Köp av ny mc (till sommaren)

Kanske får bli att köpa någon R maskin då, dem jag nämnde verkar ju inte få någon toppkritik här. En r6, dem är tilltalande tycker jag, hur mycket ska man vara villig att ge för en sån? Hyffsat ny vill man ändå ha den men om jag ska betala 40-45k för hojjen, vilken årsmodell ska man ha då? (Om man gör en helt ok deal)
Men det känns som att det är för sportigt, jag vet inte men jag ska bara ha den över sommaren och inte kört mycket väghoj förut.
Samtidigt som det skulle vara trist som tusan att köpa en hoj man tröttnar på efter några veckor...

Tror du kommer ha riktigt kul på en hornet. Det är bra lättkörda hojjar man kör avslappnat på. Tror inte du tröttnar på 600 om inte alla dina kompisar bränner iväg satan så fort det slutar svänga.. Många verkar tycka att det viktigaste är att det ska kännas som man är påväg till månen när man vrider på rullen (eller möjligtvis korvkiosk symptom). Själv tycker jag svängar är absolut roligast, det går väldigt fort att tröttna på vad som helst när vägen är rak. Tänk på att du la frågan på sporthoj..:tummenupp

edit: Kolla street triplen för riktigt bra kombo mellan f.premie och en riktigt underhållande mc. Hade jag inte pluggat hade jag köpt en :)
 
Last edited:
Tack för tipsen, lutar mot en street triple eller hornet. Frågan är om jag ska köpa en nu eller till sommaren, fördelen till sommaren är att jag själv kan prova dem, i dagsläget blir det någon i familjen som får genomföra köpet om jag skulle köpa en nu, min familj är galen i motorer så jag litar på deras omdöme så det viktigaste nu är frågan om man får en likadan hoj för samma pengar till sommaren (sen vår) som man får nu. Det är ett nytt år och hojarna har blivit äldre samtidigt som det är högsäsong då priserna höjs.
Har fått många bra tips på hojar med fördelar och nackdelar så jag skulle gärna ta tips till den ekonomiska biten nu.
Vad säger ni, köpa nu, mitt i vintern eller sommar / sen vår?
 
Tack för tipsen, lutar mot en street triple eller hornet. Frågan är om jag ska köpa en nu eller till sommaren, fördelen till sommaren är att jag själv kan prova dem, i dagsläget blir det någon i familjen som får genomföra köpet om jag skulle köpa en nu, min familj är galen i motorer så jag litar på deras omdöme så det viktigaste nu är frågan om man får en likadan hoj för samma pengar till sommaren (sen vår) som man får nu. Det är ett nytt år och hojarna har blivit äldre samtidigt som det är högsäsong då priserna höjs.
Har fått många bra tips på hojar med fördelar och nackdelar så jag skulle gärna ta tips till den ekonomiska biten nu.
Vad säger ni, köpa nu, mitt i vintern eller sommar / sen vår?

Ett tips är att åka ut till en mc-handlare och provsitta hojarna. Jag är 185 cm och satt riktigt bra på Horneten, men kände mig som en fällkniv på GSR:en. Jag tyckte inte heller att jag satt riktigt lika bra på Speed Triplen. Hur Street Triplen är har jag tyvärr ingen aning om.

Jag har köpt flera av mina hojar på vintern och är nu på jakt efter en ny. En stor nackdel är att det är svårt att provköra om man köper under vintern, men å andra sidan har du en hoj redo så fort våren kommer och det går att börja köra.
 
Det verkar som det varit en hornet boom senaste åren för begagnat marknaden är helt mättad. Kollade lite snabbt på blocket och det ligger nog över 100st där idag om jag inte såg slarvigt. Många till riktigt bra priser, men eftersom det är många och de flesta legat länge går det att pruta på dom en del mer. guldläge!

Köp en från 2007 eller frammåt i så fall, 102 hästar på 173kilo.

Och så som föregående talare sa, provsitt dom hos en handlare. Man känner direkt om man får bra grepp med knäna runt tanken och så.
 
Tack för tipset Ubornichen! Är det några fler sidor man ska kolla än blocket? Och hur mycket ska man ge för en 2007 samt varför är just 2007 och framåt så viktigt? Stora förändringar?
Tack igen, mvh
 
Tack för tipset Ubornichen! Är det några fler sidor man ska kolla än blocket? Och hur mycket ska man ge för en 2007 samt varför är just 2007 och framåt så viktigt? Stora förändringar?
Tack igen, mvh

Blocket är det som gäller. Det kan också vara värt att ringa runt till de större Hondahandlare. Ibland har de inte lagt upp alla hojar till salu på nätet.

Jag fick t.ex. tag på min förra KTM på det sättet. Lelles MC hade ett antal hojar till riktigt bra priser som varken fanns på deras hemsida eller blocket.
 
Men känner du att en R-hoj kanske är för sportigt och att du inte klarar av det så skaffa dig något annat, tills du känner att det är hojen som sätter begränsningarna och inte föraren.

Jag skulle vilja påstå att det i princip aldrig är hojen som sätter begränsningarna när det handlar om 600 cc eller mer. Man kan framföra en literhoj på ett par hundra hästar även som nybörjare, bara man är medveten om att man måste vara mjuk på gasen. Men till ämnet.

Jag kör en kawasaki gpz 900r -88 som första hoj och upplever inte att den är för kraftfull för mig. Här måste jag dock betona att jag aldrig ens närmat mig de övre varvtalen - jag tänker vänta med den typen av körande tills jag har ett par år på nacken eller befinner mig i en trafikmiljö (otraffikerad väg el. dylikt) där jag känner att jag kan göra det utan onödiga risker. Fördelen med en äldre hoj är att den både är billig i inköp och att försäkra, nackdelen att den inte har ett fullt lika sexigt utseende och att den kräver något mer underhåll.

Jag körde hornet 600 på risk-2:an och jag får medge att den var trevlig. Gick att få upp på bakhjulet, brett register vad gäller växlarna (varvstopp på första växeln vid 105 km/h, kan köra på 6:an i ca 45 km/h), sittställning gav bra känsla av kontroll för mig (jag är lika lång och väger lika mycket som dig) och med bra kurvtagnings-egenskaper. Lättkörd men inte tråkig helt enkelt, absolut att rekommendera om du tänker köra mycket inne i stan.

Om du ställer av hojen under vintern så tror jag att du rentav kan tjäna på att köpa nu istället för till våren eftersom förhållandet utbud-efterfrågan är mer fördelaktigt för köpare under hösten. Beroende på val av försäkring så kanske det lönar sig oavsett om du ställer av den eller inte. Du kan ju börja hålla utkik redan nu i varje fall, större chans att du hittar något som passar om du letar under längre tid. Att sälja efter sommaren förstår jag inte varför du vill göra, du får gärna utveckla vad du menar med att du tänker göra det pga. studier.
 
Låter bra, har hållt koll på annonserna i två - tre veckor för att få lite uppfattning om priser osv. Det lutar mot en hornet faktiskt, lite billigare än triumph, hittar jag en triumph till bra pris så blir det kanske den istället dock.
Ska plugga mitt sista år nästa höst och sen när jag är klar med det så söker jag jobb och förhoppningsvis får jag ett innan sommaren, grejjen är att jag troligsvis flyttar utomlands, igen, när jag får jobbet så då är det skönt att ha sålt av sig hoj och liknande så man inte har massa prylar hemma som står och tappar värde :)
 
har en yamaha wr125x 09. med arrow helsystem till salu, om någon är interiserad, skriv i loggen
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top