Köp av GasGas Sm 125. Hjälp!

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
Så ändrade planer som vanligt....

Farsan vill att jag ska köpa en splitt ny GG 125 SM. Han tycker inte om att jag köper begagnat då han tycker att man aldrig vet vad hojen varit med om och att den saknar garanti, han tycker att jag ska köpa nytt då han och jag vet att det är nytt och ingen har kört med den plus att man får garanti och allt.

Så nu är det så här att han absolut inte vill att jag ska köpa en RS, Mito eller liknande. Om han ska sponsra med lite pengar så måste det vara i offroad stuk. Så jag visade GG Sm 125 och han föll för den och typ tvingar mig att köpa den. Gasen är den hoj jag alltid velat ha som lätt mc ända sen jag såg den i 15års åldern men aldrig trott att jag skulle ha råd med den.

Se bara på den, vem blir inte kär? (LÄNK)

Saken är att jag har typ 15-20000kr från moppen och resten blir på avbetalning. Jag får in runt 3-5000kr varje månad från olika jobb/bidrag och mer i sommar då sommar jobbandet börjar, plus att farsan kommer betala nån månad ibland.

Pris: 60000kr
Antal månader: 24
Handpenning: 15000kr
Lånebelopp: 45000kr
Månadskostnad: 2044kr

Av betalningen kommer att bli en del kortare än 24mån då jag kommer betala in en större summa än 2044kr flera månader.



Jag hade tänkt att börja köra hojen som lätt-mc strypt (15hk)(kanske ostryper den innan jag tar mellan kortet) den här sommaren. Nästa år fyller jag år 8 Februari och då kan med engång boka tid för uppkörning för mellan i mars eller April och då ostryper jag hojen och andvänder den som mellan hoj (25kw) även om den ger ut lite mer kraft än det, ostrypt. Varför jag tänker köra 125cc (37hk) som mellan hoj är för att det känns riktigt onödigt att köpa tex R6 och köra runt med den som (25kw) då den kostar begagnad mer än Gasen ny och försäkringen kostar skjortan. När jag fyller 20 så säljer jag GasGasen för ca 50000kr och köper en riktig hoj utan strypnings behov.

Vad tycker ni om min plan?



Några frågor till dom som har GasGas SM 125?

1: Vad ligger försäkrningen på ungefär. Ifall du är schysst så kan jag väll få låna ditt reg så jag får ringa och kolla själv, PM:a isåfall.

2: Hur är kvaliteten?

3: Kräver den mycket service? ( Jag är medveten om att det är en varv villig crossmotor.)

4: Bensin förbrukningen?




PS: Dom som tänkt skriva spar pengar till tyngre hoj eller liknande, gör inte det! Jag ska ha 125a nu i sommar och om min planering blir som den ska så blir det en GG.
 
Last edited:

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Lite svar kanske

Okej nu ska vi se om jag kan svara på några frågor.
Min kompis har en gg sm hans skar när han ostrypte den helt. Men ostrypt gick den 145km/h riktiga och med bra acc. Drar mycket bensin pga att det är 2t och 125cc med det gör ju alla :mad:
Enligt mitt tycke är det aldeles för mycket pengar men det är ditt problem.
Kvaliten vet jag inte så mycket om men när han krokade den i ca 100km/h i en bil så blev ramen sne som f*n snarare en boll elr något men det skulle säkert vilken som hälst bli så det var rätt onödigt att jag skrev det men men.
Den blir nog rätt trist att köra tills du är 20 för då kör ju en annan Ducati elr något annat trevligt men det är ju också ditt val.
Service måste nog göras med jämmna intervaller vet ej hur ofta
Alex.
 

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
Alex.J skrev:
Okej nu ska vi se om jag kan svara på några frågor.
Min kompis har en gg sm hans skar när han ostrypte den helt. Men ostrypt gick den 145km/h riktiga och med bra acc. Drar mycket bensin pga att det är 2t och 125cc med det gör ju alla :mad:
Enligt mitt tycke är det aldeles för mycket pengar men det är ditt problem.
Kvaliten vet jag inte så mycket om men när han krokade den i ca 100km/h i en bil så blev ramen sne som f*n snarare en boll elr något men det skulle säkert vilken som hälst bli så det var rätt onödigt att jag skrev det men men.
Den blir nog rätt trist att köra tills du är 20 för då kör ju en annan Ducati elr något annat trevligt men det är ju också ditt val.
Service måste nog göras med jämmna intervaller vet ej hur ofta
Alex.

