag kraschade i våras och köpte en vettig hoj för en vettig peng hyfsat snabbt för att ha något under säsongen, men det är inget jag är storm förtjust i så jag byter nog snart igen till något jag känner att jag VILL pyssla om...

Köp med HJÄRTAT!

Okej vad bra :) Haha det kan jag tänka mig stämmer..

Japp det ska jag göra. Jo det är ju mycket riktigt.

Jag ska! :)

Alla hojar har ju några år på nacken, så det finns ju en hel del tillbehör att få tag på.
Husabergen är ju såklart billigast att "bygga om" om det nu är din plan. Ett plastkitt går på en tusenlapp, något som du knappt får en kåpa för till gixxern.
Horneten har dock inga kåpor alls....

Jag hade utan tvekan valt Horneten. Det känns som att den skulle vara roligast att bygga på. Det finns många sätt man kan ta ut svängarna på den utan att det ser förjävligt ut. Det behöver inte kosta en förmögenhet och det är ju ändå en relativt modern hoj.
Husabergen känns lite "Byt plast" sen är den klar om du inte ska trimma.
Gsxren ser bara gammal ut imo...

Tänker du på effekt och prestanda som ett val att välja mellan GSXRn och Horneten så kan du sluta tänka på det nu. Vilken du nu väljer kommer det kännas som att det går herre-jösse-jävlar-fort så fort du vrider på gasrullen. Kolla istället på försäkringskostnaden för hojarna, då kommer du få en till herre-jösses-jävlar upplevelse igen, dock inte lika positiv denna gång.

Nu har jag börjat titta på lite andra Gixxers också i andra färger och mer original. Då hade jag ev. tänkt mig en Rizla look-a-like lack på den. Och skriva ut klistermärken och dekaler i skolan.

Jo men som tidigare sagts i denna tråden så är det könslös hoj, och vet inte om jag kommer vara nöjd med den, och det kan göra att jag inte gör sakerna helhjärtat.

Ja det vet jag ju att jag kommer få, kommer troligen få våta byxor första gången jag vrider på fullt med en Gixxer, men det känns som att den har mer potential och att jag kan fortsätta ett tag med den hojen.
Och försäkringarna vet jag att dom kommer bli höga.

Jag ångrar att ja inte köpte motard tidigare än jag gjorde. Gasa fan med sporthoj är ju skoj...på bana. Jag har helt enkelt roligare med min husa på gatan än vad jag hade med gsxr:n och kaworna, i början var det ju sinnessjukt med sporthojens fartresurser, men efter ett tag måste det gå så förbannat fort för att man ska känna den där "tjoho" känslan med sporthoj. Sen att försäkringen kostar en hel del är ju inte heller en fördel för sporthoj precis.

Nu är jag väl banskadad men jag tycker Horneten är roligare att köra utanför banan än Gixxern. Den är mer lättmanövrerad och har lika mycket bakhjulshästar som Gixxern. Och så slipper man hänga så förbannat i bilköerna.

Bekvämare, mer lätthanterlig och lika mycket motor. I say, go CB600F.

EDIT: Detta eftersom du verkar rata motarden. Jag kanske inte skulle börjat med en Husa med tanke på serviceintervallerna men det finns knappt roligare hojar att köra på eller av banan.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!