Köp av klocka/armbandsur

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Av bilden att döma ser det ut som om på spetsen på sekundvisaren har gulnat i samma ton som index på urtavlan som har skiftat färg genom åren på grund av luftfuktighet, solljus etc.
Originalvisarna byttes då de är pissgula, gamla klockor är inte vattentäta även om de var så som nya.

gör klockan mer intressant kan jag tycka utan att veta hur den ser ut ens.
Kanske inte så elegant längre, 22-23 år gammal nu.

_BC84680.jpg
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
https://www.youtube.com/watch?v=yIXPplShtg0

Föra att fira sitt 175-årsjubileum tog klocktillverkaren Patek Philippe fram ett par exklusiva och speciella klockor i en begränsad upplaga, och en av dem är modellen Grandmaster Chime Ref. 5175. Den sägs vara ett av de mest komplicerade armbandsuren i världen, och i den här videon får vi se hur det går till att tillverka en. Detaljerna är fantastiska och det är verkligen ett hantverk att få ihop en sån här, och det gäller att den som monterar är stadig på handen.

Ett exemplar går på omkring 2 miljoner euro.


Källa: Tjock.se

:cpparty :jisses
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Originalvisarna byttes då de är pissgula, gamla klockor är inte vattentäta även om de var så som nya.

Kanske inte så elegant längre, 22-23 år gammal nu.

Växlingar mellan värme och kyla samt solljus gör ju ändå sitt med åren oavsett klocka och skötsel. Ta ändå för vana att låta kontrollera packningar och dylikt med ett par års mellanrum. Nu är det ju skillnad på klockor och klockor. Vissa är mer vattentäta än andra av konstruktion.

Sätt på ett nytt armband om klockan används ibland fortfarande. Det hade om inte annat lyft intrycket rejält. Framförallt hindrar det dig att tappa klockan.

Fick en gammal omega constellation med quartz urverk från 70 tal efter min pappa. Värd någon tusenlapp på sin höjd. Det satt ett gammalt skinnarmband på den och jag valde att sätta den på armen vid ett högtidstillfälle. När dagen gick mot sitt slut var klockan borta utan att jag märkte det. Det var lite fukt i luften och det gjorde antagligen armbandet ömtåligare. Jag gick tillbaka överallt där jag varit under dagen och och letade systematiskt igenom allt. När jag nästan givit upp hittade jag klockan ett flertal meter från där jag befunnit mig på morgonkvisten inne i en häck. Hur den har flugit dit kan man undra. Efteråt lät jag tillverka ett nytt skinnarmband och flyttade över Omega spännet. Har även haft klockan inne på service för mer än dess ekonomiska värde. Det sentimentala värdet är högre.
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Sällan jag är här, men en lagomt suddig bild kan jag ju bjuda på iaf!

image.jpg
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
När dagen gick mot sitt slut var klockan borta utan att jag märkte det... .. När jag nästan givit upp hittade jag klockan ett flertal meter från där jag befunnit mig på morgonkvisten inne i en häck... ...haft klockan inne på service för mer än dess ekonomiska värde. Det sentimentala värdet är högre.
Precis, att renovera automat-Seikon kostar långt mer än den är värd men den har stort sentimentalt värde så det kommer ändå att ske.
Renoveringskostnaden för Omegan hade varit nog till inköp av en riktigt fin ny klocka men där tvekade jag - av samma skäl - inte ett ögonblick.
Man ska vara rädd om sin historia...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det borde vara patina på original visare som inte finns på de nya även om de är identiska i övrigt. Spetsen på sekundvisaren är samma som på indexen ser jag. Rolex tar alla gamla delar och behåller dem i samband med service. Med dem får man vara väldigt vaksamma och tala om att man inte vill ha visare, urtavla och annat utbytt. Finns de som lämnat in en klocka och har fått hela värdet förstört på grund av att de bytt dem. Det var lite därför jag ställde frågan. Omega kanske gör annorlunda om din klocka gick via en officiell återförsäljare/urmakare.

