Köp av klocka/armbandsur

Om nu någon, av outgrundling anledning, nu skulle få för sig att undra vad som hände med mitt mishap:

Fick klockan tbax. Den gick såklart inget vidare efter vatteningressen. Tänkte som så, att klockan är ju inte värt något särskilt i detta skick. Kan lika gärna ge mig på att försöka vara urmakare också. Hur svårt kan det va, liksom.:näsblod

Efter att ha botaniserat på ebay har jag fått alla små pinaler som behövde bytas. Det var någon kugg som sakandes, nån fjäder som gick sönder och lite sånt där. Har också fått införskaffa och tillverka lite pytteverktyg samt köpt div klocksmörj-tjofräs.

Wish me luck att få ihop skrället igen...:glömdet
IMG_2930.jpg

Gott mos. Tack för tips och idér!
Jag har bett att få tillbaka min klocka utan åtgärd, så får vi se vad tiden utvisar (:hihi)

Trevlig helg!
 
Om nu någon, av outgrundling anledning, nu skulle få för sig att undra vad som hände med mitt mishap:

Fick klockan tbax. Den gick såklart inget vidare efter vatteningressen. Tänkte som så, att klockan är ju inte värt något särskilt i detta skick. Kan lika gärna ge mig på att försöka vara urmakare också. Hur svårt kan det va, liksom.:näsblod

Efter att ha botaniserat på ebay har jag fått alla små pinaler som behövde bytas. Det var någon kugg som sakandes, nån fjäder som gick sönder och lite sånt där. Har också fått införskaffa och tillverka lite pytteverktyg samt köpt div klocksmörj-tjofräs.

Wish me luck att få ihop skrället igen...:glömdet
View attachment 438920

Underbart! Jag önskar dig all lycka till. Du får återkomma med slutresultatet.

Tog ner min vintage SeaDweller till medelhavet. Jag hade den hellre på armen än att jag lämnade dem i skor, kläder eller på hotellrummet eller för den delen i bilen. Lät trycktesta den för ca 1 år sedan utan att byta packningar eller så. De körde den inte till fulla djupet den enligt specifikationerna ska klara. Jag hade inga större betänkligheter att bada eller snorkla med den. Vore dock tråkigt om den nu inte hade varit tät. Samtidigt vore det tragiskt om den bara ska användas i säkra miljöer. Det var inte direkt det den konstruerades för från början. Min 60-tals Submariner har jag använt på samma sätt alla år. Den lät jag dock serva och byta packningar på rätt omgående efter jag köpte den. Servat den två gånger t om. Den hade varit ett tryggare val egentligen under resan. Får nog ta och lämna in min SeaDweller och låta serva den också helt enkelt. Inget jag skulle våga ge mig på egen hand. Du är modig som tar dig på att försöka fixa din släktklenod. Jag hoppas att du får till det.
 
Underbart! Jag önskar dig all lycka till. Du får återkomma med slutresultatet.
...
Jahaja. Det här var ju riktigt roligt, om än ytterst pilligt. Men tamejtusan, så har jag nu inte en snygg och fungerande arve-rova på min ack så ludna arm! :kär
IMG_2974.jpg

Jag sög in alla lustiga filmer på tuben, hittade servicemanual, läste på diverse artiklar om urmakeri, smörjning etc. Pillade sedan isär klockan i molekyler. Rengjorde alla pinaler i en blandning av sprit och medicinsk bensin med hjälp av ultraljudstvätt. Det var nödvändigt. En hel del gammal guck som behövde försvinna. Därefter inspektion av allt i mikroskop.
IMG_2902.jpg

Några pinaler fick således ersättas. Antingen för att jag lyckats ta sönder dem nu, eller så var de på väg/redan trasiga.
IMG_2929.jpg

Ebay är vännen i denna situation och delar (plus lite specialverktyg) ankom några veckor senare från Slovakien, England, Tyskland, USA och Canada.

Urverket kunde sedan sättas ihop, smörjas med bl.a. Möbius olja och därefter justeras att gå rätt. Det tog sin tid....:hihi

Boetten fick en omgång med polertrissa på dremlen och däreter en vända i ultraljudstvätten. Det gjorde skillnad!!
IMG_2955.jpg

När allt såg ut att funka tog jag klockan till lokala urmakaren. Vederbörande fick äran att förse boetten och kronan med nya packningar, sätta ihop och därefter trycktesta klockan. (Jag klurade på att bygga en egen trycktestare, men det blev lite meckigt...) Jag köpte även en ny rem som de fick montera på.

Summa summarum för pengen för denna ganska kompletta renovering/service då:

Verktyg: 293:-
Olja: 135:-
Reservdelar:
- Shock absorber jewel with KIF spring: 302:-
- 1481 Reduction wheel: 459:-
- 410 Winding pinion: 396:-
- 443 Yoke: 450:-
Jobb+rem hos lokala urmakaren: 1200:-
SUMMA: 3235:-

Så nu har jag ca 10800:- att lägga på annat, jämfört med första offerten. :hihi

Och sen är den ju rätt najs att titta på när man öppnar baksidans lucka.
IMG_2975.jpg
 
Pengar är väl en sak, kan du lista hur mycket tålamod du förbrukade? :D
Säger samma som ovan, grymt imponerad, den där rovan ska du vara stolt över (vilket du med all säkerhet är!)

Det blir fem :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Hehe. Tack! Jag tog det som ett litet semesterprojekt.
Skadade min nacke en smula när jag hojjade nere i EU i våras, så det har fått bli lite andra sysslor denna säsongen. Inget allvarligt, men nacken har gillat att få vila några månader.

Tyckte faktiskt det var rätt skoj att meka klocka. Jag har en skaplig liten verkstad och ett bra arbetsmikroskop vilket ju underlättar avsevärt. Dock är jag inte alls förtjust i incablock/KIF fjädrarna. Titta vad lätt det är på youtube. Så är det inte på riktigt...:gnissla
https://www.youtube.com/watch?v=HiAh4TkN25s

Jag lämnade klockan i klockbutiken. Själva urmakeriverkstaden är något kvarter bort. Tjejen där blev dock en smula förvånad och sa något i stil med att "nämen så brukar det ju inte vara...", men skrattade gott.

Har nu haft den på mig i några dagar och den går tamejtusan rätt också, så när som på under 10s fel /dygn, vilket ju får anses helt ok.

Jag är nöjd som tusan!:tummenupp
 
En sån karaktär man har gällande armbandsur i allmänhet och dykarur i synnerhet.

Gucci Dive.
ETA-urverk.
Designed in Italy, engineered in Switzerland.


cd314d48fbda1ca7e5a5b62f6647cdba.jpg
 
En sån karaktär man har gällande armbandsur i allmänhet och dykarur i synnerhet.

Gucci Dive.
ETA-urverk.
Designed in Italy, engineered in Switzerland.
Det är inte lätt att vara avhållsam när det finns så många skönheter här i världen. :brynad
 
Tråden är full med bilder av fina ur. En till skadar inte.

Har varit på barndop idag och använt mitt kostymur, Omega speedmaster.

Innan det återigen hamnar i skåpet kan man bjuda på en bild av det. :)
f495ee4c05c9c8b44dd183b0c2637a5c.jpg
 
Har nog lagt upp bild av mitt Baume & Mercier tidigare men fler bilder gör bara tråden roligare...
Hursomhelst, Baume & Mercier Riviera. Det är något speciellt med automatiska ur.
b2ae62ca65ad966de1b1248904587141.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top