Köp inte färg från weirdperformance

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
ZX10R - 2011
Måste bara skriva av mig för blir så förbannad. Nu gäller detta min bil men kan ju lika gärna gälla Din hoj nån gång framöver.

Monterade ur motorn och renoverade hela tjohejsan. Tänkte att jag haft lindat värmebandaga innan på grenröret och det var lite jobbigt att få till det snyggt. Vad gör man då jo man beställer lack via weirperformance. En coating som heter TurboX. Glasblästrar och rengör noggrant med avfettning och följer instruktionerna om att det ska sprutas och härdas i 400G minst en timma.

Monterar ihop motorn och sänker ner den. Åh vad syggt men va fan händer när man startar upp och kör en runda. Jo skiten krackelerar och det ser för j.vligt ut.

Kontaktar Lef på weirdperformance och han säger att "Ah felet är att du glasblästrat" Står ju inte nånstans på deras hemsida att just glas skulle vara det värsta man kan blästra med??

Visst en nitlott men tänk efter innan du köper färg från det företaget. Bästa erbjudandet var att få en till burk färg men va fan ska jag med den skiten till??
 
Jag förstår inte vad företaget gjort för fel? Du har beställt en lack från dem, men (enligt dem) gjort ett felaktigt underarbete som gör att lacken krakylerar.

Fast personligen så fattar jag inte varför glasblästring skulle vara kass underarbete, men jag har ju ingen koll på lackering.
 
Levererat en skitfärg enligt mig. Det enda de nämner på deras hemsida ang. blästring är "eftersom delarna måste vara helt rena från fett, olja och ev. färg och rostlager genomgår delarna en förbehandling med bläster. Blästermedlet varierar från del till del"

Lackar ju grejer dagligen som jag förarbetar med glasblästring och nej det är ingen hobbymaskin.
 
Sporthoj.com > Hjälpforum > Teknik- och Mekhörnan :va

Nu har jag inte provat den coatingen, men glasblästring är inte bra om du ska måla över det sen. Då det blir lite mer av en "grov" polering, dålig fästyta (egen erfarenhet).

Då är vanlig sandblästring det bästa :tummenupp
 
Detta är inte kritiskt eller något fel som företaget gjort möjligen att de inte varit detaljerad i vad du ska göra per typ av material du ska blästra.

Flyttar bort från teknikforumet.
 
Känns lite som att rubriken borde vara "Glasblästra inte innan lackering" snarare än "Köp inte färg från Weirdperformance"..
 
Sporthoj.com > Hjälpforum > Teknik- och Mekhörnan :va

Nu har jag inte provat den coatingen, men glasblästring är inte bra om du ska måla över det sen. Då det blir lite mer av en "grov" polering, dålig fästyta (egen erfarenhet).

Då är vanlig sandblästring det bästa :tummenupp

Vet du om någon bra coating som du provat?

Känns lite som att rubriken borde vara "Glasblästra inte innan lackering" snarare än "Köp inte färg från Weirdperformance"..

Eftersom inte hemsidan nämner detta på något vis utan att det bara ska blästras så känns det som om han bara drog till med något för att slippa punga tillbaka med pengarna. Som om jag skulle sälja färg till ett hus och inte ange vilken grovlek du ska ha till sandpappret du ska slipa med först! Därav ska det stå "köp inte färg från weird performance" Jag tvingar inte någon att itne köpa färg därifrån men det är min uppmaning till andra.

Detta är inte kritiskt eller något fel som företaget gjort möjligen att de inte varit detaljerad i vad du ska göra per typ av material du ska blästra.

Flyttar bort från teknikforumet.

Sorry my bad att en hamnade här. Dock känner jag mig lurad då det kunde stå någonstans som spec att det ska sandblästras eller nått liknande.
 