Har funderat på att köpa en Swatch för ett par hundra ibland att ha med på vissa typer av resor där man inte har lust att sticka ut och dra några blickar till sig. Tänker på rånrisk och att bli utsatt för våld. Ett liv är inte mycket värd i vissa delar av världen tyvärr. Man måste vara försiktig. Annars är det rätt bekvämt att ha något på sig som kan användas i byte eller omvandlas till kontanter i princip världen över om man skulle ha det behovet.

Rolig historia om Seiko klockan. Somaliern måste varit tät som köpt en så pass dyr klocka när det begav sig. Vilket fynd för sin del.
Jag har aldrig upplevt att klockan är en säkerhetsrisk. De som är beredda att såga av mig armen för att få pengar kommer aldrig veta skillnaden på en billig eller dyr klocka, tror jag.

Beror självklart på vad man har och hur i ögonfallande den är. Jag har en 16200 så jag är alltid under radarn, tror jag.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har aldrig upplevt att klockan är en säkerhetsrisk. De som är beredda att såga av mig armen för att få pengar kommer aldrig veta skillnaden på en billig eller dyr klocka, tror jag.

Beror självklart på vad man har och hur i ögonfallande den är. Jag har en 16200 så jag är alltid under radarn, tror jag.

Förstår hur du tänker. Risken finns att du underskattar gärningsmännen. Det räcker ju att de tror att din klocka eller andra associerar du bär är värt något. Kanske signalerar något du bär till dem att det finns något att hämta. Som sagt i vissa delar av världen är våldet brutalt och det känns onödigt att ge dem ett skäl att utsätta en för det. Det finns nyanser av säkerhetsrisk. En specifik händelse för några år sedan har fått mig att vara mer vaksam. Då var jag inte ens i ett land man skulle betrakta som farligt. Det finns således inga garantier. Nästa vecka åker jag till Kenya och då avser jag lämna klockan hemma. Får jag klara mig med soluret. Har inte köpt någon Swatch eller dylikt än.

En datejust är helt klart en klocka som går under radarn i 9 fall av 10. Den är ett utmärkt val om man vill hålla låg profil. Själv har jag en ca 50 år gammal submariner 5513. Betraktar den som hyfsat diskret. Byter man ut stållänken mot ett natostrap blir det inte lika uppenbart att det är en Rolex. Det tricket har jag kört ibland.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
En datejust är helt klart en klocka som går under radarn i 9 fall av 10. Den är ett utmärkt val om man vill hålla låg profil. Själv har jag en ca 50 år gammal submariner 5513. Betraktar den som hyfsat diskret. Byter man ut stållänken mot ett natostrap blir det inte lika uppenbart att det är en Rolex. Det tricket har jag kört ibland.

Fast är inte just Rolex något som "alla" känner till och vet att den är dyr, tom en fattig bonde i Afrika? Även Datejust 16200 har väl dessutom "gubbaglaset" som skriker Rolex på ganska många meters håll?
Blir alltid rätt förvånad när jag ser turister gå omkring med sina Daytonas och liknande i halvskumma kvarter utomlands, de är ofta värda betydligt mer än en årslön för genomsnittsinvånaren i dessa länder.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag jag åker ju knappast pendeltåg med min längre
Gjorde de lite i början jag köpt den.
Många tar nog den för kopia.
Men nu har jag den bara vid speciella tillfällen.
Har även tänkt om med kläder i vårt ....kulturella samhälle:tungan
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fast är inte just Rolex något som "alla" känner till och vet att den är dyr, tom en fattig bonde i Afrika? Även Datejust 16200 har väl dessutom "gubbaglaset" som skriker Rolex på ganska många meters håll?
Blir alltid rätt förvånad när jag ser turister gå omkring med sina Daytonas och liknande i halvskumma kvarter utomlands, de är ofta värda betydligt mer än en årslön för genomsnittsinvånaren i dessa länder.
Datejusten är ganska anonym. Den ser ut som vilken annan herrklocka som helst från de senaste 70 åren eller så (eller om man ska säga att de ser ut som Datejust). Plus att det finns en myriard piratkopior av den.

