Men är det än lätt körd hoj eller man skall ha varit rr förare i 20 år innan ?
Den är inte svårkörd, men man ska respektera den och det är bra om man tar det lite lungt innan man lär sig karatestiken på den.
Den är extremt känslig för setup-en på dämpningen. Är den rätt så är den ganska bra (det går dock inte jämföra med en GSXR från 2008... men men). Är den fel, så plöjer som en John Deer i kurvorna och gungar betänkligt ut ur kurvorna. Med orginal rotations dämparen bak. Den går faktikt ställa in rätt hyfsat, men vill man spara sig 10kg och får bättre egenskaper så byter man ut den till någon eftermarknads (Bitubo är den mest prisvärda).
Helt orginal, out of the box är inställningarna sjukt dåliga. Men det går att justera bort det värsta helt gratis. (Jamies settings, bra utgångspunkt).
Men, som vanligt måste jag ju påpeka att det är en 10 år gammal hoj, så lite mek kommer det troligen att vara, men inte mer än andra 10 år gamla hojar. Du behöver varken ha en komplett verkstad, eller speciellt mkt mek kunskaper. Det mesta är enkelt.
Skillnaderna mellan 98 - 01 är noll och nada. Förutom färgerna.
Den enda modellen som skiljer hårdvarumässigt är 03 modellen, men den såldes inte i Europa, och så Californien modellen, som hade lite extra jox för avgasrening. Vissa EU modeller (98-01) saknar även Pair-Valve, men det är rätt många som demonterat dem i Sverige också, då de inte behövs, väger skit, och tenderar till att ge baktändingar (baktänder förbannat mycket helt enkelt), motorn går bättre utan...
Köper du en, så finns all kunskap du behöver i TL-Tråden, eller på TLZ.
Jämfört med en Mille av den nya sorten, så är millen lite bättre i allt. (I alla fall Factory modellen - den med Öhline etc)
(Utom att TLn låter bättre med helsystem

)