Jo att krocka i 100km/h tror jag nog allt på 2 hjul ser ut som en krok.
Som jag skrev så vill jag inte betala 80000kr för mellan hoj och köpa en R6 CBR600 eller liknande 600kubikare som ligger på minst 100hk då den ska vara strypt till 25kw. Så 125a blir det till 20år oavsett vad det blir för hoj.

Vad kostade försäkringen på din polares hoj? Fick han ut några pengar efter krockan om den nu var ostrypt?
Ang att den skär eller liknande så har jag garanti, jag kan mecka men garantin gör att jag slipper.
 

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
ta bort strypningen med engång! motorn mår bättre av det! dessutom finns det inte nån som någonsin blivit tagen för trimmnig på en 125a! ingen som bryr sig om det! dom försäkrar ändå på orginaleffekten i de flesta fall (Om den inte är reggad 11kw från första början)Det viktigase är dock om du tar bort strypningen är att du ser till att den får rätt soppablandning. En motor ska inte kunna skär/pajja totalt om den går på orginal effekt. Om den skulle göra det så är det fabrikationsfel!
Alla dom som man läser om vars hojar skär så fort dom kör med skiten, har antingen gjort nån skum inställning eller missat oljan!
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Darre skrev:
Jo att krocka i 100km/h tror jag nog allt på 2 hjul ser ut som en krok.
Som jag skrev så vill jag inte betala 80000kr för mellan hoj och köpa en R6 CBR600 eller liknande 600kubikare som ligger på minst 100hk då den ska vara strypt till 25kw. Så 125a blir det till 20år oavsett vad det blir för hoj.

Vad kostade försäkringen på din polares hoj? Fick han ut några pengar efter krockan om den nu var ostrypt?
Ang att den skär eller liknande så har jag garanti, jag kan mecka men garantin gör att jag slipper.

Jo det stämmer men du läste väll vad jag skrev :)
Tror han betalade 3000kr elr 4000kr helår
Ja då det sket dom i han slängde bara i strypningarna igen så fick han det på försäkringen. Men det är ett jävla helvete att ostrypa dom sitter en jävla massa strypningar på den men det fixar du säkert.
Men den var väldigt slö strypt ca 110 km/h Med inget höjdar acc
Om du har några frågor så kan jag ju fråga honom om dom så säg bara till
 

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
cool_adde skrev:
ta bort strypningen med engång! motorn mår bättre av det! dessutom finns det inte nån som någonsin blivit tagen för trimmnig på en 125a! ingen som bryr sig om det! dom försäkrar ändå på orginaleffekten i de flesta fall (Om den inte är reggad 11kw från första början)Det viktigase är dock om du tar bort strypningen är att du ser till att den får rätt soppablandning. En motor ska inte kunna skär/pajja totalt om den går på orginal effekt. Om den skulle göra det så är det fabrikationsfel!
Alla dom som man läser om vars hojar skär så fort dom kör med skiten, har antingen gjort nån skum inställning eller missat oljan!

Jag är inte rädd för polisen.

Tänk om jag smäller in i nån dyr bil eller liknande! Vad tar jag mig till då? :död
 
Last edited:

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Darre skrev:
Jag är inte rädd för polisen.

Tänk om jag smäller in i nån dyr bil eller liknande! Vad tar jag mig till då? :död


Då får du hoppas att det inte var du som gorde fel :)
Annars är det bara att släpa hem liket och sätta i strypningarna thats it :tummenupp
 

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
Eftersom du förmodligen har försäkrat den på org.effekt så är det inga problem där. Det värsta skulle väll vara om du fick en bot för olovligkörning(inte mer är nån tusing) Och det är det väl vär om du får köra med 20hk extra
 

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
Vafan jag fattar inte varför inte sattsa på en 250cc på gång, den är juh ändå olaglig & co! :3freak
Kommer du få något överhuvetaget? har det inte gått 1-2 månader snart? :rolleyes: :tungan
 

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
Joker skrev:
Vafan jag fattar inte varför inte sattsa på en 250cc på gång, den är juh ändå olaglig & co! :3freak
Kommer du få något överhuvetaget? har det inte gått 1-2 månader snart? :rolleyes: :tungan


BORT!!!
 

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
Nisse Järnet skrev:
Tror iof INTE att du kommer få 50k för den om 4år...Kanske 25k.


