Köp av första 125, vilken?

Vet inte om frågan har varit uppe tidigare i tråden. Men eftersom du har en budget på 40 000kr om jag läste rätt, har du tänkt att enbart köpa hoj för de pengarna eller både hoj och utrustning? För om du inte har någon utrustning ( kläder osv ) så tycker jag personligen och säkert många fler att du bör köpa de om du ska köra sporthoj. Då får man tänka att de lär gå på runt 10-15 000 kr satt då går budgeten för hojen ner till 30 000kr. Men om du har utrustning och hela kittet så lär du få en bra hoj för dom pengarna du har att röra dig med. Önskar dig iaf lycka till med köpet, hoppas du hittar den rätta :)

Håller absolut med,
Alla säger att du ska köpa hoj, innan du köper en hoj, kolla upp först olika barnskjudomar hur lätt det är att få tag i delar och hur mycket den kommer att kosta dig med service osv efter det så väljer du ut en hoj.

Jag säger såhär det spelar ingen roll vilken hoj du än väljer, du kommer vara lika glad oavsett om det står Aprilia , suzuki eller cagiva.
Köp den som tilltalar dig mest.
 
Tack för alla förslag, ska kolla runt lite :smile
 
Jag e inte säker på Futuran men enligt Bike (tidningen) så hade Af1 Sport 35 hk (samma som dåtidens mito) o Futuran skulle ju vara strået vassare??? NSR hade för övrigt 31 o freccia 28. Fanns en maskin till i detta 125 test men kommer inte ihåg vilket. Men skapligt säker e jag på effektsiffrorna då jag lusläste artikeln om och om igen även om d e 14 år sen nu :)
Sen e d ju sant att maskinerna e gamla o kanske inte har bibehållen effekt idag. Uttorkade o spruckna insugsgummin o slitna kolvar :)

D va många tvivlare här ser jag.
Skulle vara jäkligt kul att se om jag hittar testet i mina gömmor. Tills dress har jag ingenting sagt :)

hit me :P
 

Har varit nere och röjt lite men hitta den inte. Hade testet stencilerat så den har säkert åkt i soporna vid ngt flytt, tyvärr.

Men ser ju att du har en NSR från samma tid. Hur många hk har den?
Sen e jag inte säker på att vi pratar om samma sak. Det e skillnad på att mäta på veven och på bakhjulet (vilket iof e d intressanta). Vet inte vilken metod som va praxis på tidigt 90tal.

Inte mkt info på nätet heller på såpass gamla modeller. Men jag hittade detta, vad d nu kan betyda :tungan
Potência: 27 hp @ 8800 rpm e potência máxima 36hp @ 11.000RPM´s
 
Last edited:
jag skulle satsat på miton då vad jag har hört håller dem bättre. och dem är minst lika vassa som rs. sen är miton snyggare enligt mig:tummenupp
 
Har varit nere och röjt lite men hitta den inte. Hade testet stencilerat så den har säkert åkt i soporna vid ngt flytt, tyvärr.

Men ser ju att du har en NSR från samma tid. Hur många hk har den?
Sen e jag inte säker på att vi pratar om samma sak. Det e skillnad på att mäta på veven och på bakhjulet (vilket iof e d intressanta). Vet inte vilken metod som va praxis på tidigt 90tal.

Inte mkt info på nätet heller på såpass gamla modeller. Men jag hittade detta, vad d nu kan betyda :tungan
Potência: 27 hp @ 8800 rpm e potência máxima 36hp @ 11.000RPM´s

Om vi säger såhär.
Min nsr är bänkad och den lämnar 23 hk på bakhjulet. På tidigt 90tal så är det mycket möjligt att af1:an var det värsta som fanns ungefär som rs/mito är idag.
Tyvärr så har jag lite inside information från aprilia. Hur konstigt det än låter så sa dom att dom inte utvecklar motorer för att få dom att gå sämre, utan here's the kicker, få dom att gå bättre. Surprise

Källor:
http://www.bikez.com/motorcycles/aprilia_af1_125_sport_pro_1992.php
http://motoprofi.com/motospecspictures/aprilia/af1_125_futura-1991.html
 
Men jävla tjat om hur många hästar 15 år gamla maskiner har. Skiten är antagligen så sönderkörd att alla är lika dåliga. Köp den du tycker är snyggast och har råd med. Då blir du nöjd oavsett om den "bara" bänkade 27 hästar i en bike-tidning från 1979...
 
