Köp av Honda hornet.

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Kramfors
Hoj
2005, KTM 640 SM
Honda Hornet 600 Vs Kawasaki ZR7

Hejsan, står i valet och kvalet nu..
Ska köpa min första hoj att övningsköra på, tänker även fortsätta åka på samma hoj när lappen är klart (a, inte begränsad)

Har läst mkt gott om Honda 600, problemet är att jag inte får köra upp på den, men Kawasaki ZR7 är väl vad jag förstått en 750cc.. Så den borde man få köra upp på..

Vilken maskin tycker ni vettigast att satsa på, håller på flörta med bilskolan om jag får låna deras hojj på uppkörningen.. Tror dock man har en större chans om man får köra på sin egen cykel.

Det finns en honda i närheten där jag bor, en Honda CB 600 F1-S 2001.. Har inte sett någon med betäckningen F1-S, något spec med den?

Nää nu snurrar det i huve, vad säger ni som vet!
Trevlig helg, kör lungt.
 
Last edited:
norda skrev:
2155854 Hejsan, står i valet och kvalet nu..
Ska köpa min första hoj att övningsköra på, tänker även fortsätta åka på samma hoj när lappen är klart (a, inte begränsad)

Har läst mkt gott om Honda 600, problemet är att jag inte får köra upp på den, men Kawasaki ZR7 är väl vad jag förstått en 750cc.. Så den borde man få köra upp på..

Vilken maskin tycker ni vettigast att satsa på, håller på flörta med bilskolan om jag får låna deras hojj på uppkörningen.. Tror dock man har en större chans om man får köra på sin egen cykel.

Det finns en honda i närheten där jag bor, en Honda CB 600 F1-S 2001.. Har inte sett någon med betäckningen F1-S, något spec med den?

Nää nu snurrar det i huve, vad säger ni som vet!
Trevlig helg, kör lungt.

Kan säga att jag kör zr7 på min körskola. Mycket lättkörd cykel som inte är allt för trött. Som sagt, tyvärr får du ju inte köra upp med hornet 600 om du skulle vilja ha den.
 
S-modellen är väl den med toppkåpa tror jag. Den ser inte alls så fräck ut som den vanliga Horneten.

När det gäller Hornet eller ZR-7 så tycker jag att du ska satsa på Hornet. Nu har jag i och för sig inte kört ZR-7 men Hornet har jag kört och den är riktigt trevlig. Den ser dessutom (enligt mig) mycket häftigare ut än ZR-7, väger 30 kg mindre och är mycket piggare. Inget svårt val i mina ögon, men som sagt, du kan ju inte köra upp med Hondan.
 
Välj Kawasakin, det är ju den som går att köra upp på och det är den du blir kompis med när du övningskör. Köper du Hondan så känns Kawasakin lite ovan när det är dags att köra upp. Lycka till!
 
Victor skrev:
2156469 Jag har kört ZX7 och jag tyckte den var skittråkig. Kan du inte ha råd med en Hornet 900?

Varför en 900 när 600:an är "roligare"?

600:ans ketchupeffekt vid höga varv tycker jag är roligare än vrid och ett kortare register.

Och vad du än gör, köp inte en -S. Om du nu måste ha kåpa så finns det mycket snyggare lösningar att sätta på en F variant, naket skall det vara :yoparty

ZX7 har jag ingen erfarenhet av, men jag älskar min Hornet.
 
Victor skrev:
2156753 För att om man läser hela tråden så ser du att han ska ta körkort på någon hoj, helst sin egna.

Jag ställde en enkel motfråga varför rekomendera en "tråkigare" hoj, visst smaken är som baken. Men men, då skall man genast ifrågasätta någons läskunnighet, SUCK.

Om DU läser ämnet på tråden ... Han har inte nämnt en 900:a som alternativ.
 
Last edited:
Nä, han har inte nämt Hornet 900. Kanske för att försäkringen är dyrare eller att hojen är dyrare. Eller för att han kanske tycker som du, den är tråkigare.
Och jag ifrågasatte inte din läskunnighet, det bara verkade som du inte läst allting.
 
