Köp av importerad hoj

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Har varit och kollat på en MC igår som jag är intresserad av.
Problemet är ju att den är såld i Danmark, och den är inte i dagsläget registrerad. Fick kopior från Färdselsstyrelsen i DK, samt Certifikat fabriksnyt köretöj.
Jag har aldrig importerat något fordon själv till Sverige.
Fick en länk som man skall gå in på (fordonsstyrelsen) och följa nedan steg. Någon som har erfarenhet av import så att man inte gör något fel. Vill ju inte riskera att sitta med en hoj som inte kan tas in i landet som man betalt för.

* Steg 1 - Förtulla fordonet
* Steg 2 - Betala mervärdesskatt
* Steg 3 - Teckna en trafikförsäkring för tillfällig registrering hos ett försäkringsbolag
* Steg 4 - Ansök om ursprungskontroll
* Steg 5 - Beställ tid för registreringsbesiktning & identitetskontroll
* Steg 6 - Kontrollbesikta fordonet
* Steg 7 - Fordonet tilldelas ett registreringsnummer
* Steg 8 - Ställ på fordonet

Är varken tull lr skatt då Danmark är med i EU.

Se till att du köper ett fordon som ej är stulet. Kontrollera ägarens ID med ägarbeviset på hojen. Kontrollera chassi/ram.nr så det överensstämmer med vad som står i papprena.

Köp bågen o se till att få med reg.beviset samt kvitto. Gå in på transportstyrelsen och fyll i "ansök om ursprungskontroll"..printa ut pappret, lägg till regbeviset samt ett kvitto på köpet. Skicka in allt till transportstyrelsen.
Tar ca. 1-2 veckor att få hem godkännande. Hojen har nu alltså blivit kontrollerad att den ej är stulen lr dylikt.
Boka sedan registreringsbesiktning..se till att alla ej originaldelar är E-märkta, just in case. Är det slipon på..tryck på Db-killer för att få ner ljudnivån ifall det inte finns, alt. byt till original...sen är det bara att tuta o köra.

Last edited:
Tack för snabbt svar.
Cykeln står i dagsläget i Sverige och jag har varit och kollat på cykeln. Problemet är att det inte finns någon ägare till cykeln i dagsläget om jag förstod det rätt.
Den som "äger" den bor i Danmark, och hans kompis som också är dansk bor i Sverige och har den i sitt garage för att sälja den i Sverige för att det skulle kosta ca 100000 DKK att registrera in den i DK. Vet inte ens om den någonsin varit inregistrerad där trots milen. Som sagt, jag misstänker inte honom på något sätt och vis, han verkade sjysst och ärlig. Det finns t ex ingen servicebok, endast en nyckel. Den är från 2000, har gått strax under 1000 mil. Superfint skick, mer eller midre nyskick, så jag är rejält sugen på den.

Frågan är, när skulle jag teoretiskt kunna ha cykeln körklar, besiktigad, betald, etc? Jag vill ju inte betala den innan jag är 100% att den går att ta in i landet utan problem.

Det behövs 2 nya däck, vilket betyder att jag måste lämna in den för att byta däck.
Allt är original på cykeln, med original ljuddämpare, så det klarar den.
Har läst lite på transportstyrelsens hemsida, och det verkar som om man kan teckna trafikförsäkring bara.
Jag skulle ju helst vilja köra den därifrån istället för att transportera den på släp.
Tanken är att jag kör till verkstad, byter däcken, plus översyn av hojen. Sedan beställer tid hos bilprovningen. I vilket skede betalar jag säljaren?

Klart att jag helst sett att han gjorde allt och att jag köpte den av honom när allt var klart, men då det var fler intressenter så vill jag inte missa köpet, om ni förstår.

Du skriver 1-2 veckor. Betyder det att den inte är i min ägo under dessa 1-2 veckor och att jag måste vänta tills dess att hämta cykeln? Eller 1-2 veckor innan allt är klart? Det känns ju lite trist att behöva vänta sååå länge, nu när det börjar bli varmt och man har köpt nytt skinnställ och hjälm. ;.)

Last edited:
Var är den reggad första gången iom det inte verkar vara Danmark? Det där med ursprungskontrollen pga det verkar vara oklart kommer du ha svårighet med.

Tipset är att kika på något annat ifall det inte finns reko papper.

Det är ju en dansk MC affär som tagit in den 20/12-1999. Sedan tror jag den har köpts av den som "äger" den nu, men aldrig reggats in, utan körts på tillfälliga skyltar vad jag förstod.
Min svåger är MC polis i Danmark, så han kanske kan kolla upp det i Danmark, eller inte. Får se. Är sjukt sugen på den. Det är en ZX12R....
Som sagt, jag har fått kopia på de pappren som finns på MCn.

Vilket land kommer den ifrån då?? Gissar att den är tysk?
Men du kan tyvärr inte få den reggad o klar o sedan pröjsa för bågen. Anledningen för det är att du måste skicka in ägarbeviset för ursprungskontroll för att ens få åka o reg.besikta den. Du får inte tillbaka detta reg.bevis som transportstyrelsen nu använder för att avregga hojen i ursprungslandet och sedan förstörs. Om något är vajs så kan du inte ångra dig o ge tillbaka bågen utan regbeviset som nu är i transportstyrelsens händer.
Sen frågan när du snarast kan ha den reggad o klar. Du får ej boka regbesiktning innan ursprungskontrollen är gjord o godkänd.
Så ifall du skickar in alla papper samma dag som du köper bågen..o säg att det tar 2 veckor för att få hem ett godkännande så bokar du reg.bes. på en gång. Beroende på när du får tid så är det dom dagarna plus de ca 14 (ursprungskontroll-dagarna).

Och bågen är din så fort som du köpt den och skrivit kvitto. Du kan nu köra den i en månad med en importförsäkring (endast trafikförsäkring). Men du kan inte göra något med hojen innan den är betald och du har kvitto o regbeviset i handen..som du sedan skickar in till transportstyrelsen

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...