Köp av sporthoj

Des666

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
triumph daytona t595 år 98
En inte allt för specifik fråga.
Hade tänkt köpa någon typ av sporthoj.
Vad ska man tänka på ?
Menar finns dom som ser fina ut från 90 och dom ligger ju i en betydligt trevligare prisklass än dom kring 00 som.
Nä som sagt fördelar och nackdelar med att köpa en lite äldre hoj ?
Tack för svar

Finns många fina sena 90-talare.
Ninjan, Firebladen, Gixxern och R6an är några av dom som jag kikade på när jag skulle köpa hoj.

Relativt billiga hojar (känns som det är mkt för pengarna) och jag är toppen-nöjd med min Gixxer från 97.

Vad kikar du på för modeller?

Hur mycket har du tänkt lägga ut?

1000cc eller 600cc???

Vad är det du kommer andvända hojen till mest?

Sen kan jag ju rekommendera en äldre hoj ur försäkringsperspektiv också..
5k hel/hel för min 93:a.. är säkert stor skillnad i körbarhet och framförallt i vikt mot en 07:a men det är ändå inte hojen som är begränsingen hos mig...:D

Jag rekommenderar naturligtvis Gixxern eftersom jag är så pass nöjd med min
som iaf är 14 år... I övrigt så är det lyssna känna och provköra som gäller..
Försöka få en som är välservad och i gott skick... Oftast så ger ju en fin exteriör ett hum om hur den är vårdad... Man får helt enkelt vara lite noggrannare...

En äldre som är i bra skick är mer ekonomiskt. Dom kostar i regel mindre i försäkring, men även det faktum att prisraset har avtagit rejält. Ju nyare hoj ju större värdeförlust per år.

Sen är väl en nyare hoj alltid nyare, känns kanske roligare.

Lycka till :tummenupp

Eftersom jag har kört så pass lite hoj vet jag inte riktigt vad jag är ute efter.
Hade iaf inte tänkt lägga ut mer än 45k men priset är inte det viktigaste om jag skulle hitta något "prisvärt" om ni förstår vad jag menar =)
Precis som ni säger är ju en äldre hoj billigare i försäkring och det är inte så mycket värdeminskning räknat i tusenlappar iaf på dom.
Men krånglar inte en hoj från 93 mer än en 00a ?
Och jag tycker att fler delar ska vara "dåliga" på en äldre hoj, Menar man resonerar inte som med bilen att ja bromsarna tar lite dåligt men jag klarar mig i sommar.....
Hur är det att få tag på delar till äldre mc ?
Ang cc fick jag rekomendationen av en bekant köp inte en 600cc du är less inom ett år. någon sanning i det ? enligt honom skulle det minst vara en 750.
http://www.blocket.se/vi/12370181.htm?ca=2_s såg fin ut på bilden fast en äldre hoj-

Och jag tycker att fler delar ska vara "dåliga" på en äldre hoj, Menar man resonerar inte som med bilen att ja bromsarna tar lite dåligt men jag klarar mig i sommar.....

Delar är det inga problem att få tag på. Man kan beställa hos sin handlare och får oftast inom 1-2 veckor (jag iaf och då har jag bara handlat småskit). Blir det en större renovering rekommenderar jag ett köp från USA/Tyskland antingen nytt eller på ebay. Det blir 20-40% billigare även om du betalar tull och moms.

Själv skulle jag köpt antingen en FZR 1000, CBR 900 eller en GSX-R med mest vikt mot CBR:n faktiskt (min hoj måste jag byta motor på nu, köpte ny på ebay precis som ska i). Honda ska ju ha kvalitet sägs det :) (Dock tror jag alla har kvalitet och att det är bara min familj som råkar ut för alla misshandlade exemplar :näsblod )

Hm, detta är en ganska "bred" prisklass om man letar runt lite. Ibland kan man få en 6-7 år nyare hoj om man går upp 8-10tusen. Vilket jag menar är värt det. Jag tycker du ska leta hoj från 98-02. Just nu kan man få mkt hoj för 45k. Men även för 34k ;) http://www.blocket.se/vi/12569304.htm?ca=1_9_s

Jag testade kompisens 97 zx6r och tyckte den gick bra. Mn hej, ack så fel man kan ha. Bara ett år senare, 98, PANG, stor skillnad chassimässigt! Du behöver inte vara nått mekaninskt freak för att märka skillnaden. Har även haft en 00a zx6r som är ganka så jämbördig jämfört med zx6r 98.

Som sagt, kom så högt upp i årsmodell som möjligt, så du slipper "tröttna" på det gamla :)

Ang. "less på 600":
Det blir ju inte speciellt roligare om du har en 750cc från 91, om man har en nyare 600. Från 98-99 blev vikten en stor inverkan i motorcyklarnas framtida design. Mitt råd, köp inte nått som är tungt och går fort rakt fram, hällre lättare och piggare, lika med, roligare, mer manövrerbar helt enkelt.

"coola" grabbarna på R1 hänger inte på mig på mina småländska småvägar och jag kör då "bara" 600cc :D

Last edited:
"coola" grabbarna på R1 hänger inte på mig på mina småländska småvägar och jag kör då "bara" 600cc :D[/QUOTE]

De berömda sista orden !:D

Ang cc fick jag rekomendationen av en bekant köp inte en 600cc du är less inom ett år. någon sanning i det ? enligt honom skulle det minst vara en 750.

Köp inte en hoj som andra vill att du ska köpa utan en hoj som passar Dig!! ;) Många faktorer som spelar in, försäkring bl a..

Kan rekommendera Bike:s begguide där fördelar/nackdelar/beg pris/"barnsjukdommar m.m listas.

Lycka till

/Lena

Last edited:
Eftersom jag har kört så pass lite hoj vet jag inte riktigt vad jag är ute efter.
Hade iaf inte tänkt lägga ut mer än 45k men priset är inte det viktigaste om jag skulle hitta något "prisvärt" om ni förstår vad jag menar =)
Precis som ni säger är ju en äldre hoj billigare i försäkring och det är inte så mycket värdeminskning räknat i tusenlappar iaf på dom.
Men krånglar inte en hoj från 93 mer än en 00a ?
http://www.blocket.se/vi/12370181.htm?ca=2_s såg fin ut på bilden fast en äldre hoj-

Det är alltid skicket som får avgöra. En 00 kan vara sämre än en 93 om det vill sig. En hoj går inte på vintren, inte i regn (iaf inte jag) så jag skulle inte jämföra med gammla bilar.

Sen att man skulle lessna på en 600 beror nog på dig själva. Jag hade en Thunderace först som är på 1000cc med 145HK men bytade ner mig till Thundercaten som är på 600cc med 100HK och jag bytar inte hoj för att jag skulle tröttnat på effekten och vara ute efter mer . . .

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back