Köp av första sporthojen

köp en hoj med bra sittställning typ z1000 eller varför inte en bandit 1200 -1250 rejält med kraft och bekväm ..

Original är okej, men jag har bytt på min ER6 till ett ännu bredare styre. Riktigt skönt är det att köra nu :tummenupp

köpte styrhöjare och bredare styre med ... riktigt gött nu

Last edited:
jag körde innan GSR600 (konkurrent till Z750), nu kör jag ZX6-RR. Kommer inte att byta tillbaka till naket, tror jag.
Problemet med sporthoj är att man vill ligga i +100km/h för att få bra luftmotstånd, allt under det blir ju jobbigt, och det leder lätt till böter. :P

Har bara haft en hoj, en supersportis och om du inte kommer att köra bana med den och bara pendla till jobbet så är det helt meningslöst.

Jag hade min som nöjesmaskin först, tanken var att komma ut på bana så ofta som möjligt.
Har inte kommit ut på bana en enda gång sen jag tog lappen, visst den funkar i trafiken i sthlm men blir satans varm vid andra rödljuset du måste stanna vid, du får i stort sett aldrig utnyttja hojens fulla potential och smälter själv när du sitter på 1000cc som är 107 grader varmt i solen..

Helt onödig som pendlar/stadshoj, men jäääävligt tuff och så är det kul dom gångerna man faktiskt KAN brassa på. accelerationen är fantastisk, men det finns väl kåplösa bushojar med lika mkt pulver i motorn nu för tiden?
Nästa hoj blir en bushoj helt enkelt.

Kanske nån slags fighter eller motard.

En sporthoj är ju hur skön som helst på motorvägen i 140 + :)

Hoppas trådstartarn har en sån väg till jobbet då.

Original är okej, men jag har bytt på min ER6 till ett ännu bredare styre. Riktigt skönt är det att köra nu :tummenupp

Ok finns det att köpa som orginal tillbehör om man vill ha bredare eller finns det nåt ställe du kan rekomendera för att få tag i bredare fint med info så att man kan kolla runt lite på vad som finns till alla hojar:)

En sporthoj är ju hur skön som helst på motorvägen i 140 + :)

Hoppas trådstartarn har en sån väg till jobbet då.

Âr en fin (jobb pendlar) mc-slinga på 3.8 mil med mest skog runt omkring:) jämnt underlag o många kurvor som man kan flyta på bra i om man vill:)

Last edited:
Beror ju helt och hållet vilka krav du har på denna mc.Många som pendlar med 500cc och andra som tycker 600cc är lämpligare.Vidare har vi ju de klassiska 750cc och 1000cc samt 1200cc och 1400cc.Köp en hoj där du sitter mer upprätt och inte behöver ligga över tanken.Blir bara tröttande vid t ex tätare trafik / stadskörning.Någon form av mindre kåpa / vindavvisare kan löna sig när det i längden kan bli jobbigt vid blåst att agera mänsklig vindfångare utan att behöva sabba utseendet på din mc.Mycket lättare att hantera de nakna touringhojarna i normal trafik än dessa plastraketer.Vill du åka riktigt bekvämt men samtidigt försakar lite av den mer normala landsvägsmotorcykeln ska du satsa på en grustouring.Dessa har för det mesta även däck som är anpassade för normal landsvägskörning som de oftas vistas på till 90%.Finns ju även en och annan trevlig custom hoj att pendla på även om det ser ut som om man lätt somnar på dessa med sin tillbakalutade körställning.Allt är ju relativt beroende på smak, pris och årsmodell.
Summa summarum : Visa sexet på hojen, motorn ska synas. :)

Last edited:
Sporttourer

Köp en V-Strom 1000/650 eller en BMW800 gs, Triumph Tiger eller Sprint

Kör till o från jobbet hela sommarhalvåret i Stockholm. 4 mil enkel.

Nu ska jag ut på långresa till Spanien på min Vstrom.

