Köp en Husa fyfan!

balkan

Ny medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Stockholm
Saudan i gaudan, det är bra med tryck i deras 650... det är precis som en på forumet här sa till mig när jag valde motard för några år sedan, börja med något lugnare för när du väl provat husan blir det svårt att gå tillbaka. Och han hade helt rätt! Idag skulle jag nog aldrig köpa en 450, 660 eller någon annan mer tamare maskin. Servicen får det helt enkelt vara värt! Så här rolig motard har jag nog aldrig kört... känns som att man smiskar hela tiden! Någon som håller med?

Enda nackdelen är väl att ALLT redan finns där från början, både utseende och effekt. Finns inget kvar att göra! Fast att kalla det nackdel är väl fel...
 
Största nackdelen är väll om du går in i husatråden och läser att vartannat inlägg handlar om ras och renovering. Har varit sugen på Husa 650 många gånger, men det har alltid fallit på deras minst sagt bristande driftsäkerhet.

Nu kommer en massa husaägare skriva att dom minsann aldrig haft något ras osv... Finns säkert en del maskiner som går klockrent, men ser man till felprocenten så är dom nog bra mycket högre än något annat märke. Det är iaf den största nackdel jag ser med Husa 650 och den som fått mig att avstå.
 
Ja alltså, de äldre har en benägenhet att rasa. Det går inte att
förneka. Årsmodell -04 är också väldigt känslig eftersom den har
större slagvolym och påfrestar ramlager mm. hårdare än de
äldre eller nyare modellerna. Min kompis som kört -04 i ca tre
år har kört i snitt ca 100timmar innan ras. Lite väl magstarkt
för min del...

Enligt de flesta husamekar man pratar med så är årsmodell -06
och framåt mycket mer pålitliga. Med det sagt inte rasfria... :)

För mig är det värt varenda krona man lägger på service och underhåll.
Maken till brutal körglädje har jag aldrig upplevt förut. Jag drar upp
min på slangen utan ryck och inte ens fullgas på 3:an.
 
Last edited:
Provkör en sådan här så kommer du sälja husan!!! :krama:tungan:D
Skämt å sido! Det är just därför det är så täta oljebyten på en Husa mot KTM´s LC4:or.

SXV2.jpg
 
Ja alltså, de äldre har en benägenhet att rasa. Det går inte att
förneka. Årsmodell -04 är också väldigt känslig eftersom den har
större slagvolym och påfrestar ramlager mm. hårdare än de
äldre eller nyare modellerna. Min kompis som kört -04 i ca tre
år har kört i snitt ca 100timmar innan ras. Lite väl magstarkt
för min del...

Enligt de flesta husamekar man pratar med så är årsmodell -06
och framåt mycket mer pålitliga. Med det sagt inte rasfria... :)

För mig är det värt varenda krona man lägger på service och underhåll.
Maken till brutal körglädje har jag aldrig upplevt förut. Jag drar upp
min på slangen utan ryck och inte ens fullgas på 3:an.

Har haft en -08 Husa jag med och håller med om att den gick som fan. Då vägde jag ca 110 kg (betydligt lättare nu) och är 189 lång. Det fick mig att känna mig som en jättebaby på cykeln vilket var tråkigt.

Nu sitter jag med en 660 från -04 och är bra mycket mer nöjd med den. Längre serviceintervall, bättre att åka lite längre på. Jag får också upp den på slangen på 3:an utan några som helst problem med gasen. Ligger även i 115-120 och rycker upp den på 4:an.

Gillar man mopedstorlek, köra på bana, täta oljebyten/servicear samt bra drag så förespråkar jag Husan. Vill man köra lite längre och inte bara nöta i närområdet eller på bana och nöjer sig med LITE sämre ös så kör man på KTM 660.
 
Håller med TS husan är brutal.

Med alla som säger att det blir ras på alla husor är svaret NEJ.
Modellerna innan -04 var känsliga, men långt från alla fick ett ras.


En husa 650 är bara jämföra med vilken motorcross 4t som helst, eller en fördigkittad supermotard för tävling.
Det krävs mycket service, olja/filter var 5:e timme, kolla ventilerna var 10:e timme. Lämna in var 100:e timme (ibland tidigare, ibland senare) för stora motor renovering med kolv, kam, lager osv. Precis som på vilken ktm, suzuki, yamaha 450 racekittad hoj som helst.

Att många husor har rasat tror jag beror på, att folk som inte kan eller inte fattar har köpt en och sen kör dom på varvstoppet med dom. Byter inte olja/filter. Märker inte när ventilerna behöver ställas. Rent jävla slarviga helt enkelt.