Med tanke på hur sällsynt hojen är och hur stort intresse det är för den så tror jag knappast det, minst 40000kr.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Darre skrev:
Med tanke på hur sällsynt hojen är och hur stort intresse det är för den så tror jag knappast det, minst 40000kr.

jag skulle gissa på en 27 - 33000 kr om fyra år, trots att dom är sällsynta finns där ju en gas gas på blocket för 33000 eller nått sånt.
 

ModiN

Fully!
Gick med
1 Sep 2003
Ort
Westcoast(Skaftö)
Hoj
KTM 625 SMC -06 inkl. Akra slip-on
Darre skrev:
Med tanke på hur sällsynt hojen är och hur stort intresse det är för den så tror jag knappast det, minst 40000kr.


Du får inte ut 40000 kr för den om 4 år vettu. Inte en chans i hela helvetet! :) Men men, du kan ju alltid hoppas! Och bara ett tips. Har en kompis som kör gg sm 125 -03. DEN GÅR INTE ATT KÖRA STRYPT. bara så du vet! :banana
 

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
Padde skrev:
jag skulle gissa på en 27 - 33000 kr om fyra år, trots att dom är sällsynta finns där ju en gas gas på blocket för 33000 eller nått sånt.


Tittade på den hojen. Den är inte i så bra skick. Det är derför annonsen varit inne i snart 2-3 månader.
 

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
ModiN skrev:
Du får inte ut 40000 kr för den om 4 år vettu. Inte en chans i hela helvetet! :) Men men, du kan ju alltid hoppas! Och bara ett tips. Har en kompis som kör gg sm 125 -03. DEN GÅR INTE ATT KÖRA STRYPT. bara så du vet! :banana

Vad menar du med, det går inte att köra strypt?
Har han tändningslås?
Separat oljeblandning?
 

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Umeå
Hoj
CBR 600 mod
varför varför varför - köra strypt????
varför varför varför - inte köpa tex en fräsch Honda Nsr typ 91:a för 16.000, då får du grymt mycke mer för pengarna...

Att köpa en 125:a för 60.000 tycker jag är helt :kocko
är det inte bättre att köpa en hoj för dom pengar du faktiskt har (20.000 va) då har du faktiskt rätt bra odds att kunna få igen lika mycket den dag du säljer den om du håller den fräsch.

sen förstår jag inte varför du måste ha nytt?? du kan ju iallafall köpa en begagnad från en återförsäljare, då har du 3 månaders garanti tror jag....

du kanske tycker din gas gas kommer att hålla tills du är 20, då har du inte kört 125:a speciellt mycket.....man blir lite uttråkad efter 18, då man vet att man inte måste köra omkring på en 125:a
 

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
colik skrev:
varför varför varför - köra strypt????
varför varför varför - inte köpa tex en fräsch Honda Nsr typ 91:a för 16.000, då får du grymt mycke mer för pengarna...

Att köpa en 125:a för 60.000 tycker jag är helt :kocko
är det inte bättre att köpa en hoj för dom pengar du faktiskt har (20.000 va) då har du faktiskt rätt bra odds att kunna få igen lika mycket den dag du säljer den om du håller den fräsch.

sen förstår jag inte varför du måste ha nytt?? du kan ju iallafall köpa en begagnad från en återförsäljare, då har du 3 månaders garanti tror jag....

du kanske tycker din gas gas kommer att hålla tills du är 20, då har du inte kört 125:a speciellt mycket.....man blir lite uttråkad efter 18, då man vet att man inte måste köra omkring på en 125:a



1: Varför köra strypt, jo för att jag vill ha en gällande försäkring då jag smäller in i en Mercedes S AMG värde ca 1,200,000kr. Men strypningarna försvinner nog efter ett litet tag. Får se hur jag nöjer mig med 11kw.

2: NSR är ful men den är säkert rolig att köra, en offroad är enligt mig roligare då man kan göra mer saker med en och att den är mer stryk tåligare.

3: Att den kommer hålla till 20. Det är inte säker att jag har den till 20åren. Jo efter ett nån renovering så kommer den hålla en tid. Jag kommer ju självklart vara försiktig med den. Nej blir kanske inte lika roligt som i början men roligt kommer det alltid vara speciellt med en supermotard.

4: : Jag har ringt runt till hela Sverige och frågat om begagnade RS, Mitos och GG och andra hojar, ingen har och alla säger att det försvinner med det samam när det vääl kommer in vilket inte är ofta.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top