Köp av väldigt "kall" fireblade -98

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Hej!

Äntligen så har jag hittat en hoj till mycket bra pris tycker jag iaf nu. Men jag måste därför fråga er kunniga vad kostnaden kan bli för den.

Det är en fireblade -98 (900). Ca 1400mil 2ägare (inkl han jag köper den av)

Här kommer då mitt lilla "problem":

motorcykeln har stått orörd i 2 år, förmodligen kall. Vad måste göras innan man kan köra igång den,förutom att ställa den i värme såklart.

Är det nåt man kan göra själv eller vad kan det kosta att lämna in för genomgång? (hade tänkt att ta det som ett argument för prutning).

Min CB (också -98.a med drygt 4000 på mätaren) hade också stått ungefär 2år hos handlarn' innan jag hittade den. Där var det väl iofs varmt. Mina problem som jag antar beror på att den stått länge:

- Batteriet var ju jäkligt slut.
- Packboxarna i främre dämparna började läcka efter ett tag.

I övrigt har jag inte haft något strul alls. :tummenupp

Packboxarna kommer säkert behöva bytas, om det inte går att smörja upp dom INNAN dom pressas ihop o dras isär något.. Annars är det nog batteriet som timm skrev.. Kan blivit avlagringar i förgasare o sånt också så den inte går helt rent..

Gör en service! (Byt Olja/filter/luftfilter) Lossa upp tändstiften (byt dem) och droppa i några droppar olja i varje cylle. Töm ur bensinen om det finns nån, ersätt med ny.Smörj kedjan,byt ut Bromsvätskan

Provkör! Går den bra!? Om svaret är ja, kör! Om den går dåligt, gör rent fuggarna)

:va Kommer inte på någe mer.

Lycka till :tummenupp

Last edited:
Kolla så att kolvarna går runt,har den sått fuktigt så finns risk att rostat fast.
Byt olja i motorn.
Lamellerna kan ha klibbat.
Div packningar kan ha torkat ut lite överallt tex i motorn
Kylvätska,bromsvätska,gaffelolja bör bytas.
Förgasarna (om det finns) kan vara fulla med skit.

Kolla så den överhuvudtaget går igång och går som den skall innan du köper den.

Om ni inte har hållt på och joxat med att starta den utan den har stått OSTARTAD i två år, så ska du prova att dränera förgasarna. Det gör man på en skruv som sitter på den lägsta punkten på förgasaren, det brukar vara anpassat för att skjuta på en slang på en nippel för att leda bort bensinen vid skruven. Se till att bensinkranen är avstängd, men troligen så är den "stängd" ändå eftersom Honda brukar ha vacuumventil i kranen vilket gör att det bara kommer bensin när motorn är igång. Kommer det bensin så har den varit förvarad fel och har med största sannolikhet en massa gegga i förgasaren, kanske till och med korrision från metallen i förgasaren vilken angrips av dagens bensin. Detta medför rengöring, en ordentlig sådan.
Om den har varit förvarad kallt och mörkt så är det inte alls säkert att packboxarna behövs bytas, gummi åldras och torkar mycket snabbare i värme och ljus. Om batteriet var fräscht och någolunda nyladdat när den ställdes undan så behöver det inte vara dåligt, ett "starkt" batteri mår egentligen bättre av att förvaras kallt än varmt. Kolla istället att laddningen funkar som den ska genom att med en multimeter mäta hur mycket volt det finns vid polerna när motorn går (helst ca 13,8-14,8 V) och att det ökar lite när man varvar lite. Kolla även med multimetern hur mycket voltantalet sjunker när du startar motorn, sjunker det under 10V så är batteriet antagligen slut. Hur mycket bensin finns det i tanken? Helst så ska man tanka helt fullt eller tömma tanken helt när man långtidsförvarar ett fordon för att undvika kondens (vatten) i bensinen. Finns det bensin i tanken, töm ut den och fyll i ny soppa. Bromsvätska absorberar fukt väldigt lätt, denna måste/bör du nog byta. Om hojen har stått på sidostödet enbart under förvaringen så kan däcken ha blivit deformerade/ovala, har den stått uppallad eller på depåstöd så är det förmodligen inget fel på däcken eftersom gummi+kallt+mörkt=bra.
Sorry om det blev mycket att läsa...:näsblod

Detta är så grymt kul, komma tillbaka efter en film och se dessa svar!

Ska läsa igenom alla!

Tack!!

Jag och en polare fick igång en Yamaha XS 400 som har stått med öppen motor i ca 10 år (ja, kolvarna syntes och det var fullt med gammal olja, bensin, spån och damm där i). Vi byte de flesta packningarna i motorn och rengjorde förgasarna. Sen jävlar small den igång.

Många gör för big deal av det.. Har själv en hoj i garaget som ibland står 2 år mellan åkningarna. Laddar batteriet 1 gång per år, det är allt. Lite startgas så spinner hon som en katt
Sen är det ju skitbra att göra en service när hojen har stått (och när man precis köpt en hoj ...) så gör det du!
Ibland kan soppan i tanken dock blivit alldeles för unken. Det märks
Slå ett extra kik på däcken så dom inte börjat få torrsprickor

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!