Köp av skydd

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Hej!

Ska köpa skydd. Har redan köpt handskar och stövlar
Det som fattas är jacka, byxor, hjälm, ryggskydd?

Johansmc verkar ha bra jackor och byxor. (i göteborg bor ja)
hade tänkt mig skinn, för det är så jävla shnöggt, och sen nåt form av regnställ att ha på mig när det regnar. Eller bör jag köpa gore-tex direkt?

Dom verkar inte ha så mkt crosshjälmar på johansmc.
Så nåt annat ställe där det finns crosshjälmar att välja mellan, eller är dom på johansmc bra?

Sen undrar jag om ryggskydd behövs eller om det bara är onödigt?
Isåfall, vilket ryggskydd bör jag köpa?

mvh

Vad ska du köra då? Motard eller HD?

Skinnställ är ju det som rekommenderas och helt eller tvådelat är väl inte lika nogräknat för gata iaf även om helställ möjligen är absolut säkrast, har själv två delat.

Prova prova prova det är det bästa och sen när du hittat prylar du vill ha så kan man ju göra lite efterforskning på dem hurvida de är något att ha eller ej men A och O är ju att grejjerna sitter bra.

Det man kan ha i baktanke är hurvida du kommer byta till annan typ av hoj, säg att du köper en crosshjälm för att du ska åka motard fast i slutet av sommaren kommer du köpa en street eller sporthoj ja då kommer du inte vilja ha den där crosshjälmen längre o lite så.

Sportdepån i sävedalen hade en del förut ivf. Köpte min hjälm där för ett riktigt bra pris. Nu skall de iofs bytt ägare tror jag så det kanske har ändrats en del. Värt att kolla upp dock.

motard är det jag tänkt :)

Ne, jag kommer nog inte byta MC :P Inte inom 5-10 år iaf.
Hmm, jag hade också tänkt mig tvådelat. Ställ känns så...knepigt

Får kolla upp sportdepån.

Men sen när jag köper skydd. Kan jag lita på att dom i butiken talar sanning :P om jag frågar hur bra grejerna är. Eller kommer dom bara säga att allt är bra?
Ska man kolla efter samma skydds grejer som på hjälm? För på hjälmar är det ju sånna där CE, ISI å allt vad det heter...

Går väl inte att säga generellt hurvida de är sanningsenliga eller ej men om vi säger såhär att ifall du ger intryck av att veta vad du pratar om (på ett icke besserwisservis) så blir diskussionen i regel en helt annan. Alltså det handlar inte om att "spela" att man kan men att man använder rätt nomenklatur och lite världsvan sådär.

Tipset är att läsa på om den utrustning du är intresserad av på nätet eller så innan säljaren sätter klorna i dig =)

Hehe, jo. Jag har redan kollat in jacka och byxa som jag tycker e snygga: http://www.mcweb.se/default.aspx?main=/jacka-ymer-p-8622-c-114.aspx den och dom byxorna som är "Relaterad produkt". Den har dock inte skinn överallt. Det kanske man borde ha? Eller det kanske inte gör nåt?

Btw, ingen som vet något ställe som har stort urval av crosshjälmar i göteborg? Jag köpte min moppehjälm vid ett ställe som låg nära centralen, minns dock inte vad det heter, eller om de var bra. Nån som vet nåt annat?

Köp ett ryggskydd! Du kan ju alltid köpa en billigare variant från Biltema. Ett sådant har jag.

Jag vurpar nog hellre utan hjälm och får ett snabbt och smärtfritt avslut på livet, än att jag knäcker några kotor och blir ett förlamat, dreglande kolli.

Jo ja ska köpa ryggskydd också :P Men nu frågar jag om jacka, byxorna och crosshjälmen :)

Kollat mer på den där Ymer jackan. Det finns massa skydd grejer man kunde köpa till den, så det blir nog den :)
Nu till frågan om crosshjälm... vart finns det stort utbud av crosshjälmar i göteborg? :O

Vad ska man sätta för pris gräns på en hjälm? Vid vilket pris får man en bra hjälm asså?

Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...