Köp av Fireblade CBR 1000 RR 2008 - Tips & råd?? (kolvringarna..)

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Tjenare
Är på väg att handla en CBR 1000RR från 08. Enl. säljaren är garantiåtgärder gjorda på koppling men inte kolvringarna då han inte upplevt det som problem att den drar lite olja.
När jag läser runt verkar det vara så att vissa drar som fan, och jag kommer inte hinna köra så pass att jag kan testa detta då innan garantin går ut.

Finns det nå tips på vad man kan kolla för att få koll på detta?
Annat som bör kontrolleras extra noga på dessa?

Tacksam för alla tips
<<<< noob ;)

Jag har en 2008 som jag försökte få kolvringarna bytta på garantin nyligen.
men honda ville inte det för dom tyckte att den inte drog tillräckligt mycket olja för att byta dom.

den drar ungefär 4 deciliter på 100 mil (den har gått 2800 mil)

Det är bara gå till honda återförsäljare och säga att den drar sjukt mkt olja. 08orna är lika kända att dra olja som michael jackson va med att ta på småbarn.

Ok tack alla. Verkar i alla fall inte vara alla hojja. Mitt problem blir då att jag inte kommer kunna testa hur mycket den drar innan garantin är ute.. så då får man kanske "påstå" lite eller? Finns väl ingen som förlorar på det. Verkstan får jobb, jag garanteras skyssta kolvringar och mindre oljeförbrukning och Honda... ja de kanske förlorar lite då :)

Ja och nu på vintern har verkstan mindre mc jobb. Påstå att den dricker sjukt mkt och att den varit inne förr pga kopplingen

Om dom har bytt så kan det finnas stansade prickar vi chassi.nr sen dricker min 10:a olja oxo.

Fin lättkörd modell! Jag upplever dock att styrdämparen är lite slapp och att det är väldigt mycket effekt, kanske för mycket vid bankörning... kanske bara är jag med det "jassar" vid gas ur kurvorna..

Jag undrar vilka återförsäljare som tar detta efter att bara fått höra om att den drar mkt olja? Jag var inne hos Honda City och prata med Jonas där som hjälpt mig kanon mkt och enligt dem kräver honda att du plomberar oljepluggen och sen ser efter hur mkt olja som den dragit på 100 mil.

Och enligt dem så är det väldigt få som får detta åtgärdat?

Ja... kanske får bita i det sura och chansa. Samtidigt känns det ju skumt att man inte gjort nåt åt detta OM det skulle vara ett problem under 4 år kan man tänka.

Nåt annat som bör kollas på hojjen tycker ni? Koppling är gjort på garantin tydligen sen vet jag inte.

Såklart att säljaren säger att den inte dricker olja, han vill ju sälja hojen pga. att den dricker olja ;)skämt å sido..
Priset talat sitt tydliga språk, är det för billigt så finns det antagligen en anledning? Men vad vet jag. Jag är en enkel grabb från Göteborg... Men låt magkänslan styra.. Den har oftast rätt och man vill ju inte köpa grisen i säcken... Som min far brukar säga, va inte dumsnål på något du är osäker på, det kommer antagligen kosta dubbelt så mycket i slutändan...!

Bass, vi har ju tjötat en del via mail, men jag tänker så här;

Anledning till att garantinåtgärden inte är gjord kan vara så att man inte har följt servicesintervallerna och då gäller inte garantin... Då spelar det ingen roll.. Honda har friskrivit sig allt ansvar..!

Sedan kan man tycka att det är konstigt att de inte tog kolvringarna när man ändå tog kopplingen..

För på min var det så att när de tog kolvringarna så tog de kopplingen samtidigt när motorn ändå var isär...!

Förövrigt är det en sjukt jääääääfla grym hoj...! Bästa jag har haft men eftersom bankörning lockar mer så vill jag hellre satsa på en banhoj.. Så om du ändrar dig så vet du vart jag finns ;)

Men mitt råd är, ta regnr. och kontakta närmsta Honda och snacka med dem. Om nån vet något så är det dem...

Lycka till iaf :)

Last edited:
Tjenare!
Nja, alltså service intervallerna är följda ordentligt så jag vet inte.
Får se hur det verkar :)

Ja det är verkligen drömhojjen som ska hit nu, knäckt över att snön är typ en vecka bort är ute....

Tjenare!
Nja, alltså service intervallerna är följda ordentligt så jag vet inte.
Får se hur det verkar :)

Ja det är verkligen drömhojjen som ska hit nu, knäckt över att snön är typ en vecka bort är ute....

Men då så, bara att slå till...! Kör tills det ryker och lämna in den på garanti ;) det skall ju bli 17 grader i helgen!

Finns någon här som inte har fått åtgärdat kolvringarna? De kanske kan hjälpa dig och säga hur de uppfattar om det är ett problem..

Alla mina polare som har 08:an har fått bytt sina kolvringar utan en, han fick en ny motor pga. Man inte åtgärdade ringarna, han hann komma ca 2500 mil sen ny motor...

I värsta fall så får du bara fylla på olja efter varje körning...

Last edited:
Ja.. får väl helt enkelt åka, plombera och köra en dag nu och avverka 100mil så får man det fixat i vinter om det är nå fel då =) Hoppas på fint väder!

Med dessa frågetecken som finns är det kanske lika bra att dra öronen åt sig. försök och hitta en annan 08a eller byt årgång o slippa fundera på oljekonsumtion. Som köpare har man fina möjligheter nu och till våren då det mesta pekar nedåt nu.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti