Köp av en BMW K 1300 S, 2011. alt Hayabusa 2013 ABS

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Hoj
Busa 03
Hej
Kör en Hayabusa Gen1 sedan många år, med den börjar ta slut. Den är 11 år & felen kommer med jämna mellanrum. Har nu insett att det inte lönar sig att laga den längre, då lagningarna kostar mer är hojen är värd.

Det naturliga valet vore en Busa Gen 2 med ABS. Men så råkade jag provköra en BMW K1300S 2011 års mod. BMW ´n som gick mycket bra & var stabil i laglig hastighet. Försäkringspremien var låg.
Fråga hur är ekonomin på en BMW, vad kostar en stor resp. liten service.
Har hojen några svagheter förutom vibrationer i högre hastigheter. D.v.s. vad måste kollas å en 3½ år gammal hoj innan du köper den

Last edited:
Förutom ett band runt ca 7000 rpm (170-180 på 6:an) så är och bör en k1300s vara på det hela taget "vibrationsfri".
Det surrar lite i fotpinnarna och i handtagen som det gör på radfyror men inte särskilt mycket.
Det som som du verkligen skall kolla är att den elektronik och lullull som ev. finns verkligen funkar. Inga felmeddelanden i panelen å sånt...
ESA, den ställbara fjädringen som är fantastisk, men billigt är inte rätt ord för att beskriva vad det kostar att fixa en krånglade eller trasig sådan. Det är vanligen ställmotorerna som packar ihop. Beroende på hur långt den gått så se till att t.ex den service som innehåller kontroll av ventilspel är gjord...den är inte billig.
I övrigt ungefär som alla andra hojar. Kolla efter glapp, vibrationer och ev. oljud vid bromsning. Bromsar...kolla att ABS:en verkligen funkar! Den är inte heller direkt billig att fixa.
Vad gäller priser på service...ring runt och fråga t.ex Bike i Trollhättan eller Lundgrens Motor i Avesta!

Så kolla:
* Elektronik
* Fjädringen
* Bromsar
* ABS
* Att den är "rätt servad"
* Allt annat som man ändå skall kolla.

För sakens skull så...det jag vet verkligen brukar kunna krångla är ESA då ställmotorerna mår bäst av att användas. En del har jag förstått, verkar riktigt inte förstå sitt eget bästa utan har fjädringen ställd i samma läge hela tiden och då kärvar det ihop. Det går alltså i första hand inte sönder för att det är kass utan för att det inte används som det ska och man har nytta av.

Bästa hojen för att åka löjligt fort löjligt långt!:tummenupp

Last edited:
Förutom ett band runt ca 7000 rpm (170-180 på 6:an) så är och bör en k1300s vara på det hela taget "vibrationsfri".
Det surrar lite i fotpinnarna och i handtagen som det gör på radfyror men inte särskilt mycket.
Det som som du verkligen skall kolla är att den elektronik och lullull som ev. finns verkligen funkar. Inga felmeddelanden i panelen å sånt...
ESA, den ställbara fjädringen som är fantastisk, men billigt är inte rätt ord för att beskriva vad det kostar att fixa en krånglade eller trasig sådan. Det är vanligen ställmotorerna som packar ihop. Beroende på hur långt den gått så se till att t.ex den service som innehåller kontroll av ventilspel är gjord...den är inte billig.
I övrigt ungefär som alla andra hojar. Kolla efter glapp, vibrationer och ev. oljud vid bromsning. Bromsar...kolla att ABS:en verkligen funkar! Den är inte heller direkt billig att fixa.
Vad gäller priser på service...ring runt och fråga t.ex Bike i Trollhättan eller Lundgrens Motor i Avesta!

Så kolla:
* Elektronik
* Fjädringen
* Bromsar
* ABS
* Att den är "rätt servad"
* Allt annat som man ändå skall kolla.

För sakens skull så...det jag vet verkligen brukar kunna krångla är ESA då ställmotorerna mår bäst av att användas. En del har jag förstått, verkar riktigt inte förstå sitt eget bästa utan har fjädringen ställd i samma läge hela tiden och då kärvar det ihop. Det går alltså i första hand inte sönder för att det är kass utan för att det inte används som det ska och man har nytta av.

Bästa hojen för att åka löjligt fort löjligt långt!:tummenupp

Tack för ett bra svar på mina frågor, plus lite bonus info! Rent ekonomiskt är BMW´n ett självklart val, min nuvarande försäkringspremie är ganska hög. Den gick som sagt bra & jag satt bekvämt, så det lutar nog åt att jag köper den.
Tack för hjälpen:)

Hur långt har den gått? 3:e året/3k mil är dyr. 7kkr och uppåt har jag hört, annars ligger service som på vilken annan hoj som helst. Köpte själv en 11:a med strax under 2kmil på mätaren. Helt underbar hoj som passar en mängd körstilar och såvitt jag vet finns det inga kända fel annat än kamkedjeskydd som kom till under modellår 2011. Det är nog kampanj på den om hojen är äldre, kolla med handlaren på historik.

Hur långt har den gått? 3:e året/3k mil är dyr. 7kkr och uppåt har jag hört, annars ligger service som på vilken annan hoj som helst. Köpte själv en 11:a med strax under 2kmil på mätaren. Helt underbar hoj som passar en mängd körstilar och såvitt jag vet finns det inga kända fel annat än kamkedjeskydd som kom till under modellår 2011. Det är nog kampanj på den om hojen är äldre, kolla med handlaren på historik.

Hej
Den har gått 1500 mil. Rätt OK på en 3 åring. Det som fick mig att ändra uppfattning om BMW & släppa de sista fördomarna, var just hur kul & lättkörd den var. Stabil rakt fram & kvick & kontrollerad i kurvorna. Plus ett bra vrid igenom hela registret.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra