Köp av tung "tjejhoj"

-=Daemon=-

Medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
VFR 750 & NX 650
Har sökt runt och det finns hur många som helst som ställer frågor om förstahoj så det är ju helt omöjligt att hitta något vettigt.

Lillsyrran har tagit sitt förnuft till fånga och ska ta MC-kort :tummenupp
Problemet vi har nu är att hitta en schysst förstacykel som är stor nog att klassas som tung men smidig nog för att klara manöverprovet på uppkörningen med, priset ska helst inte överstiga 20 000 och märket ska helst vara Honda (här är vi inte riktigt överrens :näsblod )

Det är ju fullt med folk med unga körkort här så det vore scysst om någon orkade svara.

En gammal CB750 borde väl vara det optimala i så fall.
Typ 9 av 10 trafikskolor kör ju med dom.

-=Daemon=- skrev:
Har sökt runt och det finns hur många som helst som ställer frågor om förstahoj så det är ju helt omöjligt att hitta något vettigt.

Lillsyrran har tagit sitt förnuft till fånga och ska ta MC-kort :tummenupp
Problemet vi har nu är att hitta en schysst förstacykel som är stor nog att klassas som tung men smidig nog för att klara manöverprovet på uppkörningen med, priset ska helst inte överstiga 20 000 och märket ska helst vara Honda (här är vi inte riktigt överrens :näsblod )

Det är ju fullt med folk med unga körkort här så det vore scysst om någon orkade svara.

har en kawa zxr 750 -89 ni kan få relativt billigt ska bara besiktigas först

Som sagt, satsa på en CB750, klockrena hojar! Kolla dock det vanliga noga, kolla även så växellådan är pigg och fräsch, brukar kunna få extra neutrallägen mellan alla växlar.

Mja, förutom priset och märket så skulle jag kunna tänka mig att rekomendera en ducati monster. Den verkar lätt och smidig för sin kaliber så att säga! Dessutom är den ganska låg dvs man behöver inte vara långben för att nå ner till backen. Min egen hoj skulle jag nog inte rekomendera då den både är tung o hög (smaksak iofs)
Den billigaste jag hittade på blocket låg dock på 32,000:- så det kanske är uteslutet.

Hoj

en yamaha fj 750 är en ganska bra hoj det med.....ungefär som honda cb

Många snabba svar här! Tack o bock.

Har kikat runt lite på blocket etc, det var värst hur mycket folk tydligen får betalt för sina cyklar från tidigt 80-tal och tidigare. Jösses :rolleyes:

Blir inte lätt att hitta något vettigt för så lite som 20 000.

Ett Monster hade nog varit helt rätt om vi hade haft typ den tredubbla budgeten. Schysst upprätt körställning och låter ju om inte annat trevligt :tummenupp

Ludde-man:
Har aldrig kört en "din" cykel men det känns inte direkt som en optimal förstahoj att köra serpentinbana med etc.

Ludde-man:
Har aldrig kört en "din" cykel men det känns inte direkt som en optimal förstahoj att köra serpentinbana med etc.[/QUOTE]

nog sant inte den bästa men den va ju under 20 iaf va värt ett försök :D

Last edited:
En lättkörd hoj för 20k är Yamaha FZR 600, ser dessutom hyfsad ut för sin ålder. Ett annat alternativ kan vara Honda CBR 600 runt -90. Ingen av dessa lämpar sig dock särskilt bra för krypkörningstesten på uppkörningen, men jag rekommenderar att hon kör hos en trafikskola och lånar deras hoj.

-=Daemon=- skrev:
Många snabba svar här! Tack o bock.

Har kikat runt lite på blocket etc, det var värst hur mycket folk tydligen får betalt för sina cyklar från tidigt 80-tal och tidigare. Jösses :rolleyes:

Blir inte lätt att hitta något vettigt för så lite som 20 000.

Ett Monster hade nog varit helt rätt om vi hade haft typ den tredubbla budgeten. Schysst upprätt körställning och låter ju om inte annat trevligt :tummenupp

Ludde-man:
Har aldrig kört en "din" cykel men det känns inte direkt som en optimal förstahoj att köra serpentinbana med etc.
http://www.blocket.se/view/4713134.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/5218582.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/5181600.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Har en CB900 Boldór som säljs billigt. säkert straxt under 20k.

GIxxer 750 av äldre modell, den är om inte annat tung :)

Gsxr-750 90 - 95, underbara hojar att börja med :yoparty

Tack för alla råd och glada tillrop.

Vi ska sätta oss ner och gå igenom hennes ekonomiska situation etc.
Jag tycker nog att det vore bättre om hon köpte en lättare cykel som är lite roligare och som hon kan tänka sig att åka omkring på när hon väl fått lappen. Tyvärr tror jag inte att vi har ekonomin för att betala alla de pass på manöverbanan med hyrd cykel som då kommer behövas.

Sökandet fortsätter :)

Långa Farbrorn:
Det jag tänkte på var bara det att cyklarna knappt sjunker i pris mellan 90 och 75 (ok, lite överdrivet :) ). Jag hade helt enkelt hoppats att vi skulle kunnat hitta en lite mer modern cykel.
Du har onekligen skakat fram ett par schyssta objekt.

Last edited:
Jag fortsätter att svamla på här:
http://www.blocket.se/view/4901525.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=0

Kanonhoj för 25k. Säkert prutbar också eftersom den varit ute sedan 12 maj. Garanterat mkt roligare än ngn stor, klumpig, gammal hoj. Hon får spara lite till så hon har råd med den och ett par körlektioner med hyrd hoj. Har ni kollat med den lokala trafikskolan vad deras priser ligger på?

Mvh Mattias

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...