Varför köpa en hoj för att bara kunna köra upp på den??.. köp den du vill ha istället.
Jag har kört båda, trafikskolan hade Zr7 och jag kör en hornet 600, och där är stor skillnad mellan dem. Hornet´n är mycket mer lättkörd och piggare, smidigare hoj får man leta efter.. ja sen är det en bonus att försäkringspremien är billig, jag betalar 5200 hel\hel.
Har du möjlighet att prova dem båda så förstår du vad jag menar...
 
Jag kan inget säga om 600 men har själv en 900 , och det finns inte mycket som jag kan klaga på , har inte så mycket att jämföra med. Men hojen är kul, en hel del bus i den , kanske inte så kul att åka fort med, men det är nog detsamma med en 600:a

Försäkringen är ju lite dyrare, jag betalar 4800 för en halvförsäkring, men det är inte alls så farligt tycker jag
 
Jag körde en zr7 på körskolan och köpte en Hornet 600 när jag tagit mitt körkort. Kawasakin är en lättkörd hoj som passar alldeles utmärkt till att lära sig köra mc på. Den är dock som tidigare nämnts 30 kg tyngre och har 25-30 hk mindre (har jag för mig) vilket gör att den inte alls har samma bus- och rolighetsfaktor. Zr7:an är mer en brukshoj och Horneten en bushoj.

Vad har du för budget? Har du funderat på en Kawasaki Z750? Där har du både 750 cc och en massa bus. Tyvärr är Z750 rätt dyr att köpa och försäkringen var i alla fall för ett år sedan tokdyr. Eller köpa en gammal suzuki gsx eller liknande enbart för uppkörningen, finns från ca 10.000 kr och uppåt. Det lär inte vara svårt att sälja en sådan hoj någon månad senare för samma pengar.
 
Jag har inte personligen kört en zr7:a, men jag håller med tidigare talare att du ska köpa den hoj som du vill köra i framtiden, uppkörningen pågår i 40 minuter och om du ändå går på trafikskola får du ju öva in dig på deras hoj ändå.

Omställningen mellan två hojar är ju inte så vansinnig som du verkar tro, och om du hyr trafikskolans hoj så brukar väl viss förberedelse ingå, dvs du får en stund på dig att göra dig bekant med hojen.

Jag tyckte det var ett större problem att köra olika hojar av samma modell på trafikskolan, för egenskaperna påverkas mycket av däckslitage, avsaknad av styrvikter, olika däcktryck etc.

Och siffrorna talar för sig själv. en zr7 har väl typ 70 hk. En hornet har närmare 100, och torrvikten är 180 (de nyare modellerna väger väl ca 10 kg mer), samt så är försäkringen svinbillig om du är över 25 och hojen är 4 år gammal eller mer.
 
Mr Mac skrev:
2157507
Vad har du för budget? Har du funderat på en Kawasaki Z750? Där har du både 750 cc och en massa bus. Tyvärr är Z750 rätt dyr att köpa och försäkringen var i alla fall för ett år sedan tokdyr. Eller köpa en gammal suzuki gsx eller liknande enbart för uppkörningen, finns från ca 10.000 kr och uppåt. Det lär inte vara svårt att sälja en sådan hoj någon månad senare för samma pengar.

Kawa Z750 kostar lika mycket som Honda Hornet 600.
Sen har kawa samarbete med Bilsport&MC. Köper du en ny Z750 bjuder kawa på ett års vagnskadegaranti och Bilsport&MC har förmånliga halvförsäkrningar.


edit... z750 fick bäst i test av senaste bike där de bla jämförde med hornet 600, så z750 måste vara bäst ;)
 
Last edited:
Stefanp skrev:
2156915 Jag kan inget säga om 600 men har själv en 900 , och det finns inte mycket som jag kan klaga på , har inte så mycket att jämföra med. Men hojen är kul, en hel del bus i den.

jag har inte heller kört 600 men har en 900, och är helnöjd med den buspotensial den har. :banana
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top