Last edited:
Eftersom inte hemsidan nämner detta på något vis utan att det bara ska blästras så känns det som om han bara drog till med något för att slippa punga tillbaka med pengarna. Som om jag skulle sälja färg till ett hus och inte ange vilken grovlek du ska ha till sandpappret du ska slipa med först! Därav ska det stå "köp inte färg från weird performance" Jag tvingar inte någon att itne köpa färg därifrån men det är min uppmaning till andra.

Å andra sidan är det väl inte svårare än att man frågar om man är osäker?
 
Står ju att delarna måste va helt rena från fett... Då kan man ju inte tvätta med avfettning då detta e just fett... T-sprit, cellulosaförtunning eller aceton borde funka markant bättre eller e ja ute å seglar nu?
 
Står ju att delarna måste va helt rena från fett... Då kan man ju inte tvätta med avfettning då detta e just fett... T-sprit, cellulosaförtunning eller aceton borde funka markant bättre eller e ja ute å seglar nu?

Hmm ja det står blästring först och sedan avfettning? Kan avfettning trots allt vara boven i dramat? Det skiljer rätt mycket på inehållet på avfettning. milö, mikro, kall är ju olika varianter till att börja med.
 
Står ju att delarna måste va helt rena från fett... Då kan man ju inte tvätta med avfettning då detta e just fett... T-sprit, cellulosaförtunning eller aceton borde funka markant bättre eller e ja ute å seglar nu?
Det beror ju på graden av smutsighet. Är det nästan rent så tvättar man ju lämpligen med tex t-röd eller aceton bara. Är ytan rejält smutsig så får man ju tvätta i evigheter med rödsprit, då kan det ju vara lämpligt att börja med avfettning eller ännu bättre, Biltemas handrengöring och en diskborste. Perfekt för att tvätta rent oljiga motorer, svingar, drevkåpor mm :tummenupp Min totalt neroljade racebussmotor blev som ny på några minuter med den metoden!

Jag var väldigt säker.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel"
Bertrand Russell

:rolleyes:
 
Hmm ja det står blästring först och sedan avfettning? Kan avfettning trots allt vara boven i dramat? Det skiljer rätt mycket på inehållet på avfettning. milö, mikro, kall är ju olika varianter till att börja med.

Avfettade innan och efter mkt noggrant så fingrarna var kritvita. Dock tror jag inte detta är problemet för färgen släppte inte direkt utan krackelerade då grenröret expanderade. Rätt logiskt iof men trodde den skulle klara av detta. Jaja surt äpple som jag inte biter i igen.
 
Avfettade innan och efter mkt noggrant så fingrarna var kritvita. Dock tror jag inte detta är problemet för färgen släppte inte direkt utan krackelerade då grenröret expanderade. Rätt logiskt iof men trodde den skulle klara av detta. Jaja surt äpple som jag inte biter i igen.

Och ugnen du använde var då en industriugn antar jag? inte bullugnen.
 
Vet du om någon bra coating som du provat

Jag har gett upp allt hopp om färg och coating, finns dock ett svenskt företag man kan skicka sina saker till för just det, och med garanterat bra resultat... Minns dock inte vad dem heter, men någon här vet säkert vilka jag pratar om.

Såhär fick det bli på mitt då jag blev så trött på att jag fick måla om mitt avgas på min gamle hoj en gång om året :gnissla (lite rost på ytan skadar inte men ser förbannat fult ut :huvet) Dock gjordes det mer för funktion än att det skulle bli snyggt :)

Men vill man inte göra det så finns alltid titan fullsystem :näsblod

/edit, gör alltid rent med thinner/förtunning innan lack :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00169.jpg
    DSC00169.jpg
    247.8 KB · Visningar: 389
Last edited:
Jag har gett upp allt hopp om färg och coating, finns dock ett svenskt företag man kan skicka sina saker till för just det, och med garanterat bra resultat... Minns dock inte vad dem heter, men någon här vet säkert vilka jag pratar om.

