köp av mc kläder

vad har du fär mc kläder ?

• Antal röstningar
    0

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Tjenare..

idag var jag iväg och kollade på mc kläder.. dels både 2 delat skinställ samt allväders ställ ..

nu har jag ju sökt i forumet på skännställ vs allväders och har kommit fram till / insett att ALLA anser att skinnställ både är säkrare samt har en lite mer "poser" faktor än vad allväderställ är, jag skall ju dock köpa en R6:a

men jag är FRUKTANSVÄRT frusen av mig, jag vill ju inte punga upp med stålar till både skinnställ OCH ett varmt goretex..

jag vill ju samtidigt kunna köra tidigt av av året ända tills kylan kommer :D

så min fråga är till dig/er

använder du

skinnställ ? fryser ibland när du kör
skinnställ ? fryser aldrig

allväders ställ ? fryser aldrig
allväders ställ ? olidligt under högsommaren

jag har både och :D

samt ge gärna ett tips om hur jag skall göra...

mvh // Henke

Last edited:
Jag körde idag och det var soligt och ca 4 grader, om kroppen var det inte så farligt faktiskt (jag har skinnställ), det var mer om händer och fötterna jag frös. Jag hade typ en undeställs-tröja på mig .
Sen kan man slänga på en töja utanpå stället med vad jag hört men inget jag har provat.
Så även om skinstället generellt är kallare så kan man ta på sig mer, däremot är det svårare med gortexet om det blir för varmt...........

Så skinnställ bör inte vara något problem

Jag körde med allvädersställ förra året och även om det är alltid är varmt och torrt så passar det helt enkelt inte när man kör plastraket. Läder är 1000 gånger snyggare och behöver inte vara kallare om du inte väljer en med en massa lufthål. Köp läderställ + värmehandtag är mitt råd.

/PoserChris

Skinnställ gäller tycker jag. När det är mellan 0 o 5+grader så tar jag på ett par lager tunna tröjor och långkalsonger, skulle inte det räcka så blir det en endurojacka (täckjacka skidjacka eller vad man nu har) har ovanpå . :tummenupp

Finns ju riktigt snygga gore tex-jackor från bl.a. Spyke o Beringer o säkert från Dainese o de andra stora också. Det ser förstås alltid rejsigare ut med en skinnställ, mest för att goretexbyxor alltid verkar gå utanpå stövlarna (vilket ju iofs är bra då det håller vattnet ute, annars fylls ju stövlarna rätt snabbt). Tänk också på att ett blött skinnställ är mkt svagare än ett goretexställ i regn.

Har du råd så skulle jag iofs tipsa om att köpa dels helställ o dels en kort goretexjacka att ha när man åker till jobbet, typ. Så jag skulle ha gjort om jag köpt idag (har delat skinnställ)

jag som alltid kör med skinnställ säger att man aldrig fryser om knoppen.

Det är kallt om händer fötter samt hals, när det är kallt ute ;)

//Linus

Skinnställ!!!
Har kört hela veckan, och som nån skrev så e det bara händerna.
Och skinn e ju sååå mkt snyggare.

###Textilkläder###
upplever att skydden, knä, armbåge å axlar, sitter riktigt illa på mitt Dainese Planet-Goretexställ. visst lätt å luftigt.... men seriöst, skulle inte vilja glida e meter på asfalt m detta ställ.

har nu köpt ett helställ från Spyke. Poserfaktor 10 plus att skydden verkligen sitter där de ska!

skaffa nytt skinnställ å ett beggat Textil kanske?!

Om det är varmt så är det skinn som gäller ett Spyke 4-Race mycket välventilerat. Är det kallt eller regnar lite så tar jag på en textil jacka utan på oxå en Spyke 4-Race WP, så jag ser bra ut oavsätt väderlek :banana

Bifogat

tack för alla svaren :tummenupp

då lutar det iaf åt ett skinnställ... men då e frågan
helt eller 2 delat ?

som försäljaren sa till mig idag... att om det är varmt ute, o bara ska ta en kort tur.. så e jackan alldeles för kort (i de flesta fallen)
så om man bara har några tunnare byxor så kan det bli en glipa mellan jacka och byxor..... o då talar det ju emot hela syftet med att ha ett 2 delat,... eller det bara sitter helt annorlunda ?

hoppas ngn fattar mitt svammel jag skriver såhär mitt i natten :D

wonderwizard skrev:
tack för alla svaren :tummenupp

då lutar det iaf åt ett skinnställ... men då e frågan
helt eller 2 delat ?

som försäljaren sa till mig idag... att om det är varmt ute, o bara ska ta en kort tur.. så e jackan alldeles för kort (i de flesta fallen)
så om man bara har några tunnare byxor så kan det bli en glipa mellan jacka och byxor..... o då talar det ju emot hela syftet med att ha ett 2 delat,... eller det bara sitter helt annorlunda ?

hoppas ngn fattar mitt svammel jag skriver såhär mitt i natten :D

Jag har precis köpt en Alpinestars P1 jacka och, visst den är kort, men inte skitkort så det ska nog inte vara några problem att köra i jeans.

Fast den jackan är ju en "fristående" jacka och ingår inte i ett ställ.
Jag köpte den tillsammans med ett par Alpinestars track pant byxa. Skitsnyggt!! :tummenupp

Allväder= Otroligt praktiskt.
Skinn= Snyggare.
Har både och!! :yoparty
Jag röstar på allväder!! :banana (GORE-TEX!!!) Ska du ha skinn så är odelat otänkbart för min del.. Jag tycker att det är skönt att ta av sig jackan när man kommer fram!

Jag har tvådelat skinnställ däfrör att jag gärna tar av mig jackan när man tex sitter och fikar och det är sommarvarmt. Helställ sitter på ett sånt sätt på kroppen att man har problem att röra sig i det överhuvudtaget om man inte sitter på hojen. Jag är lite frusen av mig så när det är under 15+ så har jag en jacka utanpå stället och långkalsonger, det som gör att skinnet blir kallt är om det exponeras för vinden.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025