Man får räkna med olja/filter var 5h och sen lägga ut 10-15.000kr var 100h när man kör en färdig racemaskin.
 
KTMs RFS motorer behöver sällan öppnas efter 100timmar, snarare det dubbla om den inte enbart gått gata.
WR450 är ju fan helt skottsäker, kan man döda den motorn?

Men på Husa650 tror jag säkert det beror på den ökade cylindervolymen som gör att det sliter mer? Brutal hoj är det iallafall.
 
Tror jag har blivit racemotard-skadad också. Köpte 660:n nu i våras med jag veti fan. Känns trött o seg bara, fast jag undrar om de står rätt till med den när ni säger att ni tar upp den på hjulet på gas på fyran? Jag får inte ens upp den på trean utan koppling.

450:n däremot, så jäkla liten, smidig och rapp! Går ju på hjulet av bara glädjen på 1,2,3,4:e växeln också. Servicen känns inte som ett problem men de gör däremot renoveringarna :gnissla

Husan vågar jag knappt testa för då finns det väl ingen återvändo :D
 
Tror jag har blivit racemotard-skadad också. Köpte 660:n nu i våras med jag veti fan. Känns trött o seg bara, fast jag undrar om de står rätt till med den när ni säger att ni tar upp den på hjulet på gas på fyran? Jag får inte ens upp den på trean utan koppling.

450:n däremot, så jäkla liten, smidig och rapp! Går ju på hjulet av bara glädjen på 1,2,3,4:e växeln också. Servicen känns inte som ett problem men de gör däremot renoveringarna :gnissla

Husan vågar jag knappt testa för då finns det väl ingen återvändo :D

Har hört flera som säger att 660 är seg att få upp på bakhjulet. Jag bytte till ett Akra helsystem och så har jag 16/38 i drev. Funkar galant att få upp den på bara gaspådrag. Lätt som en plätt på 3:an och lite mer ryck i styret på 4:an, men fortfarande utan koppling. :-)
 
KTMs RFS motorer behöver sällan öppnas efter 100timmar, snarare det dubbla om den inte enbart gått gata.
WR450 är ju fan helt skottsäker, kan man döda den motorn?

Men på Husa650 tror jag säkert det beror på den ökade cylindervolymen som gör att det sliter mer? Brutal hoj är det iallafall.

jämför inte äpplen och päron...

De flesta 650or går som asfaltsracers, dvs väldigt hårt med mycket varv. Jämför en fe450 med en rfs som gått i skogen så är de lika(1). Wr450 körs aldrig (sällan) på asfalt och det är dessutom det mest tråkiga jag kört, dvs lågtrimmat.

1) kolla "Anders" som rev sin skogskörda 450 efter 200h och fann att det var onödigt.
Sent from my X10i using Tapatalk
 
visst går husa 650, sxv 550 och ktm 530 m.m. bättre än tex 640,660 smc,xr650r. men det är ju att "race"-hojjarna är så pass "mycket" lättare som gör den stora skillnaden!:tummenupp
 
jämför inte äpplen och päron...

De flesta 650or går som asfaltsracers, dvs väldigt hårt med mycket varv. Jämför en fe450 med en rfs som gått i skogen så är de lika(1). Wr450 körs aldrig (sällan) på asfalt och det är dessutom det mest tråkiga jag kört, dvs lågtrimmat.

1) kolla "Anders" som rev sin skogskörda 450 efter 200h och fann att det var onödigt.
Sent from my X10i using Tapatalk

Det finns väl ingen som varvar en så stor stonka :tuttar

650 är Hårdrock, riktiga JD-drickande rockers behöver lite kärlek nu och då för att överleva. (Oljebyten på en hårdrockshoj, och rehab för riktiga rockers.) Men ska man åka hårdrockscykel så får man se till att meka lite och serva enligt reglerna.
 
Kan bara hålla med .Ja Fy fan, Husan är så jÄvla skoj.Har varit ute å åkt med ett stort smajl hela dan idag,efter att jag bytt kamkedja,satt dit dubbla ventilfjädrar från david.Jävlar så fint den går nu :yoparty
Visst den kräver underhåll men va fan så lättmekad,så det är bara skoj
 
Visst men man kan aldrig jämföra touring hojar med race maskiner,då husan är gjord för bana/Racing men många av dem körs på gata,även av mej
45+are,med många år i skogen. jag aldig haft så mycket körglädje med Husan,Kul som HUSA:D:D:D:D:D:D
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top