Köp av hyresrätt..

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Mjaha, då hade man fått ett erbjudande av en polare att köpa hans hyresrätt 'svart'.

100000:- för en 1:a på Gärdet i Stockholm. Under 40m² med balkong. Hyran ligger på strax över 3500:-. Snackade precis med banken och ett 'blankolån' på 100kkr blir typ 650:- i månaden i ränta.

Hur fan ska jag göra? :D Köpa eller icke köpa.. Det är frågan. Nån som kan komma med lite för- nackdelar med såna här skumraskaffärer?

För dig finns i princip inga nackdelar, förutom en del moraliska betänkligheter. Det är MYCKET vanligt. 100000:- för en lägenhet på Gärdet låter dessutom billigt som fan. Svartmäklare har gjort sånt här en miljard gånger tidigare, så det brukar gå vägen. Det känns jätte-gangsta, men vafan. Du vet om du vill.

Mattias skrev:
För dig finns i princip inga nackdelar, förutom en del moraliska betänkligheter. Det är MYCKET vanligt. 100000:- för en lägenhet på Gärdet låter dessutom billigt som fan. Svartmäklare har gjort sånt här en miljard gånger tidigare, så det brukar gå vägen. Det känns jätte-gangsta, men vafan. Du vet om du vill.

Helt allvarligt så skulle jag inte ens tänka tanken om det inte var en polare som säljer. :) Kanske inte är gangsta men jag är fan ett rätt ärlig människa. :D Jag vet att jag vill och kommer fundera noga på det. :)

e la bara att slå till!
Du har ju igen pengarna hur lätt som helst när du byter säljer köper hus eller vad det nu blir nästa gång! kan ju vara gött att ha någonstanns att bo och i annat fall kan du ju hyra ut den "möblerad" för 5000 utan problem eller?

Pengarna kan man nog vinka adjö till, iofs. Men man har ju köpt in sig på hyresmarknaden liksom. Köerna är ingen lek i Stockholm.

Goines skrev:
Helt allvarligt så skulle jag inte ens tänka tanken om det inte var en polare som säljer. :) Kanske inte är gangsta men jag är fan ett rätt ärlig människa. :D Jag vet att jag vill och kommer fundera noga på det. :)

Hur går resten till? för att få överta en hyres rätt måste man inte stå först i kön eller ha något att byta med.
Värden måste ju godkänna affären "utan att misstänka några svarta pengar" och det kan bli svårt utan något att byta med? Eller hur gör ni?

Undrar inte banken vad pengarna ska gå till? Jag kan köpa en kiosk för en miljon men killen vill ha 300k svart, men det går ju inte låna en miljon på banken och betala 300k svart med dom.

Enda sättet din polare kan "lova" dig att du får överta kontraktet är om värden är med på det, mao han tar en del av kakan. Är det allmännyttans lägenhet så måste du fixa sk skenkontrakt att rättfärdiga bytet med (kostar ca 10-20k).
100k för lägenheten låter som en bra deal (om man behöver en lägenhet), och pengarna kan man faktiskt få tillbaka, om värden är med på¨en deal nästa gång du vill flytta. Jag rekomenderar dig att slå till, så länge du känner dig trygg med "köpet". Men betala inte en spänn innan du har ett påskrivet hyreskontrakt i handen.

loser skrev:
100k för lägenheten låter som en bra deal (om man behöver en lägenhet), och pengarna kan man faktiskt få tillbaka, om värden är med på¨en deal nästa gång du vill flytta.

Men då är det väl genast lite värre än en moralisk betänklighet? Att köpa svart är ju en sak men att sälja...
/Joel

Det finns en omfattande svartmäklarverksamhet. Många fastighetsägare är glada för lite extrapengar. Fråga runt i din bekantskapskrets ska du se, förvånande många har köpt sitt hyreskontrakt.

Therudeboy skrev:
Undrar inte banken vad pengarna ska gå till? Jag kan köpa en kiosk för en miljon men killen vill ha 300k svart, men det går ju inte låna en miljon på banken och betala 300k svart med dom.

varför inte det? har du jobb och ett sparande kan du ju låna pengar utan att ha något i säkerhet!

hornet oskar skrev:
varför inte det? har du jobb och ett sparande kan du ju låna pengar utan att ha något i säkerhet!

Iofs, men det behövs nog rätt mycket sparat för att få låna en mille.

Som jag ser det så är det bara att köpa om du kan :rolleyes: .

Alternativet är bostadskö och kanske få en lägenhet där du vill bo lagom till pensionen eller köpa en BR vilket krävs runt en miljon för att kunna göra.

Med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut och dom sjuka priser som är hade jag nog inte mått direkt dåligt av det. :gnissla

Men hur skall du fixar resten? En mäklare som byter mot en fiktiv adress? Nåja ditt problem, jag säger köp.

Svartmäklare har alltid adresser i beredskap för såna affärer. På papperet ser det ut som ett byte.

Vad många inte känner till är att fastighetsägarna har rätt att dela ut en viss andel av sitt lägenhetsbestånd till vem de önskar. Ett välformulerat brev kan ge dig ett förstahandskontrakt i en handvändning. UTAN att betala nåt svart. http://www.bostadsguiden.com kan vara värt pengarna.

jag tror bestämt att det inte är olagligt att köpa hyresrätt men däremot att sälja den...lite ungefär som sexköpslagen fast tvärtom...

Så moraliskt så kan du köpa den...

Banda och smygfilma överlämnadet så kan du kräva tillbax de 100.000kr om du blir ovän med din polare i framtiden...det finns ett par i Bromma(sthlm) som lyckats få sina stålar tillbaka samt behålla hyresrätten sen att värden blir pain i the ass få man väl stå ut med...

Det är en polare, som jag kännt sedan -88, som jag ska 'köpa' av så att anmäla är inte att tänka på.

Jag HAR en hyresrätt nu så vi genomför helt enkelt ett riktigt byte och sedan säger han upp kontraktet efter nån månad.

Usch, alla dessa val man tvingas till..

Slå till!

En kompis fick betala 250kkr för en 2:a i fredhäll, det var billigt.

Du gör nog en bättre affär! :tomten

Vill du inte ha den, skicka ett PM så har jag nog en polare som är sugen!

"Priset" på ett 1:a-handskontrakt 40 kvm på Gärdet borde ligga på runt 250.000:-.
Du gör helt klart en bra affär, men svartkontrakt är ju svartkontrakt. Känns det moraliskt fel, avstå!

Annars köp!!!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...