Såhär fick det bli på mitt då jag blev så trött på att jag fick måla om mitt avgas på min gamle hoj en gång om året :gnissla (lite rost på ytan skadar inte men ser förbannat fult ut :huvet) Dock gjordes det mer för funktion än att det skulle bli snyggt :)

Men vill man inte göra det så finns alltid titan fullsystem :näsblod

/edit, gör alltid rent med thinner/förtunning innan lack :tummenupp

Vad har flaskan för funktion?
 
Vad har flaskan för funktion?

Kolla i Dagens Bild tråden under film/bild, dem hör inte riktigt hemma där. Men det var det enda tråden som var lämpligt nog (sida 8).

Den är där för se hur stor dämparen är, bättre att ha något att jämföra med än att skriva mått. :tummenupp
 
Last edited:
Och ugnen du använde var då en industriugn antar jag? inte bullugnen.

Jojomen gräddade muffins dock samtidigt :tummenupp

Jag har gett upp allt hopp om färg och coating, finns dock ett svenskt företag man kan skicka sina saker till för just det, och med garanterat bra resultat... Minns dock inte vad dem heter, men någon här vet säkert vilka jag pratar om.

Såhär fick det bli på mitt då jag blev så trött på att jag fick måla om mitt avgas på min gamle hoj en gång om året :gnissla (lite rost på ytan skadar inte men ser förbannat fult ut :huvet) Dock gjordes det mer för funktion än att det skulle bli snyggt :)

Men vill man inte göra det så finns alltid titan fullsystem :näsblod

/edit, gör alltid rent med thinner/förtunning innan lack :tummenupp


Sweet! Såg riktigt snyggt ut. Hade problem med mitt bandage då det blev som kex efter en säsong och smulades sönder lite smått.
 
Last edited:
1. Använd inte avfetting innan lackering oavsett vad du ska måla.
Det går ju bra att ta bort det värsta lagret fett, men sen ska man använda förtunning/thinner sista vändan innan lackeringen.

2. Jag har svårt att tro att blästringen med glas var felet att resultatet blev som det blev, även glasblästring får relativt god vidhäftningsförmåga även om sandblästring är bättre just för det här ändamålet.

3. Felet jag tror du gjorde var bakningen i ugnen. Vilken hushållsugn kan värma upp 5-10 kg stål i 400 grader?
Hur länge hade du grenröret i ugnen?
Mätte du tempen på grenröret efter du bakat den i ugnen med någon slags termometer? (IR)

Bakar man coatingen för svalt så får den nog inte de egenskaper som är önskvärda innan man monterar och gasar skiten ur hojen.

Att inte rekommendera folk att köpa coatingen för att du eventuellt gjort fel tycker jag är helt fel.

Jag vet folk som använt sig av Weird Performance med gott resultat, och dom lär ju sälja samma saker som dom själva använder.

Mvh J
 
Jag vet folk som använt sig av Weird Performance med gott resultat, och dom lär ju sälja samma saker som dom själva använder.

Mvh J


TACK :Bugar www.weirdperformance.se

Försökte själv luska ut vad företagets namn var innan i tråden.. Dem ska enligt många vara sjukt grymma, och kan sin sak..

Måste prova skicka in ett något till dem någon gång för att prova :)

Hade problem med mitt bandage då det blev som kex efter en säsong och smulades sönder lite smått.

Var det biltemas? Då det är det som sitter på :D Har bara kört tills det "härdade" än så länge..

(Från att det var blött då det lindades till en runda på 1mil lagom hård körning strax efter monteringen, det rök inte lite :D. Var dock 2 burkar värmefärg inblandat också, så det gjorde inte saken bättre :gnissla

Men det sitter bra nu, och ryker inte längre.. Ångar bara lite efter tvätt :tummenupp)

Och skulle det förmodas "ramla av" nästa säsong blir det WP :yoparty


/FET EDIT... Känner mig lite lagom trög, då tråden handlar om WP :D:huvet Men men,, låter detta stå kvar så får jag se lite dum ut :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top