Men jävla tjat om hur många hästar 15 år gamla maskiner har. Skiten är antagligen så sönderkörd att alla är lika dåliga. Köp den du tycker är snyggast och har råd med. Då blir du nöjd oavsett om den "bara" bänkade 27 hästar i en bike-tidning från 1979...
Så sant så sant, dessutom lär du knappt känna någon skillnad på ifall det är 27 eller 29 hästar...
 
Om vi säger såhär.
Min nsr är bänkad och den lämnar 23 hk på bakhjulet. På tidigt 90tal så är det mycket möjligt att af1:an var det värsta som fanns ungefär som rs/mito är idag.
Tyvärr så har jag lite inside information från aprilia. Hur konstigt det än låter så sa dom att dom inte utvecklar motorer för att få dom att gå sämre, utan here's the kicker, få dom att gå bättre. Surprise

Källor:
http://www.bikez.com/motorcycles/aprilia_af1_125_sport_pro_1992.php
http://motoprofi.com/motospecspictures/aprilia/af1_125_futura-1991.html

Om du bänkat din 23 kan jag absolut inte säga emot. Mina uppgifter har endast baserats på vad jag läst och hört när jag va i eran ålder. Angående dom modeller dina källor visar e d faktiskt intressant att dessa modeller inte lanserades i dessa utföranden i sverige. Källa 1 som refererar till sport pro är i mina ögon en futura, och den som visat futura ser ut som den jag hade, nämligen en af1 sport :confused:
Källa 2 hänvisar även att max effekt skulle tas ut vid 8800 varv vilket för mig känns knepigt. D e ju här det börjar hända grejor.

Såklart att tillverkare hela tiden vill göra bättre grejor, men dom kan faktiskt behöva göra avkall på vissa delar pga kostnader och hållbarhet också. Att rationalisera kostnader för att göra vinst berör även mc-världen även om man kanske måste offra ett par kusar.

Men jag böjer mig för er som faktiskt lever med det i nuet och borde ha betydligt bättre koll :tummenupp

Så sant så sant, dessutom lär du knappt känna någon skillnad på ifall det är 27 eller 29 hästar...

Nä, troligtvis inte...
 
Last edited:
Källa 1 som refererar till sport pro är i mina ögon en futura, och den som visat futura ser ut som den jag hade, nämligen en af1 sport :confused:
Källa 2 hänvisar även att max effekt skulle tas ut vid 8800 varv vilket för mig känns knepigt. D e ju här det börjar hända grejor.

Det är kanske därför man inte ska ta de 2 länkarna på fullaste alvar då dem själva inte har en aning om vad dem skriver...

Tex hära står det helt annan sak...
http://www.motorbikes.be/en/Aprilia_AF1_125_Futura_1991.aspx

Källa 1 som refererar till sport pro är i mina ögon en futura, och den som visat futura ser ut som den jag hade, nämligen en af1 sport :confused:
Källa 2 hänvisar även att max effekt skulle tas ut vid 8800 varv vilket för mig känns knepigt. D e ju här det börjar hända grejor.

Det är kanske därför man inte ska ta de någon av dessa länkarna på fullaste alvar då dem själva inte har en aning om vad dem skriver...

Tex hära står det helt annan sak...
http://www.motorbikes.be/en/Aprilia_AF1_125_Futura_1991.aspx
 
Last edited:
Jag tog hem en Aprilia RS 125 - 00 från Tyskland och allt som allt hamnade lappen på runt 10000 :- Men det spelar egentligen ingen roll vad du köper, om du ändå tänker ha den strypt till 11 kw, då ingen 125:a i dagens läge förmodligen har mindre än 25 kusar i motorn ostrypt. Jag tycker den gamla RSen är ungefär i klass med gamla mito utseendemässigt.
 
vet inte om du fortfarande letar efter hoj.

och det stod även i bike begagnat guiden(senaste numret???) att AF1 sport hade 35hk och är det väll även troligt att futuran har lite mer, dock så spelar nog service och skicket på motorn stor roll eftersom den snar är 15-16 år.

min är till salu.....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top