Gör ledigt 180 blås och drar de flesta från rödljusen. Går hyfsat bra på allt.

Om du inte väljer en streetfighter så rekommenderar jag en Thunderace.

Inte den nyaste men helt ändå underbar hoj, har ägt två stycken och ångrar än i dag att jag sålde båda och vet fler före dettqa ägare till dom än mig som säger så. Svårt att inte älska den hojen.
Skön att sitta på och köra långt på och den hade massa pulver och gick att mosa på rätt bra på kurviga vägar och bra att skjussa på. En jävligt bra anpassad hoj för vägar utanför banan.

Ok finns det att köpa som orginal tillbehör om man vill ha bredare eller finns det nåt ställe du kan rekomendera för att få tag i bredare fint med info så att man kan kolla runt lite på vad som finns till alla hojar:)

Âr en fin (jobb pendlar) mc-slinga på 3.8 mil med mest skog runt omkring:) jämnt underlag o många kurvor som man kan flyta på bra i om man vill:)

då tycker jag du definitivt skall ha en sporthoj! :D

då tycker jag du definitivt skall ha en sporthoj! :D

Håller med, dessutom märker man på dig att du vill ha en sporthoj, allt annat än det kommer göra dig besviken - brukar oftast vara så. Följ hjärtat, och köp bil med huvudet istället :)

Köp en likadan hoj som jag har! KTM 525!

Edit:

Z1000 tänker jag inte ens rekommendera litegrann, jag har prövat den förra modellen av Z1000 för det har väl kommit en uppdatering nu, men den gamla var tröttare än min CBR 900 från början på 90-talet...

CB600/900
GSX750
FZ6/FZ1

Last edited:
Har provat lite blandat och det är som många säger att med kåpor blir det lätt 150+ utan att det känns jobbigt.
Custom är ju komfort fast trist som fan och osportigt.

Själv har jag nu en Street Triple R med ett litet vindskydd och det är kanon att pendla med. Sportig och kul, billig försäkring, trivs både på bana och kurviga vägar :)

Säger självklart Streetfighter! CB1000R/RA, Z1000 eller Speed Triple 1050 t ex. Skitkul att köra på kurviga vägar, fungerar utmärkt att pendla på och motorvägen är inga problem upp till 130km/h tycker jag.

z750 är en kanonhoj! Kör en ZX9a till jobbet varje dag, fungerar kanon.

Man kan väl pendla med vad som helst :D

Jag har inga problem att ta längre turer på min r1a. Efter 4h så tycker jag inte man sitter bekvämt längre, så kör du längre än så rekommenderar jag en touring hoj. Känner mest i ljumskarna och ryggen. Som nybörjar hoj tycker jag r1 är perfekt, lagom mycket kraft och lätt att köra. Jag hade aldrig ens kört mc innan jag skaffade mig r1an och det var inga problem överhuvudtaget att köra den. Men precis som peter1880 så tar jag ofta bilen om jag ska någon stans men det beror inte på hojen utan att jag tycker det är jobbigt att dra på sig skinnstället varje gång man ska nånstans.

Jag har en FZ1-N. Jag tycker den är guld. Billig försäkring via svedea, mycket mos i motorn (150hk) Underbar sittställning. Enda nackdelen är att det är en plåga att ligga över 200km/t pga vinden, men det ser ju många som en fördel. Det går att hänga med sporthojarna lätt med den samtidigt som den är helt underbar i stan osv.

/Tobbe85

Köp den hojen du tycker är snygg och har råd att försäkra, resten står man alltid ut med.
Och om det blir en sporthoj så kommer du lära dig köra den utan att hänga på armarna osv.

Köpte ganska nyss en z750 efter att ha kört motard sen jag klarade kortet då dom flesta polarna åker landsväg. Ganska så snart åkte det på ett biltema-styre och risers(?). Kör till jobbet nästan varje dag(2,5mil). Jag är helnöjd med den fast jag kan känna att det saknas lite pulver fast jag kommer från 50-60 hästars moppar.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år