köp av ducati...

Farbrordane skrev:
efter -02 så har den varvräknare oxå...det fanns inte innan
När föddes du? :tungan min 00'a hade en alldeles utmärkt ordentlig varvräknare men du kanske tänker på imobilizer (stavning?)
 
micke blårand skrev:
Funderar att på köpa en ducati monster, har ej bestämt årsmodell eller kubik. Är ej insatt i märket så jag skulle uppskatta lite tips från er som vet vad man ska och inte ska göra,o vad man ska kolla efter. E jäkligt tacksam för tips o råd. :3freak

Min monster är till salu. Just nu är jag väldigt lätt att diskutera pris med då pengaprist uppstått... som vanligt :3freak

Men jag ställer även gärna upp om du vill klämma, känna, lyssna och smaka.

Jag bor i uppsala så det är ju inte så långt att åka.

Hojjen finns även bland annonserna.
 
micke blårand skrev:
Funderar att på köpa en ducati monster, har ej bestämt årsmodell eller kubik. Är ej insatt i märket så jag skulle uppskatta lite tips från er som vet vad man ska och inte ska göra,o vad man ska kolla efter. E jäkligt tacksam för tips o råd. :3freak

Hur använder du hojen idag?

Är effekt viktigt för dig?

Vad pratar vi om för pris för nya hojen?

Brukar du göra "vanlig" service som oljebyte och liknande själv?


Ducati´s Monster modeller är märkets mest säljande motorcykel. Det jobbar tre gånger så mycket personal på dessa som på de andra modellerna i programmet.

Under åren har det skett många uppdateringar och förändringar. Genrellt så gäller samma regel här som för många andra saker man köper. Ju nyare desto modernare teknik. Ducati har dock för vana att "skynda långsamt" vad gäller utveckling mellan årsmodeller. Ett år kanske det inte sker en förändring och nästa år så byts två modeller ut och tre nya tillkommer.

Den absolut populärste monster är 900cc modellen med antingen förgasare eller insprutning. Efter denna så är det tätt lopp mellan 600 och 620IE.

Monster 750 är ganska ovanliga och faktiskt ganska billiga.

Monster 1000DS är nog en av de busigare maskinerna. Mer kraft utan mycket mer vikt.

S4 modellerna är egentligen inte monster ur traditionell mening. Samma design, men 4-valve motorerna gör dem dyra och tunga. Servicekostnader stiger också. De finns med 916 (s4), 996(s4r) och 998(s4rs) motorer. Av dessa är det bara S4 som har den traditionella dubbelsvingen.

Jag vill drista mig till att säga att OM man sköter sin egen service med olja, bromsvätska och gaffelolja så är det inte mycket dyrare att ha ett monster jämfört med en rad4 hoj, om man räknar på en totalkostnad där även försäkring ingår (alla pengar man lägger ner är ju driftskostnad, inte enbart service). Monster fram till -98 har mycket fördelaktiga premier beroende på bolag.

Hoppas man kan hjälpa till OM du nu väljer att köpa ett monster
 
matte_mannen skrev:
Du kör alltså en gsxr 750 nu och vill byta till monster...
Tänk efter och provkör innan du bestämmer dig kan jag bara säga. Jag kör lillgixxern (400: an) och var grymt sugen på monstern. Körde 900 ssie och kan inte säga annat än att jag blev riktigt besviken. Motor var betydlig tråkigare än jag hade hoppats på, ljudet var försåss gött men det var väl igentligen det mest positiva. Den största besvikelsen var utan tvekan chassit, inte alls så lättsvängd och välbalanserat som jag fått för mig... Dessutom var den riktigt seg att få upp på bakhjulet på bara gas, även om det gick på 1:an.

Åkte sen bort till superbike och körde nya 950 supermoto, även om de inte är varandras motsvarighteter så ska det ju vara busiga twinnar båda två, skillnaden var enorm! En underbar effektkurva som bara skickade mig iväg med framhjulet i höjden hela tiden. Chassit var helt sjukt bra -underbart välbalanserat, kändets som en verkligt modern hoj. Berättade för KTM killen att jag just varit och provkört monster och blivit besviken. Han sa att monster är en "förklädd customhoj". Ligger faktiskt lite i det.... :(

Det är stor skillnad i uppträdande mellan en SS och ett Monster.
Har du provkört en SS så måste du hålla isär det från Monster...SS´en har längre hjulbas, högre vikt/tyngdpunkt och flackare gaffelvinkel.

