Köp av tl1000r

RgOlsson

Medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Är interesserad av att köpa en Suzuki Tl1000R.

undrar vad det är viktigt att tänka på, på dessa hojarna?

undrar även hur mycket 4000mil på en sådan motor är?
för priset skiljer sig rätt mycket på en som gått 2 eller 4k mil.

Tackar för all info jag kan få om denna modelen

Tror det var fel forum jag postade detta i ?

Last edited:
jo det har jag läst att folk klagar på att den är så stor. men jag vill ha en lite större hoj eftersom jag är rätt stor..

Sen ett plus att ju ljudet och att den är bilig i försäkring vad jag vet.
sen prestanda mässigt har jag ingen anning om

visst väger den lite men vilket ljud o vrid.. min har gått 4200 mil o går fint som fan. är de bara servat klokt så ska de inte vara nå problem me miltalet.
Min röda är till salu förresten. :tungan .

visst väger den lite men vilket ljud o vrid.. min har gått 4200 mil o går fint som fan. är de bara servat klokt så ska de inte vara nå problem me miltalet.
Min röda är till salu förresten. :tungan .

Okej.

har Ett viktigt krav när jag ska köpa en tl... den måste vara vit/blå :tummenupp

Köp den röda!!! Det finns bara ett fåtal röda i sverige och jag är lycklig ägare till en av dem. TL1000R är bara tung för de spädisar som ej muskler har!!!!

Men är det än lätt körd hoj eller man skall ha varit rr förare i 20 år innan ?

Den känns lite trög och tung i kurvorna, har en tendens att "gunga" sig ur spår. Går att sänka gaffelkronan lite för att få en kvickare hoj, hade jag köpt en TL igen hade jag lämnat bort topparna för portning (enligt marklund ska portning ge mycket på den maskinen), köpt högkompkolvar och letat rätt på ett begagnat helsystem. Trevlig maskin att åka på bakhjulet med så som på alla andra cyklar kolla packboxar och hjullager.

Okej. min erfarenhet av motor cyklar är väll inte så stor.
Haden 125a, sen var jag mc ordinans i lumpen för ett år sedan. tog mc kort i skolan. så har inte kört så jävla mycket.

Men vad är skillnadnerna på årsmodellerna? jag vet inte men tycker framkåpan ser anurlunda ut på 98 och 01 ? till ex

Hur tungstyrd/trög är den jämfört med en rsv mille ni som testat båda?

Men är det än lätt körd hoj eller man skall ha varit rr förare i 20 år innan ?

Den är inte svårkörd, men man ska respektera den och det är bra om man tar det lite lungt innan man lär sig karatestiken på den.
Den är extremt känslig för setup-en på dämpningen. Är den rätt så är den ganska bra (det går dock inte jämföra med en GSXR från 2008... men men). Är den fel, så plöjer som en John Deer i kurvorna och gungar betänkligt ut ur kurvorna. Med orginal rotations dämparen bak. Den går faktikt ställa in rätt hyfsat, men vill man spara sig 10kg och får bättre egenskaper så byter man ut den till någon eftermarknads (Bitubo är den mest prisvärda).

Helt orginal, out of the box är inställningarna sjukt dåliga. Men det går att justera bort det värsta helt gratis. (Jamies settings, bra utgångspunkt).

Men, som vanligt måste jag ju påpeka att det är en 10 år gammal hoj, så lite mek kommer det troligen att vara, men inte mer än andra 10 år gamla hojar. Du behöver varken ha en komplett verkstad, eller speciellt mkt mek kunskaper. Det mesta är enkelt.

Skillnaderna mellan 98 - 01 är noll och nada. Förutom färgerna.
Den enda modellen som skiljer hårdvarumässigt är 03 modellen, men den såldes inte i Europa, och så Californien modellen, som hade lite extra jox för avgasrening. Vissa EU modeller (98-01) saknar även Pair-Valve, men det är rätt många som demonterat dem i Sverige också, då de inte behövs, väger skit, och tenderar till att ge baktändingar (baktänder förbannat mycket helt enkelt), motorn går bättre utan...

Köper du en, så finns all kunskap du behöver i TL-Tråden, eller på TLZ. :)

Jämfört med en Mille av den nya sorten, så är millen lite bättre i allt. (I alla fall Factory modellen - den med Öhline etc)
(Utom att TLn låter bättre med helsystem :) )

:hej

Jävlar.. här fick man alla svar man vill ha på en gång =) tack så mycket..

hoppas jag kan börja kolla runt fram mot mars april =)

Nu var det ett tag sedan jag skrev denna tråden men tänkte ta upp den igen för nu börjar det bli välidgt nära ett köp.

Har fått tag i en som har en tl1000r vit/blå (dom rätta färgerna :arsele ) som gått 500mil. skall vara i riktigt bra skick.

Han vill ha runt 45k för den. det tycker iallfall jag låter väldigt vätigt?
tänkte jag ska kolla på den ihelgen.

Back