Förstoringsglaset är iofs en sak som skiljer den lite från en del av resten av patrasket. Men inte allt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fast är inte just Rolex något som "alla" känner till och vet att den är dyr, tom en fattig bonde i Afrika? Även Datejust 16200 har väl dessutom "gubbaglaset" som skriker Rolex på ganska många meters håll?
Blir alltid rätt förvånad när jag ser turister gå omkring med sina Daytonas och liknande i halvskumma kvarter utomlands, de är ofta värda betydligt mer än en årslön för genomsnittsinvånaren i dessa länder.

Håller med dig.

Kan nog instämma att de allra flesta har koll på Rolex och att det även gäller folk i fattiga länder. Det är ju bara att besöka marknaderna som säljer de där billiga kopiorna till turisterna. Det kanske är en sådan sak som får vissa att slappna av lite och tänka att den fattiga rånaren misstar ens klocka för en kopia. För denne kanske det inte har någon betydelse. Det kan vara värt att chansa. Varför utsätta sig för den risken?

Jag borde kanske skrivit att en Datejust går under radarn 9 gånger av 10 här hemma och i länder som påminner om vårt. Det är ju ingen som reagerar på att någon har en GMT i halvguld här hemma efter senaste årens lyxkonsumtion. Backar vi tillbaka till 90-talet hade nog många reagerat på ett annat sätt. Särskilt åren efter finanskrisen. Då räckte det att ha en guldpläterad japansk klocka för att sticka ut lite. I extremt fattiga miljöer kan det ju vara utmärkande bara att ha en klocka på armen. Man får ta hänsyn till vilka referenser som man har och fundera på hur det är i landet man besöker.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Nästa vecka åker jag till Kenya och då avser jag lämna klockan hemma.
Där är lugnt nu, går ofta runt och fotograferar i Nairobi med bra utrustning utan att ens tejpa över Nikon-loggorna, äter sedan något och blir på röken - och vandrar sedan hem genom stan. Annat var det på 90-talet, folk befriades från guldörhängen, ringar o. dyl. så blodet skvätte.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Håller med dig.

Kan nog instämma att de allra flesta har koll på Rolex och att det även gäller folk i fattiga länder. Det är ju bara att besöka marknaderna som säljer de där billiga kopiorna till turisterna. Det kanske är en sådan sak som får vissa att slappna av lite och tänka att den fattiga rånaren misstar ens klocka för en kopia. För denne kanske det inte har någon betydelse. Det kan vara värt att chansa. Varför utsätta sig för den risken?

Jag borde kanske skrivit att en Datejust går under radarn 9 gånger av 10 här hemma och i länder som påminner om vårt. Det är ju ingen som reagerar på att någon har en GMT i halvguld här hemma efter senaste årens lyxkonsumtion. Backar vi tillbaka till 90-talet hade nog många reagerat på ett annat sätt. Särskilt åren efter finanskrisen. Då räckte det att ha en guldpläterad japansk klocka för att sticka ut lite. I extremt fattiga miljöer kan det ju vara utmärkande bara att ha en klocka på armen. Man får ta hänsyn till vilka referenser som man har och fundera på hur det är i landet man besöker.

Med tanke på att jag reser till fattiga länder minst 10 gånger per år så skulle jag inte kunna ha en ordentlig klocka om jag var nervöst lagd.

Eller om man vänder på det, är man nervöst/försiktigt/eftertänksamt lagd kanske inte dyra accessoarer passar sig över huvud taget. Jag skulle aldrig köpa något som jag kände att jag behövde gömma på regelbunden basis. Samma sak med andra dyra saker, t.ex. så jagar jag och en del kommer med sina tyska gevär och trettiotusenkronorssikten i skogen och är nördigt försiktiga med utrustningen, öh, det är jakt liksom, man använder grejerna, eller börjar med golf.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Med tanke på att jag reser till fattiga länder minst 10 gånger per år så skulle jag inte kunna ha en ordentlig klocka om jag var nervöst lagd.

