Köp av hoj utan ramnr?

nej tack , jag sysslar inte med stulna hojar eller folk som gör de , ja kör ärliga vägen fram , kommer man längst på , :tummenupp

Men den är ju ärlig! :va

Nä men säriöst hoppas du förstog ironin i mitt inlägg så att du inte tar mig på allvar bara! :tummenupp
 
ja kan slå vad om att minst hälften av alla banhojar e stulna eller försäkringsbedrägeri

Då slår jag tillbaka. :mattias

Många hojar har varit banhojar sedan dom var nya. Ramnummer kontrolleras varje besiktning mot MC-ID. Alltså online. Besiktningen är även uppkopplad mot polisens register för stulna hojar.

Det finns nog tyvärr mycket delar. Men att hälften av hojarna är det är fel!

/ Jens

o vem tror du han säljer ramar till ? 90% tjuvar , bla har han en ram med lås o imobiliserbox , öööhhhh vem köper de

Det finns en marknad som är legitim som rör begagnade ramar. Det blir mycket sneda saker på ett år i det halvförsäkrade sverige.

Är ditt glas alltid halvtomt...?

/ Jens
 
Last edited:
För att få fram ett filat ramnummer så har jag hört att dom rönkar ramarna, eftersom nummret inte enbart är ristat ytligt nu för tiden utan att6 det är på nått sätt genom gående så att de aldrig går att fila bort. Men som sagt så vet ja inte helt om de stämmer men de e vad jag har hört att man gör iaf
 
ja kan slå vad om att minst hälften av alla banhojar e stulna eller försäkringsbedrägeri

När det gäller stulna hojar så är det delarna som är intressanta INTE själva hojen!
Det som inte går att spåra = Ärligt!
Så nej det är nog inte alls många banhojar som är stulna möjligtvis finns det väl en del som har stulna delar på sina hojar..
 
o hur lätt e de inte o ändra nummer för dom som kan ! många av dom e stulna de vett du lika väl som mej !


så du e en av dom , ha ha ha

Jag vet inte hur insyltad du är i racing, men jag är uppe i öronen insyltad och bland dom jag känner så finns många kryssade, importerade, kraschade hojar. Men inga stulna.

"Det är lätt att byta". Men du måste ju ha ett ursprung....

Så, nej. Jag vet inte lika väl som dig...

/ Jens
 
o hur lätt e de inte o ändra nummer för dom som kan ! många av dom e stulna de vett du lika väl som mej !

Ta en ordentlig titt på hur ramnumret ser ut på en modern hoj, inget som du ändrar
med lösa handstansar och hammare.

Under några år i slutet på -90 så fick var och varannan Kawaägare ordna fram intyg
från importören att deras ramnummer överensstämde med orginalet, i samband
med besiktningen. Kawa's ramnummer såg ut som om de var islagna med handstansar
köpa på närmaste järnhandel, men från -03 och framåt är även Kawa's maskinstansade.

/KentW
 
ramnummer e stansade på alla hojar , när mar slår in en stans så förskuter du metalen en bra bit , polisen polerar ytan o sen läger på en vis syra o sen träder de fram .

Tack, man lär sig alltid något nytt :)

men hur vare det där med motornummret, kan man få fram något genom de tro ??
 
Last edited:
Vad menar han/hon med att ramnumret inte finns?
Om det är bortfilat = garanterat stulen. Be om ett foto på ramen där numret ska finnas.

Be om motornummer. Det står i regbeviset och på transportstyrelsens hemsida. Då vet du om det stämmer med nummerplåten i alla fall.

Om den e stulen eller misstänkt stulen ska du ringa polisen o höra. Rekommenderar att göra det i vilket fall som helst. Är den snodd så ska säljaren/hälaren åka dit!
 
vet att åtminstone 2 bekanta som kört bana har köpt hojjar direkt när dom vart nya och aldrig tagits i trafik i sverige och dom skulle enl dom ha saknat ramnr men blivit utrustade med ett mc-id? (är för dåligt insatt i vad som gäller för banåka generellt)

men dom hade iaf ärliga hojjar utan ram nr.
 
Titta närmre nu på vad han hade skrivit, inreggad som banhoj- svensksåld och inte krockad.
 
vet att åtminstone 2 bekanta som kört bana har köpt hojjar direkt när dom vart nya och aldrig tagits i trafik i sverige och dom skulle enl dom ha saknat ramnr men blivit utrustade med ett mc-id? (är för dåligt insatt i vad som gäller för banåka generellt)

men dom hade iaf ärliga hojjar utan ram nr.

Ramnumret finns alltid där, trots att dom inte reggas. Fabriken stämplar in det.

MC-ID är ett registreringsbevis för RR-hojar. Man reggar in ramnummer och lite annan info i ett register för att kolla om allt stämmer på besiktning på banan.

/ JEns

Titta närmre nu på vad han hade skrivit, inreggad som banhoj- svensksåld och inte krockad.

Vaddå "inreggad som banhoj..."

/ Jens
 
Last edited:
Vaddå "inreggad som banhoj..."

/ Jens[/QUOTE]

Exakt vad jag oxå fråga honom vad han mena med det, då sa han att med att köpa en ny ram på blocket för 2 k kunde man kanske få igenom den på besiktningen :confused:
 
Är inte ram som reservdel utan nummer?
Man tar med sig det gamla styrhuvudet till bilprovningen och har knackat in samma nummer i den nya ramen varpå dom tar det gamla med nummer och skrotar det.

Har inte hojen ramnummer så bör det vara en ny ram men utan att ha haft någon gammal ärlig ram att numrera den med eller har jag missuppfattat något?

MCid är väl bara att bevis att det nummer som sitter på den oreggade hojen inte kommer från en stulen maskin,en typ registrering för bana i stort.

Henrik
 
Och nu när vi pratar att kontakta polis, vilket nummer är bäst ringa för att anmäla en sådan sak om man står på platts med hojen framför sig ??
 
Och nu när vi pratar att kontakta polis, vilket nummer är bäst ringa för att anmäla en sådan sak om man står på platts med hojen framför sig ??
Jag hade väl inte ringt polisen när jag står hos snubben, kan vara jag som är paranoid men försöker han pracka på dig en oörlig ram skulle han väl kunna vara såpass vrickad att försöka hindra dig att kontakta polis?

Sen har väl polisen nått specialnummer att ringa vid liknande tillfällen?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top