Köp av första sporthojen

henriken

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
2011 Husqvarna te449
Hejsan nån som har några fina tips åt mig tänkte köpa en helt ny sporthoj typ r6,r1 el liknande för första gången,men vet inte vilket , mitt krav är helt ok att pendla till jobbet med och nån långtur blir det också +bra acc o smidig.Har en del kör vana ifrån andra maskiner mest offroad hojar men vill pröva nåt nytt:)

Last edited:
bara vid kravet fin att pendla med så är väl varken r6 el r1 nån ultimat maskin. är tyvärr för färsk själv på hojåka för att kunna rekommendera nåt annat än det jag själv kör. z1000. Funkar kanon att pendla med, bra sittställning så man blir inte trött när man åker långt. bra acc. Hyfsat billig att försäkra (ja finns säkert billigare litersmaskiner.)

Micke har rätt.. det suger att pendla på en R1:a.. Behöver du pendla genom någon form av rusningstrafik eller ställe med mkt rödljus och sådär så det blir mkt start och stopp så är det riktigt vidrigt.

När jag hade min gamla Hornet 600 så åkte jag alltid hoj. I princip vart jag än skulle och oavsett väder.

Nu när jag har R1:an så tar jag i många fall hellre bilen.

låter som du egentligen vill ha en sport-tourer, så kika i det segmentet ;)

typ honda vfr1200, kawwa z1000sx och liknande. Tyvärr går sporthoj och touring/pendling inte hand i hand, visst går det hyffsat men är det det du ska ha hojen till är det bättre att köpa en som är gjord för just det

Bor ute på landsbygden så mest motorväg utan köer och trafik har kikat en del på kawa z750 också typ den med streetfighter utseende.Gillar att köra aktivt med mycket kurvor.Det är väll så vägarna här uppe ser ut typ mycket kurvor o lite trafik men mycket älg:)

Last edited:
köp en streetfighter så får du allt i ett. se till att ta en med nått brett skönt crossstyre så sitter du bra.

Kör själv det och kommer alltid fortsätta göra det dock bygger jag om mina själv jämt men det är ju upp till dig om du orkar eller vill betala för en iordninggjord.

Ska du köpa en helt ny hoj som du säger är ju det en ganska bra fördel, Bara åka runt bland de större handlarna och titta klämma känna provköra och bli lurad av försäljaren :tummenupp

Köp nya Triumph Speed Triple! Den senaste årsmodellen är riktigt bra och finns med ABS. Du sitter väldigt bekvämt och kan även ägna dig mer åt aktiv körning på kurviga landsvägar. Det är iaf min rekomendation. :)

Såklart du ska köpa sporthoj! Mycket motorväg = kåpor
Visst sittställning osv är såklart bättre på en touringhoj, men vill man vara tuff o åka sporthoj så får man lida lite pin.

Mycket intressant allt man får av tips men är det nån som har nån erfarenhet av kawa z750 också? Brukar det vara lägre försäkring på typ en sån hoj änn en R-hoj?

Det mesta är billigare i försäkring än sporthojjar :D Varför inte nått grustouring, Bmw GS eller KTM Adventure, funkar på motorväg och skogen...

Skulle jag pendla motorväg mycket - Hayabusa.

Blandat motorväg/landsväg/bana - GSX-R 750 / Daytona 675 (billig försäkring) / S1000RR (om jag hade råd)

Mer stadskörning - Speed/Street triple

Bli inte avskräckt av gamlingarna!! Sporthoj funkar även om det är jobbigt i stadstrafik ibland :yoparty

Z1000 den utan stora kåpor ser ju också ut till att vara en fin maskin svårt det dära att veta vad man ska välja men jag är nog mest intresserad av bus hoj jag är rundt 30 bast så touring hoj vill jag nog kanske ha när jag blir lite äldre efter egen mening:)

Småsvängar och pendling görs bäst på en hoj med upprätt körställning enligt mig.
Z750'n är fin att köra med rätt go motor. Körställningen är härlig med bredare styre.

Försäkringen är nästan gratis om man jämför med en R1.

Varför inte en sportpackis :yoparty
Nä provkör en kåplös hoj typ Z1000, mycket bekvämare i stan än en sporthoj och efter vägen så går det inte i samma vansinnes hastigheter som med en kåphoj.

Bifogat

• packmoppe.jpg
    packmoppe.jpg
    43.3 KB · Visningar: 80
Tänker du på orginal styret på z750 eller blir det bättre med ett annat?

Småsvängar och pendling görs bäst på en hoj med upprätt körställning enligt mig.
Z750'n är fin att köra med rätt go motor. Körställningen är härlig med bredare styre.

Försäkringen är nästan gratis om man jämför med en R1.

Tänker du på orginal styret eller ett annat?

Last edited:
Ska du köra mycket landsväg vill du nog ha en hoj med kåpa så du slipper vinden. Kolla på nån sporttourer. De går att göra tillräckligt inspirerat med på allmänna vägar. Enda gången du egentligen vill ha en riktigt sporthoj är på bana. (Väntar på gängstryk...)

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!