Eller om man vänder på det, är man nervöst/försiktigt/eftertänksamt lagd kanske inte dyra accessoarer passar sig över huvud taget. Jag skulle aldrig köpa något som jag kände att jag behövde gömma på regelbunden basis. Samma sak med andra dyra saker, t.ex. så jagar jag och en del kommer med sina tyska gevär och trettiotusenkronorssikten i skogen och är nördigt försiktiga med utrustningen, öh, det är jakt liksom, man använder grejerna, eller börjar med golf.

Nu säger det rätt lite att du reser till fattiga länder 10 gånger per år. Man får även ta hänsyn i vilka miljöer du rör dig i i dessa länder väl där. Man kan åka till fattiga länder och röra sig i zoner där det inte är någon större skillnad mot hemma. Många affärsresenärer och även sådana som åker på lyxresor rör sig sannolikt i den typen av zoner. Man kan också röra sig i miljöer där man inte kanske borde vara - av misstag eller med medvetet.

Jag håller dock med dig i det du skriver. Det finns ingen anledning att köpa dyra accessoarer om man inte vågar använda dem regelbudet. Sedan kan man så klart ha bevekelsegrunder att inte använda vissa saker ibland. Äger man en exotisk sportbil och arbetar som säljare kanske man inte väljer att köra den till kundmöten - även om ens vardagsbil skulle vägra att starta på morgonen. Sänder helt fel signaler till omgivningen.

Ytterligare ett skäl att lämna klockan hemma är att jag tycker att det kan vara skönt att vara mer inkognito.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
exotisk sportbil... ...Sänder helt fel signaler till omgivningen.
Ett av 'mina' företag tillät inte ens Mercedes eller BMW, Volvo var max. Dock i Norge där allt var dubbelt så dyrt.

Robbad kan man bli i alla länder, med lokalkännedom, lite -språk och rätt personlig attityd går det oftast att undvika. Händer det ändå - håll huvudet kallt:
En god vän fick punktering nattetid på helt fel plats och medan han byter hjul kommer en beväpnad man och vill ha hans plånbok. Begäran accepterades hövligt och direkt samtidigt som vännen försynt påpekade att han, liksom antagligen herr rånaren, har fru och barn som måste ha mat. De kom överens om ta hälften var av pengarna och reservhjulet kom på medan rånaren lyste med ficklampan.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ett av 'mina' företag tillät inte ens Mercedes eller BMW, Volvo var max. Dock i Norge där allt var dubbelt så dyrt.

Robbad kan man bli i alla länder, med lokalkännedom, lite -språk och rätt personlig attityd går det oftast att undvika. Händer det ändå - håll huvudet kallt:
En god vän fick punktering nattetid på helt fel plats och medan han byter hjul kommer en beväpnad man och vill ha hans plånbok. Begäran accepterades hövligt och direkt samtidigt som vännen försynt påpekade att han, liksom antagligen herr rånaren, har fru och barn som måste ha mat. De kom överens om ta hälften var av pengarna och reservhjulet kom på medan rånaren lyste med ficklampan.

Väldigt vanligt att företag har policy vad man får välja för bilmärken även om de skulle falla inom de ekonomiska ramarna.

Skön story du kom med. Att dela pengarna med rånaren. Den har jag inte hört förr :tummenupp

Jag råkade ut för en incident för många år sedan i Valencia i Spanien. Fick punktering på hyrbilen och svängde av huvudvägen in på en liten bakgata på väg in i Valencia. Går ut och inspekterar punkteringen och hör en kvinna komma springandes ropande - They are going to rob you! You must go away! Min vän får panik, men jag känner mig märkligt lugn i den här stunden. Ser inga rånare. Jag inser att punkteringen inte var någon slump och att rånarna vore väldigt korkade om de hade gett sig på oss med den uppmärksamhet som blivit. Om jag förflyttar mig och byter däck på annan plats kan rånarna förfölja oss dit och i lugn och ro plocka oss. Jag bytte sonika däck och fortsatte färden. Om inte kvinnan dykt upp och fört liv hade det hela slutat på annat sätt. Det är jag rätt övertygad om.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top