Köp ny motorcykel?

thult92

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Hej

Jag har ett problem, jag ska köpa en ny motorcykel men har extremt svårt att välja vad jag vill ha jag letar efter en cykel som är en blandning mellan sport och enduro, vill ha det bästa av asfalt och grus i samma cykel,

Vill mer starta en diskussion om olika cyklar så man lättare kan få en idé om vad man kanske vill ha!

Supermotard?

aaaaaaaaaaaaaaa.jpg

Finns även mycket snabba varianter med motor från sportvärlden och utseende från grusvärlden

hyper.jpg

Samma motor (men något snällare) som i Super Duke 1290 i denna

2015-KTM-1290-Super-Adventure-03.jpg

Last edited:
KTM 690 Enduro R. Med en uppsättning SMC-fälgar. Två cyklar i samma hoj.
Kalas på vägen, kalas utanför vägen. Kanske inget man åker långa turer på motorväg med.
Eller köp två hojar. Det finns inga perfekta kompromisser.

Frågan du bör ställa dig själv är följande.
Hur mycket grus, respektive gata kommer du åka?

Det är avgörande för ditt köp av hoj.
Jag har själv funderat på samma typ av hoj som du, men kom under förra sommaren fram till att jag åker för mycket gata för att göra avkall på de egenskaperna.

Åker du mest grus så kanske en XT660R kan vara något?

Annars fick du ett fantastiskt tips ovanför, KTM 690 Enduro.
Har en kompis som åker en sån med SM-fälgar på sommaren och spikdäck på vintern. Läcker hoj!

Hej

Jag har ett problem, jag ska köpa en ny motorcykel men har extremt svårt att välja vad jag vill ha jag letar efter en cykel som är en blandning mellan sport och enduro, vill ha det bästa av asfalt och grus i samma cykel,

Vill mer starta en diskussion om olika cyklar så man lättare kan få en idé om vad man kanske vill ha!
Vad har du kört tidigare? Kan vara lättare om du har något att relatera till.

Har varit och kollat på både KTM 690 och 990, men så jävla svårt att veta kommer vara en del längre turer som kommer köras också så enduro är ju egentligen inte ultimat

En tiger 800 XC e ju rätt fet också. Men fick jag välja helt fritt hade dte blivit en KTM superenduro ;D

En hoj som är en blandning av allt är inte bra på något. Den är helt enkelt medioker på allt. Det här är klassiker på moment 22. Äta upp kakan och ha kvar den ändå. Den speglar mera en fråga om obeslutsamhet än något annat. Det är som att slipa en kniv för att få den slö. Stoppa en hand i en kastrull med kokande vatten och den andra i en hink med is och därefter hävda att det känns ljummet. Bestäm dig vad du vill ha och köp därefter det du vill ha. För att köpa något som du inte vet vad det ska vara eller att det ska vara allt finns inte.

En hoj som är en blandning av allt är inte bra på något. Den är helt enkelt medioker på allt.

Instämmer till fullo. Behåll Suzukin till landsvägen och komplettera med en grushoj, typ DR650, Africa Twin eller liknande, för 15000. Såna hojar finns i drivor på blocket och är så pass billiga i drift att det inte gör nåt att man har två hojar. Det är inga hojar man kör novemberkåsan med men jag får intrycket att det inte var målet heller.

Tack så mycket för alla svaren ska verkligen tänka över vad jag ska göra, känns som att det kommer bli enduro under en kort tid och senare en typ av adventure hoj eller något liknande!

Ni e bäst

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...