Köp råd behövs ...

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2005, KTM 640 SM
Halloj kamrater, tog mitt efterlängtade mc kort igår.. Har övningskört på en hornet 600.. Men tanken hela tiden har varit motard.. Nu till frågan.

Va fån ska man köpa?? Lc4, xr650!? :huvet
Jag är ingen fena på att meka så Husaberg ligger inte överst på listan..
Många kamrater till mig har xr650, alla är nöjd.. Har även provat några stycken och det är helt klart fina maskiner..

Men hur är lc4an och alla ktm modeller, verkar finnas en del..
Som ni nu märker yrar jag bara, snälla ös mig med info, egna erfarenheter osv...

// Fred

Xr650 kan jag inte säga så mycket om, men om du letar efter en Ktm, så tycker jag du ska välja mellan 625an eller 660, då 640 är lite mer "touring" än motard..

Ja du, har du någon affär i närheten där du kan provköra?

Hornet 600 mmm :va då skulle du nog pröva en 660 men provkör gärna KTM 640 & XR650 också. Om jag nu inte hade så jäkla roligt med min KTM625 så skulle jag välja en slitvarg som XR650 före KTM640......

Fortfarande är det du som väljer och bilda dig en egen uppfattning VID provkörning och inte alla råd härifrån!!!!

640 touring *ler lite* Jag säger provkör lite olika och se vad som passar dig, det är ju helt upp till körstil och lite vad du ska ha den till.. Det är såå mycket som spelar in.. Köp det som passar DIG och inte vad alla tycker, då slutar det med en KTM 660 eller en Husa 650.. Grymma hojar om man gillar mycket bus. .Men som sakt PROVKÖR!! Det är det bästa tips du kan få.. ;)

Lite kort
Xr650 slitvarg som inte går sönder i första taget. lite mer komfort än KTMerna kanske?!
KTM 640 är en bra "bruksmotard" den ligger lite mittimellan på effekt och med ganska långa serviceintervaller är det nog ett bra val som första motard..
KTM 660/625 Brutala bushojar för gata/bana, lite kortare serviceintervaller.. men HUR KUL SOM HELLST å köra ;)

Jag har haft en 625 och har bytt ner mig till 640 av någon anledning, tror det kallas elstart.. Är rätt slö av mig.. :corn

Återigen provkör, det blir bäst..

Jonasson skrev:
Jag har haft en 625 och har bytt ner mig till 640 av någon anledning, tror det kallas elstart.. Är rätt slö av mig.. :corn

Återigen provkör, det blir bäst..

Hade du slarvat bort elstarten på din 625:a ??... Det är 660 som har kick...625 har elstart !

Hehe jag hade som skoteridioten var lite inne på den gammla 625an, då vare kick som gällde.. Dock så är ju KTM jävligt lättkickade men jag tycker det är skönt med elstarten... Byta bort en 625a för en 640... :pangihuve ;)

En ny flatside fugge å lite avgassystem på 640n så tror ja den är näästan som 625an..(?)

Jonasson skrev:
2239574
Lite kort
Xr650 slitvarg som inte går sönder i första taget. lite mer komfort än KTMerna kanske?!
KTM 640 är en bra "bruksmotard" den ligger lite mittimellan på effekt och med ganska långa serviceintervaller är det nog ett bra val som första motard..
KTM 660/625 Brutala bushojar för gata/bana, lite kortare serviceintervaller.. men HUR KUL SOM HELLST å köra ;)

Om du ändå skall kolla på lite längre intervall för hojjar men ändå med krut i så skall du även kika på nya husqvarna SM 610 R,

Folkezx9r skrev:
2239683 Hade du slarvat bort elstarten på din 625:a ??... Det är 660 som har kick...625 har elstart !

-02 hade ingen el-start, kom först på SXC -03!
:D

Orkar du kicka 660.
Annars 625.

Båda är mycket driftsäkra enligt mig.
xr650 är ju också ett bra val. tkr dock inte den är så snygg i mina ägon men smaken är som baken!

Jonasson skrev:

En ny flatside fugge å lite avgassystem på 640n så tror ja den är näästan som 625an..(?)

I motorn iaf. Sen skiljer det lite andra grejjer tror ja.
Men varför inte köpa en 625a med el-start från första början kan man ju då fråga sig :)

Freddola skrev:
2240800
I motorn iaf. Sen skiljer det lite andra grejjer tror ja.
Men varför inte köpa en 625a med el-start från första början kan man ju då fråga sig :)

Stämmer, bytt dämpare och fögasare på en 640 så har du stort sett en 625, kanske lite bättre flås i luftburken behövs också!

Chassimässigt inte så mkt då men pga 12l tanken och den komfortabla sadeln gör att den ser klumpig ut!

Tack för era svar!
Ska försöka provköra några maskiner innan jag slår till..
Xr650 finns det en uppsjö av här, en ktm 625 (?) tror ja..

Ska iof börja med att sälja min hornet, så sjukt sugen på motard nu.. Fy fån :gnissla

motardnisse skrev:
2240936 Stämmer, bytt dämpare och fögasare på en 640 så har du stort sett en 625, kanske lite bättre flås i luftburken behövs också!

Chassimässigt inte så mkt då men pga 12l tanken och den komfortabla sadeln gör att den ser klumpig ut!

Vet du möjligen vad det är för orgonalförgasare på en 640 -03 sitter en "mikuni" på min. kan det vara org?

doro skrev:
2241018 Vet du möjligen vad det är för orgonalförgasare på en 640 -03 sitter en "mikuni" på min. kan det vara org?

Sitter mikuni orginal på Lc4:an ,dock är det en vaccumstyrd på 640/Duke orginal,man ser lättast om det är orginal eller inte på den svarta ovandelen på förgasaren.

Svart ovandel = orginal.

doro skrev:
2241018 Vet du möjligen vad det är för orgonalförgasare på en 640 -03 sitter en "mikuni" på min. kan det vara org?

Jupp en BST40 är det som sitter orig på 640! bara att byta......

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT