Köp Och Sälj

nu tar ju firmorna 800 kr i timmen för jobbet oxå så det är klart att det drar iväg.. men man kan göra allt själv :)
 
blom skrev:
2041377 nu tar ju firmorna 800 kr i timmen för jobbet oxå så det är klart att det drar iväg.. men man kan göra allt själv :)

Säg max 3000 för byte av rem m.m samt arbete, kan fortfarande inte fatta hur det skenar iväg till 12 000.... Det måste vara felskrivet.
 
erik skrev:
2042050 Säg max 3000 för byte av rem m.m samt arbete, kan fortfarande inte fatta hur det skenar iväg till 12 000.... Det måste vara felskrivet.
Volvo tog 3500:- har jag för mig för en vanlig service på S40:in
(Byta stift, olja, filter och fylla på spolarvätska).
Sen ville de ha ytterligare 1200:- för att fixa en kärvande bakbroms.
(Byta klossar typ. Det fixade jag själv för ca 200:- ).

Så att de tar 12kkr för vanlig service + att faktiskt göra ett jobb på bilen, tvivlar jag inte en sekund på.
 
Kyckling skrev:
2042118 Volvo tog 3500:- har jag för mig för en vanlig service på S40:in
(Byta stift, olja, filter och fylla på spolarvätska).
Sen ville de ha ytterligare 1200:- för att fixa en kärvande bakbroms.
(Byta klossar typ. Det fixade jag själv för ca 200:- ).

Så att de tar 12kkr för vanlig service + att faktiskt göra ett jobb på bilen, tvivlar jag inte en sekund på.

Tycker fortfarande det låter jävligt dyrt, såvida inte något större och oplanerat måste göras. Kamrem + rullar betraktar jag som planerade saker. Gaffa får ta och förklara vad som gör att det är svindyrt.
 
erik skrev:
2041373 Jag byte rem+rullar på min, tusen spänn i delar samt några timmars (2 kanske) arbete som jag gjorde själv. Kan omöjligt kosta 12 000 på verkstad.
Bra, då kan du kanske byta kamrem på min nya bil?

Det är en 605:a men med samma V6:a. Det borde inte vara några problem, det är mer utrymme i motorrummet på 605:an. Tre rullar, plus spännrulle, och en halv kilometer lång rem, som i och för sig inte kostar så mycket.
När jag tittar ner i motor-rummet fattar jag inte hur de fick ner motorn i chassit till att börja med. Skulle gissa att de lyfter ur motorn för att komma åt. Det är inte som på en Volvo 240 där det ekar om man ropar "hallå".
 
Gaffa-mannen skrev:
2042154 Bra, då kan du kanske byta kamrem på min nya bil?

Jag kan göra det för 6000, utan garantier... :D

På 850'n var det bara att ta bort kåpan över kamdreven samt ta bort höger framhjul och öppna en "inspektionslucka" i hjulhuset. Sen var det i princip bara att bryta på spännaren och haka av remmen, byta rullar och spännare samt kroka på nya remmen. Det sägs dessutom vara bökigt jämfört mot t.ex 940.
 
Gaffa-mannen skrev:
2042154 Bra, då kan du kanske byta kamrem på min nya bil?

Det är en 605:a men med samma V6:a. Det borde inte vara några problem, det är mer utrymme i motorrummet på 605:an. Tre rullar, plus spännrulle, och en halv kilometer lång rem, som i och för sig inte kostar så mycket.
När jag tittar ner i motor-rummet fattar jag inte hur de fick ner motorn i chassit till att börja med. Skulle gissa att de lyfter ur motorn för att komma åt. Det är inte som på en Volvo 240 där det ekar om man ropar "hallå".
jag kan göra det för 3000 :)
 
blom skrev:
2044912 eller vi säger 3500 kr föresten :D

Jag gör det inte för 6k trots tidigare löfte, servade bilen idag (gjorde det själv men arbetet utfördes på verkstad) och passade då på att fråga mekarna varför det var så jävla dyrt. Tydligen måste man på vissa modeller meka i många timmar bara för att plocka bort allt skit som sitter runt det man ska meka med. Tror de pratade om 10 timmars arbete för kamremsbyte på nån modell...
 
erik skrev:
2045064 Jag gör det inte för 6k trots tidigare löfte, servade bilen idag (gjorde det själv men arbetet utfördes på verkstad) och passade då på att fråga mekarna varför det var så jävla dyrt. Tydligen måste man på vissa modeller meka i många timmar bara för att plocka bort allt skit som sitter runt det man ska meka med. Tror de pratade om 10 timmars arbete för kamremsbyte på nån modell...
då säger jag 5000 :tummenupp
 
erik skrev:
2045064 Jag gör det inte för 6k trots tidigare löfte, servade bilen idag (gjorde det själv men arbetet utfördes på verkstad) och passade då på att fråga mekarna varför det var så jävla dyrt. Tydligen måste man på vissa modeller meka i många timmar bara för att plocka bort allt skit som sitter runt det man ska meka med. Tror de pratade om 10 timmars arbete för kamremsbyte på nån modell...

Kostade 7500:- att byta kamrem på min Lupo hos Normans...
Ett av motorfärstena sitter genom remmen (typ sving-kedja på en hoj).
För att byta rem måste detta fäste lossas och motorn tippas.

Jag pröjsade en kompis som jobbar på Normans 2000:- för jobbet så behövde inte jag skita ner mig... :tungan
 
erik skrev:
2042149 Tycker fortfarande det låter jävligt dyrt, såvida inte något större och oplanerat måste göras. Kamrem + rullar betraktar jag som planerade saker. Gaffa får ta och förklara vad som gör att det är svindyrt.
Fan vad snål du är erik..Peugot tar 12000 för arbetet, köp läget och gilla det. :hihi
 
crashtestdummy skrev:
2061190 Fan vad snål du är erik..Peugot tar 12000 för arbetet, köp läget och gilla det. :hihi

Jag åker volvo, då behöver man inte fundera över svindyr service (sen kan ju allt hända men en ren service kostar inte så mycket...).
 
crashtestdummy skrev:
2061399 Vad du behöver är en säker bil till dig ocgh din dotter, inte 2 krossar. ta min audi så tar jag din hoj. (och lite friska pengar)
:tummenupp
aha hur mycket pengar vill du ge mig då?? för inte fan betalar jag något för en suraudi :D



nope jag ska ha crossar
 
Back
Top