En Monster är väldigt lättstyrd i alla hastigheter, på gränsen till nervös i hastigheter från 160 och uppåt, beroende på en massa faktorer, däck och däckstryck, dämparinställningar och en massa annat.
Det finns dom som tycker att det är nödvändigt med styrdämpare men det har jag aldrig ens tänkt på.

SS´en är betydligt sävligare i sitt upptädande, lite trögare i knixiga partier och lite tyngre att kasta runt i dom snävaste svängarna, egentligen där Monster fungerar bäst.
Löjligt att kalla Monstern för förklädd customhoj, ramen är hämtad från en av Ducatis många Superbikevinnare, 888, från början av 90-talet.
Den är både stabil och lättsvängd även om den som alla hojar är en kompromiss.

En 900´a med insprutning, lite fix med avgas och insprutning så har du en maskin som är både rolig och billig...

Som sagt, provkör själva några varianter, och låt ingen annan än du själva bestämma...
 
En sak som jag uppfattat är att många som inte är vana med en "naken" hoj oftast håller stenhårt i styret vid högre hastigheter.

Kör man med goretex så blir det mer påtagligt då vinden rycker i kläderna, dessa ryckningar fortplantar sig via armarna ner till styret och därför uppfattas hojen som "nervös". Hade föraren bara slappnat av lite i händerna så blir färden genast mer stabil. Detta är väl inte specifikt för monster, utan för de flesta nakna hojar med bredare styre.
 
Om du kör gixxer 750 idag så måste du vara bra sugen på twin för att byta bort 150 cc, två cylindrar och en ordentlig portion mos. :hihi

Tidiga Monster 600 kan du glömma, det är en skitmotor som inte på långa vägar kan matcha hojen i övrigt. 620ie är något helt annat, ett riktigt charmtroll, men jag tyckte den saknade det där extra pulvret när köpte naken 600 för två år sedan (det bidde en Yamaha FZ6).

Jag tycker du ska kolla närmare på 900an som i mitt tyckte är den bästa Monsterkombinationen (ingen slump att den är den mest sålda heller...). Lycka till :)
 
Last edited:
micke blårand skrev:
Funderar att på köpa en ducati monster, har ej bestämt årsmodell eller kubik. Är ej insatt i märket så jag skulle uppskatta lite tips från er som vet vad man ska och inte ska göra,o vad man ska kolla efter. E jäkligt tacksam för tips o råd. :3freak

Jag köpte ett monster nu i höstas (den på bilden).
Håller på och tar kortet och hade inte den blekaste om vad ja skulle köpa för hoj. :rolleyes:

Några polare åkte ducati ss och monster och självklart ledde de in mina tankar på Ducati.
Har testat den några ggr bara och jag tycker det är ett grymmt vrid!!
Sedan så är ljudet helt underbart!! För att inte tala om försäkringen!!
Jag är 22 nästa år och har inte ens kort än, betalat 5200:- för HEL/Helår!!
Det tycker ja är sjukt billigt!! Kompisen som har en importerat monster 900 kom dock inte undan med den effekten (33Kw) hos försäkringsbolaget men det gjorde min svensksålda!

Mitt tips: Köp en hoj och prova, känns det fel? Sälj den och gå på nästa!!
Lycka till :fyllisar
 
vågen skrev:
När föddes du? :tungan min 00'a hade en alldeles utmärkt ordentlig varvräknare men du kanske tänker på imobilizer (stavning?)
ok sorry my misstake, fick för mig att det kom -02, tror jag har sett nån äldre utan
:va
 
micke blårand skrev:
Funderar att på köpa en ducati monster...
du är mycket välkommen att komma och kika på min 750s som är till salu! :tummenupp om du inte har låst siktet på ett monster dvs :rolleyes:

lite mer kåpor.. men inte mycket! ;)
750s.jpg
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top